Een Evangelie met kleine lettertjes? (2)
Is er in onze gereformeerde gezindte een misleidende boodschap die veel mensen verlamt? Is er een prediking die het Evangelie verwoest door te stellen dat God verreweg de meeste mensen over Jezus, redding en verlossing laat horen met het doel om ze te verdoemen? Dat is wat de hersteld hervormde predikant dr. G.A. van den Brink recent heeft aangegeven in een lezing. Daarin waarschuwde hij tegen een prediking die het Evangelie tot een valstrik maakt: ”Het water van het Evangelie is fris, heerlijk en koel. Je hoort de roep: neem ervan! Maar als je niet uitverkoren bent, is het puur gif.” Zo komt er een “Evangelie van kleine lettertjes” dat God onbetrouwbaar maakt: je weet immers nooit zeker of je mag geloven.
Karikatuur
Kort nadat de inhoud van de lezing door de christelijke nieuwssite cvandaag in bredere kring bekend werd, kwam er op deze site kritiek op de visie van dr. Van den Brink. Zo heeft Rudi van Dijk, diaken in de gereformeerde gemeente in Nederland uit Barneveld, zich afgevraagd of dr. Van den Brink niet een karikatuur van de prediking in sommige kerken heeft gecreëerd. Fundamenteler is zijn punt of het aanbod van genade niet wordt geïsoleerd van de gehele Bijbelse leer: o.a. de werkelijkheid van de doodsstaat, de onmogelijkheid voor een natuurlijk mens om te geloven, Gods welbehagen en de noodzaak van de werking van Gods Geest. “Moet niet elke waarheid in het licht van de gehele Schrift (het zogeheten tota Scriptura) worden gezien”, zo vraagt Van Dijk zich af.
Ds. A. Schultink, emeritus-predikant van hetzelfde kerkgenootschap als Van Dijk, heeft eveneens afwijzend gereageerd. Volgens hem klinkt er in onze gezindte wel degelijk een oproep tot waarachtig geloof en bekering, maar legt een mens die oproep naast zich neer, omdat hij geestelijke dood is door zijn eigen zonden en misdaden. Volgens de emeritus-predikant roept dr. Van den Brink op tot geloof, zoals een remonstrant dat ook doet.
Dubbelheid
Ook dr. C.A. van der Sluijs, hervormd emeritus-predikant, heeft zich kritisch uitgelaten. Daarbij wijst hij op de dubbelheid (van verkiezing en verwerping) in de predestinatieleer van Calvijn. Waar het Bijbelse motief van de menselijke verantwoordelijkheid inzake het geloof vanuit de mens wordt ingevuld, wordt geloven van een gave een opgave. Volgens hem is het zaak om een ruime belofteprediking én christologisch te enten (het werk van de Zoon) én tegelijk theologisch te ijken vanuit Gods welbehagen (het werk van de Vader). Als dat niet gebeurt, treedt er volgens hem altijd een pneumatologische kortsluiting (het werk van de Geest) op. Ds. M. van Reenen, hersteld hervormd predikant te Urk, heeft in het land zowel bijval als verontwaardiging voor de lezing opgemerkt. Hoewel hij zelf niet graag de bewoordingen van dr. Van den Brink wil overnemen, kan hij diens kernpunt wel begrijpen. Daarbij signaleert hij een andere ontwikkeling: wordt er soms niet al te weinig tegen dwalingen ‘ter linkerzijde’ gewaarschuwd? Daarmee bedoelt ds. Van Reenen concreet de teloorgang van de prediking van de Wet en dan zeker ook in de aanklagende functie daarvan.
Weging
Opnieuw de aan het slot van het vorige artikel al gestelde vraag: Hoe nu verder? Hoe moeten we dit wegen? Eerst maar een enkele algemene opmerking of vraag.
1. Het laat helaas (opnieuw) zien hoe lastig het is en blijft om met elkaar goed in gesprek te gaan over zaken die ons zo na aan het hart liggen. Verschillende karakters, kerkelijke achtergronden, theologische voorkeuren, persoonlijke ervaringen en wat al niet meer spelen meer of minder op de achtergrond mee en geven discussies al snel een eigen dynamiek. Wat iemand zegt, geeft bij de één gevoel van herkenning en bij de ander juist van vervreemding. Maar al te snel kunnen zo aan beide zijden vooroordelen en misverstanden een eigen leven gaan leiden.
2. In de vraag van dr. Van den Brink of er niet door veel predikanten een ”Evangelie met kleine lettertjes” wordt gepreekt, is niet alleen de Bijbelse leer inzet van het geding, maar raakt het ook onze belijdenis. Er wordt immers (over en weer) verwezen naar de Dordtse Leerregels: wat is de rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping, van onze verdorvenheid en bekering tot God en van de verlossing door Christus? Daarom is verwarring over de Bijbelse leer van de zaligheid altijd ernstig en schadelijk, omdat dat koren op de molen is van de boze.
3. De vraag in ons spreken over Bijbelse waarheden is ook: hoe functioneert het principe van het “tota scriptura”? Hoe komt het werk van de Drie-enige God (Vader, Zoon en Heilige Geest) daarin naar voren? Wat is de verhouding tussen Wet en Evangelie? Is de Wet nog Wet en het Evangelie nog Evangelie en geen ‘nieuwe Wet’?
4. Nog een laatste vraag voor deze keer: wat zijn vandaag de dag de kerkelijke fronten?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022
Bewaar het pand | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022
Bewaar het pand | 12 Pagina's