Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onze krankheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onze krankheden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jesaja 53:4a

Opnieuw gaat er een zware coronagolf over ons heen. Het kleine, voor ons onzichtbare virus is als dat kleine wormpje, die Jona’s wonderboom doodde. Er zijn al veel mensen in benauwdheid en eenzaamheid van ons heen gegaan, misschien ook wel uit uw familieof kennissenkring. Anderen werden ziek en lijden nog aan wat we dan long-covid noemen. Het virus ontwricht het dagelijks leven. Ergens ligt een moeder van een groot gezin op bed en kan haar hoofd nauwelijks optillen vanwege grote vermoeidheid. Ergens anders treurt een bedroefde weduwe die nog steeds pijn voelt omdat haar man zo eenzaam moest sterven. Als we het nog niet wisten worden we er nu wel met de neus op gedrukt dat het leven een tranendal is geworden en dat er geen zee zo diep is als de tranenzee. De zonde is in de wereld gekomen en besmet ons leven van onze ontvangenis af.

Ons overkomen dingen die voorzegd zijn. God sprak tot onze eerste ouders immers van doornen, distelen, smart en zweet Gen. 3:18. Het ene, dat de zonde gevolgen heeft, is uitgekomen, zoals al Gods woorden. Dat andere woord ook, het beloftewoord van de Verlosser Die in de wereld komen zou. Toen Gods Zoon vlees werd en een ware menselijke natuur aannam, aanvaardde Hij daarmee ook al de gevolgen van de zonde. Wij zagen het virus niet aankomen, maar Jezus wist alles wat over Hem komen zou. En ook die smarten, die krankheden heeft Hij gedragen. Maar zo geheel anders dan wij. Hij aanvaardde de gevolgen van de zonde gewillig en zonder murmureren. Hij werd net als ik, een mens, maar ook weer zo tegengesteld aan mij, want ik ben een murmureerder en een klager over mijn staat. Ik moest zwijgen en doe het niet. Jezus kon klagen over het grote onrecht Hem aangedaan, maar Hij zweeg. Het is een van de redenen dat ik Hem lief heb gekregen. En een hekel aan mezelf.

De woorden: ‘onze smarten heeft Hij gedragen’ zijn troostwoorden. Ze komen voor in het troostboek van Jesaja. Troostwoorden voor hen die zuchten onder de gevolgen van de zonde, omdat ze als zodanig ervaren worden. Wie door Gods Geest wordt geleid en daarom het verband gaat zien tussen de zonde en haar gevolgen heeft troost nodig. Op die troost werkt de Heilige Geest nu aan. Lamech zag het al, in het geloof: Deze zal ons troosten! Troosten vanwege de smart die in de wereld gekomen is, Gen. 5:29 Hoe troost de Heere Jezus het hart dat schreiend tot Hem vlucht? Als de moeder die haar kind troost als het ziek is of gevallen is. Ze spreekt lieve woorden, streelt haar kind en kust de tranen weg. Met zachte hand verzorgt ze een bloedende knie. Zo doet de Heiland het ook. Net zo als moeder weet wat verdriet en pijn is, zo weet de Heere het ook. Uit ervaring. Hij troost door middel van Zijn Woord. De tranen die straks voorgoed van de wangen worden gedroogd, droogt Hij onderweg erheen ook al. Door het geloof leren we de Heere Jezus kennen als Degene Die niet allereerst de gevolgen van de zonde wilde dragen, maar allereerst een verlossingsweg baande in onze ellende van zonde en schuld en oordeel. Door het kindergeloof in Hem leer ik Hem kennen als Degene Die de schuld der zonde wilde dragen. En alles wat Hij wilde dragen heeft Hij ook weggedragen. Op Golgotha is de hitte van Gods gramschap geblust.

Als Zijn triomfkreet: Het is volbracht in mijn hart resoneert, zingt het van binnen: de schuld Uws volks hebt Ge uit Uw boek gedaan. Zo ver het west verwijdert is van het oosten, zo ver heeft Hij, om onze ziel te troosten, van ons de schuld en zonden weggedaan, weggedaan! Maar in diezelfde triomfroep klinkt ook de belofte: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. Ook aan de gevolgen van de zonde komt een einde, voor eeuwig. Wie daarop mag zien, kan bij tijden wel eens psalmen zingen in de nacht. En mijn hart, wat me ook moge treffen, tot de Gods mijns levens heffen. Natuurlijk zoeken we in allerlei gevaren in deze wereld en ook in deze coronatijd bescherming. Maar de echte troost ligt toch daarin als de Heere me van mijn schuld verlost en daarom ook, op Zijn tijd van de gevolgen van de zonde. Dan kan het zomaar gebeuren dat zo’n onzichtbaar virus, als een van de gevolgen van de zonde, me voor eeuwig afhelpt van alle gevolgen van de zonde. Wat zegt u? Of Gods kind daar altijd zicht op heeft? Was dat maar waar. Maar wie er nooit zicht op heeft, omdat hij de geestelijke dingen in zijn blindheid niet verstaat, die zal nooit van de gevolgen van de zonde afkomen, nooit. Ik wens allen die zuchten onder corona of een ander leed of een andere ziekte de troost van Hem toe Die in Zijn Woord zegt: Werp uw zorg op de Heere en Hij zal u onderhouden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Onze krankheden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's