Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God houdt je in de gaten!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God houdt je in de gaten!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

God houdt mensen in de gaten. Misschien ken je die afbeelding wel: een groot, open Oog in een driehoek. Een oog dat je in de gaten houdt. God Iet er vooral op of je geen verkeerde dingen doet. Zo beleven veel jongeren de alwetendheid van God. ‘Uitkijken geblazen, je bent gewaarschuwd!’ God ziet alle dingen. Niets is, o Oppermajesteit, bedekt voor Uw alwetendheid. Ben jij er blij mee dat God een alziend God is en dat Hij alles ziet wat je doet? Als we in zonden leven, dan zijn we er niet blij mee. Zeker niet als we dat stiekem doen. Maar de dichter van psalm 139 was er juist wel blij mee, dat God alles ziet. Want God ziet niet alleen de zonden, maar Hij ziet ook het berouw over de zonden. En daar reageert Hij op. Zoals ook het geval was in Ninevé.

Aanvankelijk waren de mensen van Ninevé niet blij met Gods alziende Oog. De Heere had in Jona 1 gezegd dat Hij de zonde van Ninevé gezien had. En toen heeft Hij Jona naar Ninevé gestuurd met de oordeelsprediking. Maar wat gebeurde er onder die prediking? De mensen werden niet boos, ze lachten de profeet niet uit. En de koning van Ninevé liet Jona niet in de gevangenis werpen, nee hij kwam van zijn troon af. En hij trok zijn koninklijke kleed uit. En hij trok in plaats daarvan een zak aan, een dodenkleed, een rouwkleed. En hij ging in de as zitten. En hij gaf bevel aan alle mensen, dat ze moesten vasten en dat ze sterk tot God moesten roepen.

En de mensen in Ninevé zijn de dagen gaan aftellen. Als mensen tellen wij meestal graag op. Je geld, je bezittingen, je goede werken. Optellen. Hoe meer we hebben, hoe beter. Maar als je met God te doen krijgt, dan ga je aftellen. Dan ga je je dagen tellen, zoals psalm 90:12 dat zegt: Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen.

En naarmate die Ninevieten de dagen aftelden, werd de nood steeds groter. En de gebeden werden sterker. Wie weet, God mocht Zich wenden! Ze wisten het niet. En ze hadden het ook niet verdiend. Ze zeiden niet: Hij moet Zich wenden! Ze baden niet als rechthebbende mensen. Die zijn er maar al te veel.

Rechthebbend. Ik bid al zo lang. En nu wordt het tijd dat God mij verhoort.

In Ninevé hadden de mensen hun rechten verloren. En daarom zeiden ze: wie weet God mócht Zich wenden… Maar we hebben het niet verdiend.

En behalve dat ze in zak en as gebeden hebben, zijn ze ook aan het werk gegaan. Want God zag hun wérken. Bedoeld zijn de werken van de bekering. Ze hebben zich bekeerd van hun boze weg en van het geweld dat in hun handen was. Want de bekering bestaat niet alleen uit woorden. Maar die bestaat ook uit daden. Dan komen er vruchten van geloof en bekering. Dan ben je niet alleen een hoorder van het Woord, maar ook een dader van het Woord.

Zo was het in Ninevé. En God zag dat. En Gods engelen zagen het ook. En wonderlijk. Terwijl heel Ninevé weende, waren de engelen blij. Terwijl heel Ninevé in de rouw was, vierden de engelen feest.

Want de Heere Jezus zegt in Lukas 15 dat er blijdschap is voor de engelen Gods over één zondaar, die zich bekeert. Dus laat staan als er veel zondaren zich bekeren!

En kan dat nu ook van ons worden gezegd? Want niet alleen Ninevé moest bekeerd worden. Die grote en goddeloze stad. Niet alleen de wereld moet bekeerd worden. Die in het bóze ligt. Maar een kerkmens moet ook bekeerd worden.

En als je in God gaat geloven, zoals die mensen uit Ninevé, dan kun je niet meer zo rustig doorleven. Sommige mensen kunnen dat. Zo rustig zeggen dat ze onbekeerd zijn. En ze zeggen het op een manier alsof ze over het weer praten. Zo kalm en zo onbewogen.

Maar als het wordt ingeleefd, dat je onbekeerd bent, dan ga je op je knieën. En de Heere ziet dat. Het staat in de tekst. En God zag hun werken, dat ze zich bekeerden van hun boze weg… En dat is troostvol. Zulke mensen die God zoeken in hun zielsverdriet, zijn er blij mee dat Gods ogen de ganse aarde doorlopen. En dat niets bedekt is voor Zijn gezicht. Hoe is dat bij jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

God houdt je in de gaten!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's