Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In zijn voorwoord op de Bijbelvertaling van Genève uit 1546 schrijft de reformator Johannes Calvijn enkele diepe zaken over het Woord van God. Hij schrijft dat de Heilige Schrift de sleutel is die de toegang opent om het Koninkrijk van God binnen te gaan. En dat het de band is die ons met God verbindt. De Heilige Schrift is het bewijs van Zijn genadige goedheid en het getuigenis van Zijn goede wil om ons te laten weten waar het heil gelegen is. Dat is mooi gezegd: een getuigenis van Gods goede wil. In het Latijn: Benevolentia Dei. Als de Heere ons onder het Woord brengt, dan is dat een bewijs van Zijn welwillendheid om ons zalig te maken. Ook al is dat een oordeelswoord, dan nog bedoelt de Heere dat positief. Niet om ons te verderven, maar om ons te behouden. Dat heeft de koning van Ninevé ook begrepen.

Want hoe kon de koning van Ninevé nu denken dat God na 40 dagen Ninevé niet zou omkeren maar dat Hij hen genadig zou zijn? De boodschap van Jona was toch duidelijk? En toch zegt de koning het. ‘Wie weet, God mocht van gedachten veranderen’. Maar waar put de koning dan hoop uit? Wel de koning heeft hoop geput uit de 40 dagen, die Jona noemde. In dat getal hoorde de koning iets van de welwillendheid van God. En dat was genoeg om hem en het volk voor wanhoop te bewaren.

En opnieuw zeg ik, jonge mensen, wij hebben zoveel meer gehoord om op te hopen dan de mensen uit Ninevé. Wij hebben het profetische Woord dat zeer vast is. Wij horen meer dan dat er een tijd is om geboren te worden en een tijd om te sterven. Maar wij mogen horen dat de Heere geen lust heeft in de dood des goddelozen. Wij mogen horen dat God Zijn Zoon in de wereld gezonden heeft, niet om de wereld te verderven, maar om de wereld te behouden. En hebben we daar nu al op leren hopen? Net zoals die mensen uit Ninevé?

De Heere Jezus zegt in Mattheüs 12: 41 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!

Zullen die mensen van Ninevé ons straks ook moeten veroordelen? Dan zullen ze zeggen: jullie hebben veel meer gehoord dan wij. Wij hoorden alleen maar het oordeel, en wij zagen alleen die gerichtsprofeet Jona. Maar jullie hebben de woorden des levens gehoord, en jullie zagen de Heere Jezus Christus! Hoe kan het toch dat je je niet bekeerd hebt? Dat je niet aan Zijn voeten terecht bent gekomen?

Maar als het echt nood is in ons leven, dan zullen we dat wel gaan doen. En ook al klinkt er uit Gods Woord een oordeelswoord, dan val je de Heere toch te voet. En dan zeg je net als Job: Ik zal mijn Rechter toch om genade bidden.

En dan ligt er op de bodem van het hart toch iets van een stille hoop op God. En dan geeft de Heilige Geest weleens licht over het Woord. Want de Geest overtuigt niet alleen van zonde, maar Hij laat je ook iets zien van Gods barmhartigheden. En die hoop die wordt gewekt door het Evangelie. En zalig de zondaar die op dat onfeilbaar Woord mag hopen en leert roepen tot Christus. Zone Davids, ontferm U mijner!

Dan valt er weleens zo’n lichtstraaltje in je ziel, en dan doet zo’n belofte weleens kracht.

Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken… En als je dan mag horen prediken over de Heere Jezus, dan zeg je: Wie weet… God mocht Zich wenden. Zou het voor mij dan ook nog kunnen?

In de 2e Wereldoorlog ging het alarm vaak af. Als er weer Duitse bommenwerpers aan kwamen, dan klonken de sirenes. En je was wel dwaas als je dan geen schuilplaats zocht. In Ninevé klonk de alarmerende boodschap van Jona en de inwoners hebben de toevlucht gezocht bij de Heere.

Uit Gods Woord klinkt ook het alarm. Bekeert u, bekeert u, waarom zoudt ge sterven?

Zoek toch een veilig heenkomen. Roep Hem aan in de dag der benauwdheid en Hij zal u er uit helpen.

Wie weet, God mocht Zich wenden…

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's