Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren en Catechisatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren en Catechisatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In De Wekker van 15 oktober 1954 schreef prof. L.H. van der Meiden onderstaande brief aan de jongeren over de catechisaties. Ik heb enkele taalkundige aanpassingen gedaan met het oog op de leesbaarheid. Ook al verraadt dit artikel dan nog steeds dat het al wat langer geleden geschreven werd, het is de moeite waard om het in 2021 opnieuw onder de aandacht te brengen van onze jongeren, ouders en ambtsdragers. | ds. A.J.T. Ruis

Christus is de grote Catecheet

De tijd is weer aangebroken dat de catechisaties worden begonnen. Dit is een hoogst belangrijke zaak. Dat stemmen wij allen grif toe. Maar in de praktijk van het leven komt dit maar erg sober uit. In het catechiseren zien wij een functioneren van het profetisch ambt van Christus. Hij is de grote Catecheet.

Wie het catechiseren goed verstaat, weet dat Christus als Profeet in Zijn kerk werkzaam is. Nu doet de Heere Christus dat door organen. Maar ook dat moet goed worden verstaan. Het gaat om de jongeren. Wij wijzen nu niet op het doel van de catechese en evenmin op andere zaken; wij wijzen slechts in het algemeen op dit werk dat weer begint. Het gaat om de jongeren. Die jongeren staan onder toezicht, enz. Die jongeren zijn er en die jongeren moeten ook beseffen dat zij in dat catechiseren betrokken zijn. Zij moeten dat ook op de catechisatie voelen. Het catechiseren is maar geen noodzakelijk kwaad, waaraan de catechisanten, meer of minder gewillig, onderworpen zijn, maar het is een, nee, het grootste levensbelang van de jongeren. Het gaat om jullie zaak; om de heiligste zaak.

Onder het oog van Jezus

Jongeren, de grote Profeet catechiseert door middel van anderen: ouders, een ouderling of een predikant. Maar jullie moeten goed beseffen, dat de Christus als Profeet hier allereerst aan het woord is. Hij komt tot jullie! Hij heeft een boodschap voor jullie! Hij wil je ziel bearbeiden ten leven!

Kom dus biddend naar de catechisatie, jongeren. Zet je eerbiedig en vol verlangen onder het Woord van God dat door de catecheet ook dan wordt bediend. Legt je ziel maar bloot voor Hem, vraag steeds of de Heere je wil onderwijzen ten leven. Zeg niet: ‘ik begrijp het niet’, maar vraag ‘dat Uw Geest mij ware wijsheid leer’. Laat het maar diep tot jullie doordringen dat je ook als jongeren kunt sterven en wederbarende genade nodig hebt om te delen in het eeuwige leven. Wie zo naar de catechisatie gaat en zo onder het catechiseren verkeert, zal zich eerbiedig gedragen, vol belangstelling luisteren en steeds sterker verlangen naar het volgende catechisatieuur. Jongeren, onthoud dus voor altijd, dat je op de catechisatie onder het oog van Jezus verkeert.

Vragen leren

Nu is er nog een tweede punt waar we op willen wijzen, jongeren. Jullie ontvangen een opdracht, wel klein in omvang, maar van grote betekenis in wezen. Die opdracht vinden velen vervelend. Zij houden niet van ‘vragen leren’ (zoals het, heel ongunstig uitgedrukt, gezegd wordt). Men doet liefst niets voor de catechisatie. Hoe komt dat? Hebben jullie helemaal geen belang bij de hemelse dingen? Raakt het jullie niet wat Christus onderwijst? Hebben jullie helemaal geen geestelijke vragen en missen jullie alle geestelijke behoeften, zelfs in de algemene zin van het woord ? Dan is dit heel erg. Dan zal straks een groot deel van de kerk afvallen en overlopen naar het kamp van de vijand. Vinden jullie dat niet erg, jongeren?

Zeker, er zullen onder jullie leerlingen zijn die trouw de opdracht vervullen. Zij leren graag wat opgegeven is. Maar dat is voor hen niet voldoende. Zij denken er over na; zij overdenken, op eenvoudige wijze, de inhoud. Zij vragen zich af, wat dit hen wil zeggen en zij komen op eenvoudige en eerbiedige wijze met vragen naar hun catecheet.

Blijven bidden

En dan is er nog iets, jongeren: bidden jullie ook vóór je naar de catechisatie gaat? Je bidt voor het eten, voordat je gaat slapen, voordat je naar de kerk gaat, als het goed is. Bid je niet voordat je naar de catechisatie gaat en voordat je aan je catechisatiewerk thuis begint? Toch moet je dit eens onthouden. Bid voor je zelf, voor de andere catechisanten en voor de catecheet. Bid vooral om Gods zegen. Je moet blijven bidden totdat je de Heere Jezus Zelf op de catechisatie hebt ontmoet, hebt leren kennen en in Hem hebt leren geloven. En wanneer dat echt geleerd wordt, zullen jullie de catechisatie bijzonder lief leren krijgen. Deze zaken raken al de catechisanten.

Een brief van een moeder

Eens las ik een brief van een moeder. Zij was in haar jeugd naar een christelijke school gegaan en haar leraar had het belang van zijn leerlingen in elk opzicht goed in het oog. Toch stond voor hem het hoogste: de jongeren moeten Jezus Ieren kennen. Hij bad er steeds om, wees er voortdurend op, hield de jongeren dit dag aan dag voor. En die moeder schreef: ‘ook mij tot eeuwige zegen’. Laat het zo zijn op de catechisatie, jongeren. God geve dat velen, dat allen leren: de catechisatie is ook mij tot eeuwige zegen geworden. Begin dus goed en volhard door genade.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Jongeren en Catechisatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's