Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet verteerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet verteerd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is het juist als da Costa in een dagboek van 25 augustus verklaart dat de brandende braambos een beeld is van Christus? Hij was in het midden van de vlammen van Gods toorn, maar werd niet verteerd, zo schrijft da Costa. Hierover kreeg ik een vraag van een lezer die stelt dat dit toch onjuist is? Christus is toch immers als het ware ‘verteerd’, of verbrijzeld, Jesaja 53:10, Hij heeft Zichzelf zo diep vernederd, dat Paulus het woord ‘vernietigen’ gebruikt, Filippensen 2:7

Inderdaad denk ook ik met u dat de brandende braambos eerder een beeld is van het volk Israel, dat als een slavenvolk de hitte van de verdrukking heeft ervaren, maar nochtans het volk van God is gebleven en niet is verteerd, zoals de vijand bedoelt. Dit beeld kunnen we doortrekken naar de Kerk door de eeuwen heen. De Kerk gaat door strijd en verdrukking heen, maar het kan ondanks het woeden van de vijand niet verteerd worden. Dat is een wonder, een heel groot wonder. De Kerk is immers in zichzelf zwak, zo teer en gering als een braamstruik, die bij het minste of geringste in brand staat en vergaat. Maar hoe Farao ook woedde tegen de Heere en Zijn volk, hoezeer koning Balak probeerde een vloek over het volk uit te spreken, hoe Haman ook van alles in het werk stelde om de Joden uit te roeien, het hielp allemaal niets. De braamstruik is niet verteerd.

Niet omdat het volk het er niet naar maakte uitgeroeid te worden, niet omdat Israel sterker zou zijn dan Farao, maar enkel en alleen om de Heere en Zijn trouwverbond.

De Heere zal ook Zijn Kerk niet laten omkomen om diezelfde reden. Om het werk van Christus Die het geheim is van Gods sparende hand. De kinderen van Jakob worden niet verteerd omdat de Heere Dezelfde blijft in Zijn verbondstrouw. Maleachi 3:6 zegt: Want Ik de HEERE, word niet veranderd; daarom zijt gij o kinderen van Jakob niet verteerd!

Dit is een wonder en wat een wonder is moet voor u en mij persoonlijk een wonder worden. En dat wordt het in de weg van het geloof, het geloof dat scherp onze afmakingen en schuld ziet en gaat belijden voor Gods Aangezicht. maar tegen die achtergrond de belovende God aanroept om Zijn genade, zodat we niet verteerd worden, zoals we waardig zijn.

Wat het volk van de Heere verdiend heeft en zich waardig heeft gemaakt wordt duidelijk op Golgotha, waar de uitgieting van Gods gramschap plaats vindt. God moet de zonde straffen. Maar eer Hij de zonde ongestraft heeft gelaten, heeft Hij die gestraft aan Zijn eigen lieve Zoon. Dat is toch onbegrijpelijk? Het ongeloof verstaat niets. Maar het ongeloof kan dit wonder evenmin doorgronden!

Ik ben het dus met de vraagsteller eens dat we bij die brandende braambos moeten denken aan het vuur van de beproeving, de slavernij en de haat van Farao en al Gods vijanden. En al laait dat vuur bij tijden hoog op, Gods volk zal niet verteerd worden. De vijanden, zij wel, maar Gods kinderen niet. Omdat ze een Borg hebben, Die al hun schuld droeg en wegdroeg. Dan zingt de Kerk de woorden van ons Avondmaalsformulier na: Christus gebonden, opdat wij ontbonden zouden worden, Hij ontelbare smaadheden geleden, opdat wij nimmermeer te schande zouden worden, onschuldig ter dood veroordeeld, opdat wij voor het gericht Gods zouden vrijgesproken worden, enzovoort!

Tenslotte: ik heb het dagboek ‘Israels verwachting’ van da Costa ook en ik vind het heerlijk om erin te lezen. Maar ik weet dat onze vraagsteller er ook zo over denkt. Met een hartelijke groet en nog eens: nieuwe vragen blijven welkom.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Niet verteerd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's