Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Theodorus Avinck-15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Theodorus Avinck-15

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De aard van het zaligmakend geloof, waardoor een christen leeft.

Zelfonderzoek

De vorige keer mochten we nadenken over de liefde van Christus. Maar nu moet wel de vraag gesteld worden of we persoonlijk kunnen zeggen: ‘Christus de Zoon van God, heeft mij liefgehad.’ Misschien zijn er wel lezers die zeggen: Natuurlijk is dat zo. Daar bestaat geen twijfel aan. Avinck schrijft dan terecht dat er inbeelding kan zijn. Met zo’n inbeelding gaan velen verloren. Avinck wijst er in dit verband op dat Bileam ook kon zeggen ‘mijn God.’ We lezen immers in Numeri 22:18 ‘Wanneer Balak mij zijn huis vol zilver en goud gaf, zo vermocht ik niet het bevel van de HEERE mijn God te overtreden.’

Verschil

Wie zich inbeeldt dat Christus hem heeft liefgehad, weet niet eens waarvoor hij een Zaligmaker nodig heeft. Als zo iemand antwoordt dat hij de Zaligmaker nodig heeft omdat hij zondaar is, weet hij niet wat zondaar-zijn in de beleving is. “De verbeelding weet van geen zonde en nog minder voelt ze die.” Had u de liefde van Christus als Profeet nodig om u te ontdekken aan uzelf en u alles af te nemen? Had u de liefde van Christus als Koning nodig om u te regeren, te besturen en Zijn wet in uw hart te schrijven? Had u de liefde van Christus als Priester nodig tot verzoening van uw schuld? Er is een groot verschil tussen een ingebeeld geloof en een waar geloof. Het ingebeelde geloof maakt groot en opgeblazen, het ware geloof maakt klein en verootmoedigt. Het ware toe-eigenen in geloof gaat gepaard met veel strijd. De duivel is een vijand van de toe eigenende daad van het geloof. Avinck schrijft dat het ongeloof vaak op een verschrikkelijke manier tegen het geloof tekeer gaat. “Het ingebeelde vertrouwen weet echter van geen strijd en kan altijd even gemakkelijk geloven.” Wie zich inbeeldt dat Christus hem heeft liefgehad, is diep ongelukkig.

Aandrang

Christus laat u door Zijn dienaren bidden dat u Zijn verzoening door het zaligmakend geloof aanneemt. “Ik weet het wel, u kunt het nu zonder Christus stellen. U ziet niet dat u Hem nodig hebt of waarom u Hem nodig hebt. Maar als u zo blijft, zult u het te laat zien, als de dood u verrast zal hebben.” Avinck schrijft “Christus heeft uit louter liefde voor arme zondaren Zich ontzaglijk diep vernederd. Om zondaren zalig te maken heeft Hij alles geleden en gedaan wat er gedaan moest worden om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen. En dat laat Hij mij uit niets dan vrije genade en liefde voor zondaren nog verkondigen. Hij breidt de hele dag Zijn handen uit tot mij, zo’n tegenstrevend mens! Hij spreekt ernstig en welgemeend over Zijn hartelijke gezindheid voor mij, en verklaart dat Hij mij zalig wil maken.” Christus heeft Zich uit liefde voor vijanden laten kruisigen.

Schuldigen

In de schuldige zondaar is geen reden tot troost te vinden. Er komt alleen maar troost en rust vanwege de persoonlijke toe-eigening van de liefde van Christus. Avinck schrijft “Hoe meer de Heilige Geest met Zijn ontdekkend en overtuigend werk in uw hart doordringt, hoe meer gruwelen van goddeloosheid u vindt. Maar waar zult u in die toestand enige troost vinden om u daartegen te verweren? Niet door eerst wat in uzelf te zoeken! Er is werkelijk nooit enige rust voor het overtuigde geweten dan alleen door de persoonlijke toe-eigening van Christus’ liefde.”

Zomaar geloven?

De vraag kan opkomen: mag ik zomaar geloven dat Jezus mij heeft liefgehad? Christus is toch niet voor alle mensen gestorven, maar alleen voor Zijn schapen? Dat is waar. Wilt u eerst weten dat u uitverkoren bent? Dat kan niemand van tevoren weten. Avinck zegt “Geloof en omarm deze liefde, dan zult u de bewijzen van uw verkiezing in uw geloof vinden. Er geloven er immers zovelen als er ten leven verkoren zijn! Welnu, als u gelooft, behoort u tot die verkorenen.” Is het niet brutaal zomaar te geloven dat Christus mij liefheeft? Als een rijk man u telkens duidelijk maakt dat hij u wil helpen, is het dan brutaal dit te geloven? Christus is niet gekomen voor geschikte, deugdzame, vernederde, verootmoedigde en wat niet voor mensen, maar voor goddeloze zondaren, voor onrechtvaardigen. Hij roept hen om hen zalig te maken en Zijn genade in hen te verheerlijken.

Ondervonden liefde

Gods kinderen ondervinden de liefde van Christus. Christus heeft hen lief tot het einde toe. De ondervinding van Gods kinderen is niet de grond van hun vrijmoedigheid en vertrouwen. De boodschap van Jezus in Zijn Woord moet voldoende grond zijn om te geloven dat u deelt in de liefde van Christus. Die liefde is een volkomen liefde. Strijd de goede strijd van het geloof. Christus heeft alles gedaan om verloren zondaren zalig te maken. De liefde waarmee Christus dat deed, leeft nog in Zijn hart. Het levend geloof in deze liefde geeft moed in alle omstandigheden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2021

Bewaar het pand | 16 Pagina's

Theodorus Avinck-15

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2021

Bewaar het pand | 16 Pagina's