Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hebreeën 13:8

De gemeente van de Hebreeën is moedeloos. Dat is wel duidelijk uit de brief. De brief is geschreven aan het einde van de apostolische tijd. De voorgangers gingen weg of vielen weg. Een voorganger is in zekere zin ook een voor-bij-ganger. Maar wie er ook komt en wie er ook weggaat en wat er ook verandert, Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde.

Gisteren was Hij de Zaligmaker. En Hij is het nog steeds. Want in Zijn Naam moet gepredikt worden, bekering en vergeving der zonden. En overal waar dat wordt verkondigd, daar bewijst Hij door Zijn Geest dat Hij nog steeds Dezelfde is.

En tot wie komt dat Woord? Tot mensen die ook een gisteren en een heden hebben. En dat gisteren begint in Adam. In het paradijs. Waar wij God de rug hebben toegekeerd. Dat was gisteren. Maar in het heden is dat nog steeds zo. Ook wij zijn gisteren en heden dezelfde. En we blijven het tot onze laatste snik. We nemen alles van gisteren mee. Al onze schuld. En onze verdorven aard. Beginnen wij dat al een beetje te leren? Gisteren en heden nog steeds dezelfde zondaar. Wie ben ik geweest en wie had ik moeten zijn?

Maar als het Woord dan eens open mag gaan. Wat er van getuigt, dat indien wij ontrouw zijn, Hij getrouw blijft. En dat Hij Zichzelf niet kan verloochenen. Want Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde. Bij alles wat er verandert. Bij het wegvallen van de apostelen. En bij het weggaan van voorgangers, mocht Paulus de boodschap brengen dat Christus blijft en ook in het heden Dezelfde blijft. Temidden van alles wat onzeker is, Hij is de constante. Hij blijft dezelfde.

Heden. Dat heeft ook voor ons betekenis. Het heden wordt de waan van de dag genoemd. We leven in een jachtig en vluchtig heden. De tijd, het heden vliegt. En het gevaar is zo groot dat wij ons laten meesleuren. En dat we het heden alleen maar gebruiken om te werken. En om ons te ontspannen. En als het gaat om het zoeken van de Heere, dan denken we en sommigen zeggen het, dat komt morgen.

Maar dan leven we gevaarlijk. Héden zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw harten niet! Dat is de manier waarop de Bijbel het heden aan de orde stelt. Bekeert u. Niet morgen, niet over 10 jaar, maar héden.

En Jezus is heden nog Dezelfde. Johannes Calvijn merkt hierbij op dat de Heere Jezus in het gewaad van Zijn Woord aanwezig is. Net zo werkelijk als tijdens Zijn omwandeling is Hij aanwezig. Door Zijn Geest en in het Woord. En is dat geen machtige boodschap in het heden? Dat de Heere Jezus nog steeds Dezelfde is als 2000 jaar geleden? Is dat niet tot troost van een moeder of een vader die worstelt met de zielen van hun kinderen. De Heere Jezus heeft 2000 jaar geleden gezegd: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet. En Hij zegt het ook vandaag. Want Hij is heden Dezelfde. En dat is Hij ook voor een onwaardig en hopeloos mens net als de bloedvloeiende vrouw. Of voor een blinde bedelaar als Barthimeus. Voor ieder die met zijn zonden en ellenden tot Hem zich ter genezing went. Want Hij is Dezelfde. Met hetzelfde bewogen hart als toen. Met dezelfde genade als toen. Maar ook in de toekomst. Tot in eeuwigheid.

En wat dat betekent, dat is voor ons moeilijk voor te stellen. Eeuwigheid. Wij vinden 100 jaar al verschrikkelijk lang. Maar in de eeuwigheid, dan is 100 jaar als een zandkorreltje in de Sahara-woestijn.

En zelfs dat is dan nog maar een fractie van wat de eeuwigheid is. Oneindig. Ons leven is niets vergeleken bij de eeuwigheid. En toch zal het in ons leven beslist worden waar wij de eeuwigheid gaan doorbrengen. Wat is ons leven ernstig. Laten we het niet vergeten dat het heden de tijd is waarin de beslissing valt.

En wat betekent het dat Jezus Christus in der eeuwigheid Dezelfde blijft? Wel dat Hij er voor zorgt dat Zijn Kerk door de strijd toch thuis zal komen. Daar staat Hij voor in. Hij zegt: Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet zal ophouden. Al worden ze heen en weer gegooid, al schudt het leven op zijn grondvesten. Dan zijn er toch die biddende handen. Die doorboorde handen. Ik heb voor u gebeden…

En Hij zal er voor zorgen dat ze thuis komen. Want Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid. Wie in Hem gelooft, die zal leven, al ware Hij ook gestorven.

Want Hij is gisteren en heden en tot in der eeuwen eeuwigheid Dezelfde.

Hij zal Zijn werk voor mij volenden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's