Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Theodorus Avinck-17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Theodorus Avinck-17

Christus’ liefdevol handelen tegenover ellendige zondaren

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Openbaring 3:20a

Dit wordt geschreven aan de gemeente te Laodicea, waar lauwheid en onverschilligheid was. Er was ook verbeelding en hoogmoed. Ze waren er blind voor dat zij alles misten. Christus roept hen op tot bekering. Hij klopt aan de deur, ook bij ons. Christus zegt ‘zie’ , dat is: let op, verwonder u over Mijn grote geduld met en liefde tot zondaars. ”Ik bied u nog leven en zaligheid aan, hoewel u niets dan eeuwige vervloeking en toorn verdiend hebt.”

De Spreker

In onze tekst staat ‘Ik’. Hij is de ‘Amen’. In Hem zijn alle beloften ja en amen. Hij is ook ‘de getrouwe en waarachtige Getuige.’ Hij maakt de raad van God tot zaligheid bekend door Zijn Woord en door Zijn knechten. Hij spreekt alleen de waarheid. Als Hij aan de deur klopt wil Hij echt binnengelaten worden. Hij is ook ‘het Begin der schepping Gods.’ Hij is de Schepper van hemel en aarde. Geef Hem uw hart.

Staan aan de deur

Christus staat aan de deur van het hart. Christus klopt op de deur van ons gezichtsvermogen en ons gehoor. Dit ziet op het lezen van het Woord en het horen van de prediking. Het ziet ook op ons verstand, het oordeelsvermogen, de wil en het geweten: dit is de deur van de ziel. Christus staat aan de deur van het hart van de Laodicenzen. Hij wil bij arme zondaren binnentrekken. Het staan van Jezus betekent dat Hij tot de ziel is genaderd die Hem niet zocht. De bruidskerk is vaak lauw en zorgeloos. Maar Christus maakt Zijn slapende bruid wakker. Het staan aan de deur betekent dat Christus buiten het hart is. Zo is ieder mens van nature zonder Christus. Ook na ontvangen genade kan Christus buiten staan. Het staan voor de deur houdt ook in dat de deur voor Jezus gesloten was. Van nature staat de deur wel open voor satan, zonde en wereld, maar Jezus moet buiten blijven. Er zitten veel sloten op de deur: onwetendheid, onkunde, blindheid, liefde tot de zonde en het ongeloof. Bij Laodicea waren er twee sloten: lauwheid en inbeelding. Welk slot zit er bij u nog op uw hart? Het ongeloof is het voornaamste slot. Maar ook lauwheid, traagheid en eigendunk zijn sloten. Het staan onderstreept het geduld en aanhouden van Jezus. Staan betekent ook dat Christus met Zijn hele hart klaarstaat om zondaren zalig te maken. Staan laat ook zien dat Christus het niet opgeeft.

Kloppen

Kloppen is de hartelijke, welmenende uitnodiging van Christus om binnengelaten te worden. Christus klopt door Zijn Woord, door wet en evangelie.

Tot zondaren wordt gezegd: ‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.’ Christus klopt door Zijn zegeningen en weldaden om open gedaan te worden. Hij klopt wat harder door oordelen. De Heere klopt door rampen, ziekten, verdriet en tegenspoeden. Jezus klopt ook door voorbeelden: de bekering en het godvruchtige leven van anderen. De zonden van goddelozen zijn waarschuwingen waardoor op het hart geklopt wordt. Christus klopt ook door overtuigingen in het geweten: als u zich niet bekeert, zult u vergaan. Tenslotte klopt Jezus ook door Zijn Geest, dan heeft het kloppen de gewenste uitwerking. Zonder het werk van de Geest helpt al het andere niet, want dan is het alsof men aan de deur van een dove klopt. “Maar als het werk van de Geest erbij komt, doet de zondaar de deur van zijn hart open, en laat hij de liefderijke Heiland binnen.” Verwonder u erover dat Christus verlangt bij u als zondaar binnengelaten te worden.

Onbekeerden

De kerk in Nederland is lauw en onverschillig. Er is ook hoogmoed vanwege veel kennis. Als dit door Gods Geest niet verandert zal Gods toorn komen. De Heere klopt nog op de deur van de kerken door getrouwe dienstknechten, maar ook door zegeningen en bedreigingen. Hoe is het persoonlijk? De Heere heeft geklopt door Wet en Evangelie, door ziekten, door uw geweten en door plotselinge sterfgevallen. Het is dwaas en zondig Hem buiten te laten staan. Gods Geest zal niet in eeuwigheid met u zal twisten. Wie weet hoe spoedig de dood komt. Dan is het voor eeuwig verloren. Dan is de genadetijd voorbij. Waarom zou u Jezus langer laten wachten? Jezus meent het echt met Zijn kloppen. Hij wil in uw hart zijn.

Gods kinderen

Er waren veel sloten en grendels voor uw deur. Christus bleef kloppen. Hij overwon en kwam binnen. Christus klopt nog steeds door Zijn Woord om op te wekken, te bemoedigen en te besturen opdat Hij meer plaats in uw hart zou krijgen. Als u in slaap viel klopte Christus aan om u wakker te maken. Christus is altijd de Eerste, ook in het terugkomen. U zou er genoegen in moeten hebben en u vereerd moeten voelen dat Christus bij u blijft kloppen. Christus waakt bij de deur van uw hart. Dat moet vertrouwen wekken. Luister aandachtig naar het kloppen van Jezus. Tenslotte: Christus klopt op de deur van ieders hart om binnengelaten te worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Theodorus Avinck-17

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's