Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een groot beest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een groot beest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een beest is iets anders dan een dier. Beide woorden roepen andere associaties op. Je hebt een lievelingsdier en geen lievelingsbeest. Bij een beest denk je niet aan een jong hondje of aapje, maar aan een wild monster. In de Bijbel zie je dat onderscheid soms ook. Een dier is een onschuldig wezen, maar een beest is gevaarlijk en wordt gelinkt aan de duivel. Denk aan het beest in Openbaring 13. Maar het wordt ook gezegd van mensen. Asaf noemde zich zo. En Jona was het ook. En jij?

Jona gaat bidden. Je zou denken dat het dan de goede kant op gaat. Dat hij zijn verzet staakt en zich verootmoedigt voor God. Maar niets is minder waar. In zijn gebed buigt hij niet onder God, maar komt hij in opstand tegen God. Jona verwijt het de Heere dat Hij goed is voor slechte mensen. Jona zegt: Zie je nou wel? Ik was er al bang voor dat het zo zou gaan. En dat is nu juist de reden geweest dat ik gevlucht ben. ‘Want ik wist, dat Gij een genadig en barmhartig God zijt, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwaad.’

Dat God genadig is, wist hij vanuit de geschiedenis van het volk Israël. Want dat volk was in zichzelf ook niet beter dan de Ninevieten. Israëls volksgeschiedenis bewijst dat de Heere een genadig en barmhartig God is. Abraham werd immers als heiden geroepen uit Ur der Chaldeeën. Was God dat volk niet genadig toen Hij hen uit Egypte leidde? En was Hij niet eindeloos geduldig tijdens de woestijnreis toen ze vaak zo opstandig waren? En in de Richterentijd?

En Jona wist ook heel persoonlijk dat de Heere genadig en barmhartig is. Want hij is tot bekering gekomen en verzoend geworden met God. Alleen uit genade. Hij werd uit genade geroepen tot profeet. En vooral de geschiedenis van Jona in de vis bewijst dat God barmhartig is geweest over hem. Ja, de Heere was Jona zeer genadig geweest.

Maar in plaats dat Jona de Heere nu gaat aanbidden vanwege deze onverdiende gunsten, gaat hij Hem er mee aanklagen. Vreselijk! Want stel dat de Heere nu eens niet zo was geweest? Dat Hij niet lankmoedig was geweest? Wat zou er dan van Jona terecht zijn gekomen? Dan zou hij omgekomen zijn!

Heb jij dat ook al geleerd? Kun jij dat Jona nazeggen? ‘Ik weet dat U een barmhartig God bent. Want anders was ik er niet meer geweest.’ Is het jouw beleving, dat God goed is voor een slecht mens? Dan hoor je God niet aan te klagen, maar Hem te aanbidden en Hem groot te maken.

Komt, maakt God met mij groot;

Verbreidt, verhoogt, met hart en stem

Den nooit volprezen naam van Hem,

Die ons behoedt in nood.

Maar Jona doet dus het tegenovergestelde. En de Heere heeft dit in de Bijbel laten beschrijven, opdat wij zouden weten wat er in een mens huist. Ook in een kind van God. Denk maar nooit te goed van een mens. Ook niet van jezelf. Want het moet je maar eens tegenzitten. Dat je vader of moeder sterft. Of dat je gehandicapt wordt. Dat alles je bij de handen afgebroken wordt. Terwijl het anderen voor de wind gaat. Kunnen er dan geen verwijten in ons hart opkomen? Dat je boos wordt op God? Want hoe kan de Heere het toelaten, al die ellende op deze wereld? Dan wordt het een wonder als je nog goede gedachten van God mag overhouden.

En dan begin je het te leren wat het inhoudt om een mens te zijn; gevallen Adamskind. Weet je wat je dan overhoudt? Wat je bij Asaf tegenkomt. Als mijn hart opgezwollen was, en ik in mijn nieren geprikkeld werd, toen was ik onvernuftig, en wist niets; ik was een groot beest bij U. En Asaf zei dat achteraf, toen hij weer bij zijn zinnen was gekomen. Toen hij mocht zien dat God een heilig en rechtvaardig God is, die geen verkeerde dingen doet. Toen hij zag wat een wonder het was dat de Heere hem niet had weggestormd. Toen hij in Gods heiligdom ging en zag dat er -voor zo’n monster als hijnog genade is.

Heb jij dat ook al gezien? Hoe het komt dat jij er nog bent? Dat is alleen omdat de Heere zo barmhartig is. Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Een groot beest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's