Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opwekking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opwekking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Wek Uw macht op…” (Psalm 80:3) “Ontwaakt gij die slaapt…..”(Ef.5:14)

Het werkwoord, in beide teksten gebruikt, betekent: uit de slaap ontwaken. Bovendien wordt het werkwoord ook gebruikt voor de opwekking van Christus. Deze woorden kunnen ons leiden, nu we in deze dagen weer de Reformatie herdenken. Een nuttige bezigheid, maar tegelijk een wolk die weer snel voorbijgaat. We zijn allen wel van mening dat een nieuwe Reformatie nodig is voor de Kerk van nu.

Het is benauwend dat we dit wel zeggen, terwijl het niet echt gebeurt.

In de beide tekstwoorden gaat het ook om een opwekking. Maar het eerstgenoemde vers zoekt die opwekking bij God en het tweede bij de mens. Dat is wel wonderlijk. Tegelijk is het ook leerzaam. Is het een werk van God alsook van ons, mensen? Ligt de eis op uw bord of kunnen we zeggen dat de Heere het doen moet?

Wordt hier een soort samenwerking bedoeld? Nee, dat niet. Hoewel u dat misschien wel vaak denkt. Wie leeft tussen Wet en Evangelie voelt de strenge eis en ziet ook de rijkdom van vrije genade. Veel kinderen van God voelen die spanning: de wet blijft maar eisen en we kunnen toch die prijs niet voldoen. Zeker zijn er tijden dat de Heere alles voor Zijn rekening neemt, maar de eisen komen soms zo maar weer snel terug. Anderen nemen de beide genoemde schriftplaatsen niet helemaal serieus. Zij menen dat het getuigt van veel genade als we volkomen leven kunnen van Gods genade. De wet bestaat voor hen niet meer. Dus worden zij ook niet zo gekweld met allerlei geboden en vermaningen.

Missende zielen daarentegen gaan gebukt onder de zware eisen, die zij nimmer kunnen opbrengen. Weinig oog hebben zij voor het volbrachte werk van Christus. Terwijl de een antinomiaans leeft, is de ander een Remonstrant.

Maar u voelt het wel aan: de rechte geloofshouding heeft met beide plaatsen te maken. Dus: als er geen Reformatie komt, is dat geheel onze schuld. En tegelijk: als er gereformeerd gaat worden, gaat dat geheel van God uit. We moeten echt meer de eis voelen, meer onze verantwoordelijkheid beseffen. We moeten ons bekeren en geloven. Die eisen klinken ons alom in Gods Woord tegen. We moeten de wereld een scheidbrief geven en we moeten het overige dat sterven zou, versterken. Dat geldt voor de Kerk van onze dagen. Het geldt voor mij en voor u. Het is te vrezen dat we dit te makkelijk van ons afschuiven. Nu geeft de Heere ons Zijn geboden niet met de bedoeling dat wij deze in eigen kracht gaan volbrengen. Zijn gebod moet worden tot een gebed. Naarmate de wet ons meer onze verlorenheid ontdekt, krijgt dat gebed meer waarde. Komt er, als de Heere dat wil, zicht op het kruis van Christus. Komen we zodoende uit bij genade. Op die bergtoppen gaan we verstaan dat het alles van God komt.

Begin telkens weer bij de eis. De slapende Kerk moet wakker worden. De dode zondaar moet ontwaken. Het mag best een beetje Rooms klinken. Het werkhuis staat echt langs de smalle weg. Werk uw zaligheid! Zo alleen komt de vrijmarkt in zicht. Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, zo roept de Zaligmaker uit.

Opwekking blijft een moeilijk, een onmogelijk werk. Maar Christus is opgewekt uit de doden en met Hem allen die door het geloof aan Hem verbonden zijn. Dood en graf hebben Hem niet kunnen houden. Daar hebt u het bewijs dat uw graf geopend kan worden, het graf der zonde. In Hem zwaait de poort open. Hij ook stelt niet alleen de eis der volmaaktheid. Maar Hij wekt ook doden op. Meer nog: in Hem is heel de Kerk opgewekt. Zouden we dan nog kunnen en durven doorslapen? Zie dan de wet liggen in Zijn doorboorde handen. Hij heeft al die eisen voor de Zijnen volbracht. Wie dat mag geloven, krijgt moed. Hoe meer dan de eisen u kwellen, des te meer krijgt Zijn arbeid gestalte en waarde. Het gebed rijze op tot voor Zijn troon: Wek Uw macht op en kom tot onze verlossing. Verschijn blinkende.

Slapen we als Jona? De Heere gebruikt de storm om ons te wekken. Hij gebruikt zelfs de heidenen als middel.

Zo werd ook Luther wakker. Wat werd hij gekweld door de hamerslagen van de wet. Maar juist daardoor werd hij tot wat hij is geworden. De meest aangevochten monnik werd een groot Reformator, met veel moed en kracht. Dat voorbeeld wenke ons tot een nieuw leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Opwekking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's