Schuivende panelen (1)
Weet de refozuil zelf wel dat het goud in handen heeft? Die prikkelende vraag stelde theoloog en journalist Andries Knevel eind november op de netwerkdag van de zogeheten Dutch Bible Belt Network. Dit netwerk doet onderzoek naar de gereformeerde gezindte. Inmiddels heeft men al meerdere publicaties op de markt gebracht.
Moderne media
- In ”Biblebelt online” laat men zien dat de digitale revolutie het medialandschap van de bevindelijk-gereformeerden ingrijpend heeft gewijzigd. De reformatorische zuil lijkt door het wereldwijde web te worden opengebroken of ondermijnd.
Deze digitalisering gaat onverminderd door. De afgelopen jaren zenden steeds meer kerken hun erediensten uit met beeld en geluid. Afgelopen maand introduceerde Jan-Willem de Jongste uit Tholen een videokanaal waarin hij de mensen uit zijn eigen kerkverband, de Gereformeerde Gemeenten, wil toerusten. Op de laatstgehouden synoden van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland spraken ambtsdragers hun verontrusting uit over de toenemende invloed van moderne media op jongeren en ouderen. Hebben we een gefundeerd antwoord op de vraag of deze voortgaande digitale revolutie het einde van de Biblebelt betekent, of juist kansen voor een nieuwe vorm van digitaal protestantisme?
Kerkbouw
In ”Vensters op refodomes” gaat het netwerk in op het feit dat op de Biblebelt soms grote kerken worden gebouwd, terwijl in de Randstad veel kerkgebouwen noodgedwongen hun deuren moeten sluiten. Hebben we een gefundeerd antwoord op de vraag wat in een geseculariseerd land het kerk-zijn vandaag de dag concreet betekent en waar en op elke wijze we kerkbouw moeten afremmen of juist (elders) ondersteunen ?
Reformatorische scholen
In ”De multiculturele refoschool” gaat het netwerk in op het feit dat te midden van een seculiere wereld het reformatorisch onderwijs als een monoreligieuze zuil nog recht overeind staat.
Hebben we een gefundeerd antwoord op de vraag welke waarde het reformatorisch onderwijs vandaag de dag voor ons heeft?
Orgelcultuur
- In ”Orgelcultuur in de Biblebelt” gaat het netwerk in op de orgelcultuur die er in reformatorische kring nog altijd is. Maar hoe lang blijft deze orgelcultuur nog in stand? Voor steeds meer kerken valt het niet mee om organisten te vinden die de samenzang willen begeleiden. Op hoeveel scholen wordt er al niet gezongen via het digibord en psalmboek.nl? Wat betekent de constatering van Knevel dat opwekkingsliederen steeds populairder worden onder reformatorische jongeren (en ouderen)?
Hebben we een gefundeerd antwoord op de vraag waarom we een bepaalde kerkelijke liturgie hebben en waarom de Psalmen ons zo lief zijn?
Bijbelvertaling
Het is geen nieuws dat de gereformeerde gezindte in beweging is. Maar wat zegt het dat de Hersteld Hervormde Kerk zich bezint of er niet een begrijpelijker vertaling van de Bijbel moet komen? Dat er binnen de SGP steeds meer vrouwelijke politici komen? En zo zouden er meer zaken te noemen kunnen zijn.
In het Nederlands Dagblad verwoordde NPV-directeur Diederick van Dijk recent zijn zorg over een nieuwe manier van Bijbellezen zoals hij die waarneemt in de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken. Daarbij had hij helaas ook onze kerken kunnen noemen. Met een verwijzing naar Bavincks kijk op de ontwikkeling van de moderne theologie, vraagt Van Dijk zich af of men niet bezig is om steeds verder een scheiding te creëren tussen Christus en de Bijbel – waar men de liefde van Christus voor iedereen zo centraal zet en daarbij de opvatting huldigt dat de Heilige Geest (nieuwe) wegen in de tijd schrijft. Deze veranderende kijk op Bijbel en geloof werkt volgens Van Dijk overal in door. Dus ook in de visie op de overheid, de medische ethiek en de eeuwigheid. Deze verschuivingen in het midden en aan de randen van de gereformeerde gezindte kunnen en mogen we ook niet los zien van vier ontwikkelingen in onze samenleving, zoals Knevel die in zijn lezing ook benoemde:
(1) Transcendentieverlies: Bestaat God wel?
(2) Relevantieverlies: Stel dat God bestaat, wat heb ik er aan?
(3) Referentieverlies: Wegvallen van andere christenen om ons heen.
(4) Eschatologieverlies: Is er een hemel? Is er zelfs een hel? Wat betekent dit nu voor het geestelijk leven in de gereformeerde gezindte? Of, zoals Knevel het zich afvraagt: Zijn de jongeren van de refozuil veranderd? Hebben ze een andere prediking gehoord?
De vraag van Knevel of de refozuil zelf wel weet dat het goud in handen heeft, roept de uitroep van Jeremia uit Klaagliederen 4 in herinnering: ”Hoe is het goud zo verdonkerd, het goede fijne goud zo veranderd!”
De vraag van Knevel bevat ook een oproep om het pand -de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar- goed te bewaren: Bewaar het goud!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 december 2022
Bewaar het pand | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 december 2022
Bewaar het pand | 12 Pagina's