Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods berouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods berouw

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over het berouw van God is veel te doen. We lezen in de Bijbel op verschillende plaatsen dat de Heere berouw heeft. Bijvoorbeeld in Genesis 6 ‘Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had.’ En berouw is volgens het woordenboek van Van Dale ‘Droefheid en spijt over iets dat men verkeerd heeft gedaan, met de bijgedachte aan een ernstig verlangen naar beterschap.’ Maar, hoe kan de alwetende en almachtige God ergens berouw van hebben? Hoe zit dat nu? We komen het ook in Jona tegen: en het berouwde God…

Het berouw van God lijkt te strijden met Zijn onveranderlijkheid. Maar nu staat hier dus dat Hij wél veranderlijk is: … en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet. Kun je dan eigenlijk wel op God aan? Het berouw van God lijkt ook te strijden met Zijn volmaaktheid. Als wij berouw hebben, dan komt dat omdat wij iets hebben gedaan wat verkeerd is uitgepakt. Maar dat kan voor de Heere toch niet gelden? Hij weet toch alle dingen? Hij is toch volmaakt en doet toch nooit verkeerde dingen waar Hij achteraf spijt van heeft? En dan een derde probleem, dat is dat er een tegenstelling in de Bijbel lijkt te staan. Want enerzijds lezen we in Genesis 5 en Jona 3 dat God berouw heeft. En tegelijkertijd lezen we in Numeri 23 en in hetzelfde 1 Samuël 15 dat de Heere geen berouw kán hebben. Want Hij is geen man dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou…

Er is veel nagedacht over deze problemen. Men heeft wel een oplossing gezocht in het antropomorfi sme van God. Dat wil zeggen dat de Heere mensvormig van Zichzelf spreekt. De Heere zegt dat Hij oren heeft en ogen, maar dat doet Hij alleen maar om Zichzelf voor ons begrijpelijk te maken. Hij past Zich aan onze menselijke vormen aan. De Heere spreekt over Zichzelf als was Hij een mens. Zodat wij begrijpen wat Hij bedoelt. Maar in feite is Hij anders.

En dat wordt nu ook van Zijn berouw gezegd. God zegt wel dat Hij berouw heeft, maar Hij heeft het niet. Hij wil alleen iets op een voor ons begrijpelijke manier zeggen. Hij spreekt mensvormig over zichzelf. Maar, jonge mensen, die kant moeten wij niet op. Wel als de Heere lichamelijk over Zichzelf spreekt, dan spreekt Hij inderdaad mensvormig. Want God is een Geest en heeft geen menselijke ogen en oren.

Maar als het gaat over Zijn eigenschappen, dan is het anders. Als het gaat over Gods toorn, over Gods blijdschap, over Gods berouw. Dan is dat niet mensvormig. Die gedachte komt bij een tijdgenoot van Paulus vandaan, de Joods-Griekse fi losoof Philo. Die zei dat God geen emotie kan hebben. God is volgens hem een ijskristal; hard en koud. Maar zo tekent de Schrift Hem niet. Zo spreekt de Heere niet van Zichzelf. Nee, de Heere is te verbidden. En dat mochten de Ninevieten ervaren.

Gods berouw komt nooit voort uit het besef van tekortkoming of schuldige onwetendheid. Het woord ‘berouw’ is misschien ook niet het gelukkigst gekozen, maar we hebben nu eenmaal onze beperkingen in onze taal. Waar het op neerkomt, is dat de Heere de levende God is. Een God Die kan reageren op de mens. Hij is geen ijskristal. Hij is geen onverzettelijk stuk graniet. De Heere is niet onverschillig als een mens tot bekering komt. Hij is niet onbewogen als een mens met berouw Zijn aangezicht zoekt. De Heere is de levende God. Hij reageert op het gedrag van mensen. Ja, ook op het boze en zondige gedrag. En daarom smartte het Hem aan Zijn hart dat Hij de mens op aarde had gemaakt. Dat was een berouw ten kwade. Hou daar alsjeblieft rekening mee! Maar er is ook een berouw ten goede. En daarom bracht God dat kwaad niet over Ninevé.

Heb jij weleens berouw gehad? Echt spijt, niet over de gevolgen van de zonde, maar over de zonde zelf? Omdat je er iets van zag tegen Wie je gezondigd hebt? Tegen een goede God? Wat wordt het dan een wonder hè, als je je knieën mag buigen, dat de Heere daarop reageert. Dan ga je niet redeneren over het berouw van God, maar dan ga je ervan profi teren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Gods berouw

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's