Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VAN DE REDACTIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAN DE REDACTIE

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is in de christelijke visie op kunst een voortdurende spanning tussen het beeld en het woord. De Bijbel zelf is een boek vol beeldspraak en zelfs de historische verhalen krijgen als metafoor een diepere betekenis. Daarmee worden ze een beeld. God Zelf spreekt tot Zijn volk door Zijn Woord, maar ook in afbeeldingen. De hele tabernakeldienst is een verzameling van beelden en rituelen die heenwijzen naar de Grote Betekenis, Christus Zelf. Visioenen van zieners en profeten verbeelden een boodschap en als Christus in Zijn omwandeling op aarde tot de menigte spreekt, dan doet Hij dat in beeldrijke gelijkenissen.

Tegelijkertijd is daar het tweede gebod dat eist dat wij God in generlei wijze afbeelden en op geen andere wijze vereren dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft. (HC 96). Het Woord en zijn betekenis moet de grootste plaats krijgen. God Zelf mag niet afgebeeld worden, zoals het gouden kalf en het beeld mag geen God worden zoals de koperen slang in de tijd van Hizkia.

De schilder Rembrandt, die op 4 oktober 350 jaar geleden overleed, heeft in zijn werk deze spanning zichtbaar gemaakt. Hij is tot het uiterste gegaan om prachtige schilderijen te maken. Hij deed dat goed en hij wist het. Wie kennis neemt van zijn Bijbelse taferelen komt onder de indruk van de wijze waarop hij bezig is geweest om de toeschouwer juist bij het Woord te brengen. Na een leven vol glorie is de Bijbel het enige Boek in zijn nalatenschap.

De herdenking van het sterfjaar van Rembrandt van Rijn (Leiden, 15 juli 1606 – Amsterdam, 4 oktober 1669) is aanleiding voor een themanummer over Rembrandt en zijn tijd. We willen kinderen in opvoeding en onderwijs tot verwondering van beeldende kunst brengen. Met als doel dat het heenleidt naar het Woord en zijn betekenis. Dit nummer biedt inspiratie voor doordenking van deze opdracht en suggesties voor de praktijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's

VAN DE REDACTIE

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's