Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Plichten (8) Ambrosius

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Plichten (8) Ambrosius

8 minuten leestijd

De rechtmatigheid van de plichten

Uit liefde willen Gods kinderen leven zoals de Heere dat van hen vraagt. Wie Christus liefheeft, bewaart Zijn geboden. De Heere eist een godzalige, christelijke levenswandel. Gods kinderen dienen ijverig te zijn in goede werken.

De ongenoegzaamheid van de plichten

Alle goede werken zijn een ongenoegzame vergelding voor de verlossing van de ziel. Wie alles heeft gedaan is nog maar een onnutte dienstknecht (Lukas 17:10). Alle plichten van een mens zijn enigermate met zonde vermengd. Al onze gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed (Jes. 64:6).

De genezing van de plichten

Christus geneest onze plichten. Christus brengt de persoon van Gods kinderen en hun plichten bij de Vader. Ambrosius gebruikt een mooi beeld. Een klein kind plukt een boeket bloemen voor zijn vader, maar het plukt bloemen en onkruid. Moeder haalt het onkruid eruit en het kind geeft het boeket aan vader. Onze plichten zijn onrein, bloemen en onkruid tegelijk. Christus haalt het onkruid eruit en biedt de Vader alleen bloemen aan. Er zijn veel tekortkomingen in de plichten van Gods kinderen, maar Christus reinigt die plichten. Als er vuur op het offer neerdaalde was dat een teken dat God het offer aanvaard had. Als de Heere tijdens een plicht inwendig en geestelijk vuur op uw hart laat vallen, is dat een teken dat uw plicht door Jezus Christus is aanvaard. Het hart wordt verwarmd of zaligmakend aangedaan.

Niet rusten op plichten

Luther zei: ‘Wacht u niet alleen voor uw zonden, maar ook voor uw goede plichten.’ Door grove zonden, maar ook door te vertrouwen op eigen plichten laat je Christus buiten je ziel. Vertrouw niet op berouw, droefheid, tranen en vasten. Augustinus zei: ‘Berouw verdoemt meer mensen dan zonde.’ Daar bedoelde hij mee dat veel mensen op hun berouw rusten en daardoor omkomen. Het is een teken dat iemand op zijn plichten rust als het hem nog nooit moeilijk is gevallen van zijn plichten los te komen. Een tweede teken hiervan is dat iemand het nakomen van zijn plichten heel veel waarde toekent. Gods kinderen zien veel gebreken in het nakomen van hun plichten. Een teken van rusten op plichten is ook dat u nooit de armoede, de leegte van die plichten hebt gevoeld. Een volgend teken is: niet verlangen naar de vereniging met Jezus Christus. Als iemand denkt dat hij zalig zal worden omdat hij bidt, hoort, bedroefd is over de zonde en zijn leven reformeert, rust hij daarop. Maar hij zal niet zalig worden.

Gebruik en doel van de plichten

Als je niet zalig kunt worden door het verrichten van plichten, waarom moeten zij dan toch gedaan worden? Uit gehoorzaamheid aan Gods wil. Om God te verheerlijken. Plichten brengen bij Christus en zijn bewijzen dat de Heere en Zijn barmhartigheid uw deel zijn. Plichten zijn middelen om zegeningen te verkrijgen. Plichten dienen als vertroostingen. Door plichten ontvangen anderen iets goeds en krijgen anderen stof God te verheerlijken. “Wij behoren zo te wandelen dat anderen de in ons wonende Christus liefhebben.” Wandel zo dat anderen voor Christus gewonnen worden. De plichten brengen tot de Zaligmaker. Beluister een preek om u tot de Heere Jezus te brengen. Wie geen plichten waarneemt zal zeker verloren gaan. De verheerlijking en verhoging van Jezus Christus is ook doel van de plichten. Huichelaars zoeken eigen eer, maar Gods kinderen zoeken de eer van Christus.

Het vermogen plichten te doen

Misschien werpt u tegen dat u van nature dood bent en geen plichten kunt verrichten. Het is waar dat alles van God moet komen en dat u van nature dood bent. Maar als u wedergeboren bent, leeft u. Bij Gods kinderen is Gods beeld hersteld en is er vermogen om te doen wat God eist. Gods kinderen zijn ranken die vrucht dragen, zij hebben een beginsel van geestelijk leven door God gewerkt. De Heere maakt werkzaam en levendig waar genade gegeven is. Denk aan Hooglied 1:4 ‘Trek mij, wij zullen u nalopen.’ Als je aan een dode trekt, gaat die niet nalopen. Een levende wel. Onder het verrichten van plichten zal Gods zegen ondervonden worden. “Luie bedelaars moeten met de zweep krijgen.”

Vermaak in de plichten

Gods kinderen vermaken zich in Gods geboden en inzettingen. In de plichten krijgen ze het aangezicht Gods in Christus te zien en hebben ze omgang en gemeenschap met God. Ambrosius noemt de plichten bruggen om tot God te gaan. Prediking bijwonen is luisteren naar een Vriend. Bidden is spreken tot een Vriend. Lezen is een brief van een Vriend lezen. “God in de plichten te vinden is de hoogste vergelding.” Een goddeloze heeft geen vermaak in plichten. Zij missen Gods Geest. Door de zonde wordt Gods tegenwoordigheid soms niet ervaren.

Vereisten in de plichten

Velen verstaan onder de plichten niets anders dan uiterlijke zaken. Maar het gaat om het innerlijk. De plichten moeten van God zijn, door God bevolen, naar Gods wil. Ook moeten de plichten door God zijn. De Geest van God wekt het wedergeboren deel op tot het doen van onze plichten. De Geest maakt het gebed warm en vurig. Dat is heel anders dan een formeel, oppervlakkig gebed uit gewoonte. Christus maakt de onvolmaakte plichten door Zijn voorbidding aangenaam voor God. De plichten moeten ook tot God zijn: Zijn Naam wordt verheerlijkt als Gods kinderen hun plichten verrichten en Zijn Naam wordt gelasterd als dat niet zo is.

Verschillende soorten plichten

Er zijn plichten tegenover God: liefde, vrees, eer en gehoorzaamheid. Er zijn ook plichten tegenover de naaste: voorkomendheid en milddadigheid. Er zijn ook p[lichten tegenover zichzelf: het verstand onderwijzen, de wil breidelen en de gevoelens matigen. De plichten kunnen ook op een andere manier ingedeeld worden. Veel over Christus en Zijn liefde denken en peinzen. Veel spreken over Christus en Hem aan anderen aanprijzen. De bruid zegt van haar Bruidegom: ‘Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk.’ Veel in het gezelschap van Christus zijn door veel bezig te zijn in Zijn Woord, in het gebed, in de sacramenten, in christelijke gemeenschap, in meditatie, in onderzoek van ons hart en in Zijn voorzienigheden van barmhartigheid en beproeving. Veel voor Christus doen uit liefde: Zijn geboden bewaren die niet zwaar zijn. Alle kwaad voor Christus lijden en verdragen. Denk aan Paulus die niet alleen bereid was gebonden te worden te Jeruzalem, maar ook te sterven omwille van Christus. Ambrosius deelt de plichten als volgt in: 1.Plichten van de eerste soort zoals waakzaamheid. 2.Plichten van de tweede soort: voor de binnenkamer, voor in huis en voor in het openbaar. Er zijn ook plichten voor alle drie: in de binnenkamer, in huis en in het openbaar. Ambrosius noemt ook buitengewone plichten: vasten en feestvieren.

Waakzaamheid

Waakzaamheid tegen de zonde

We lezen in Spreuken 3:24 ‘Behoed uw hart boven al wat te bewaren is.’ Waakzaamheid moet er altijd zijn. We moeten waken tegen de zonde en waken over ons hart, onze tong en onze daden. We moeten alle gelegenheden tot kwaad vermijden. “Wees niet alleen bevreesd voor het vuur en de vlam, maar ook voor de rook van de zonde.” Het is gevaarlijk om in de buurt van een draaikolk te komen. We moeten steeds weerstand bieden tegen verzoekingen. Denk aan Jozef die dagelijks verzocht werd door de vrouw van Potifar. “Geen mens of duivel kan u dwingen om te zondigen, tenzij u het zelf wilt.” De zonde moet gehaat worden. Zie daartoe op de gekruisigde Christus.

Waakzaamheid tegen bijzondere zonden

Ambrosius schrijft over Delila-zonden, zonden die overheersen in de ziel, boezemzonden. Bid om te mogen strijden tegen die zonden. Als wraakzucht uw boezemzonde is dan moet u niet alleen nalaten uzelf te wreken, maar dan dient u ook te bidden voor degene die u beledigt. Neem u voor in de toekomst uw boezemzonde te laten. Geloof ook de beloften van vergeving door het bloed van Christus.

Waakzaamheid over ons hart

We moeten waken over onze ogen en gedachten. Bestrijd gedachten die tot zonde trekken. Bestrijd lichtvaardige, onnuttige of ijdele gedachten. Denk niet met vermaak aan vroegere zonden. Koester goede gedachten. Innerlijke reinheid is heel belangrijk. Denk aan Gods heiligheid, alomtegenwoordigheid en alwetendheid. Hef uw hart naar de hemel op. Overdenk de hemelse heerlijkheid. Denk veel aan Jezus Christus. Overdenk het wonder van de verlossing en het Evangelie.

Waakzaamheid over onze tong

De tong moet gebruikt worden tot bestraffing, direct of op een later tijdstip, persoonlijk of in het algemeen, vriendelijk of indien nodig streng. De tong dient gebruikt te worden voor hemelse gesprekken. Stap van wereldse zaken zo mogelijk over op geestelijke zaken. Lieg, zweer en vloek niet. Doe niet mee aan lastering, achterklap, valse beschuldiging of kritiek. Werp ook geen paarlen voor de zwijnen, voor hardnekkige vijanden.

Waakzaamheid over onze daden

Ambrosius schrijft eerst over natuurlijke daden. Er kan sprake zijn van een buitensporig, zondig vermaak in de dingen die op zichzelf niet zondig zijn: eten, drinken, slapen, bezoeken afleggen en ontspanning zoeken. Vervolgens schrijft Ambrosius over burgerlijke daden zoals afspraken, contracten, handel en zakendoen. Behandel anderen zoals u zelf behandeld wilt worden. Probeer niet door goddeloze middelen iets te bemachtigen. De Heere ziet immers alles. Wordt niet verzot op de wereld en laat die wereld je niet in beslag nemen. Denk veel aan de heerlijkheid die komen gaat. Tenslotte schrijft Ambrosius over godsdienstige daden: mediteren, horen, lezen, vasten, bidden en aalmoezen geven. Overdenk de beloften van genade en sterkte. Schud zonde, toorn en wantrouwen van u af voordat u gaat bidden. Overdenk wie God is, dat u een zondaar bent en dat God barmhartig is. Sla tijdens het gebed de godslasterlijke inwerpingen van de satan van u af. Smeek om vergeving en een rein hart. Pas na het gebed ervoor op dat u gaat rusten op uw verrichte plicht. Jaag en streef de dingen na waar u om gebeden hebt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 2023

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Plichten (8) Ambrosius

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 2023

Bewaar het pand | 12 Pagina's