Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nehustan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nehustan

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij walgen van het lichte hemelbrood,

wij murmureren een onheus verlangen.

Dan treffen ons de vurig felle slangen.

Zij bijten en zij brengen ons de dood.

Hij die het manna zendt, geeft in die nood

een beeltenis: wie door de kwaal bevangen

de koperen serpent – verhoogd ziet hangen,

zal leven en genezen, klein en groot.

Omdat het beeld met de gespleten tong

de heilzame betekenis verdrong,

werd door aanbidding van het koperstuk

Nehustan een bewierookt ongeluk.

Kom Hizkia, verbrijzel het en toon

de duiding weer: Zie de verhoogde Zoon.

Karlo Reiziger

Num. 21:9 ~ 2 Kon. 18:4 ~ Joh. 3:14

Antonie van Dijck

1599 - 1641

Op deze pagina een schilderij van een tijdgenoot van Rembrandt, Antonie van Dijck. Antonie was een Antwerpse schilder in de stijl van de Barok. In 1615 had hij al een atelier, dat hij deelde met Jan Brueghel de Jonge. Zijn grote voorbeeld was zijn ruim twintig jaar oudere stadgenoot Rubens, die het talent van Van Dijck al snel herkende en hem daarop zelf inhuurde.

In 1620 verbleef Van Dijck voor het eerst enige tijd in Engeland, aan het hof van koning Jacobus I. Het jaar daarop vertrok hij naar Italië, waar hij vooral veel in Genua verbleef en onder de indruk raakte van het werk van Titiaan. Later werd hij een uitmuntend portretschilder met veel gevoel voor de zieleroerselen van de personen.

Van 1627 tot 1632 woonde en werkte hij in Antwerpen. Het bleek een bloeiperiode die veel hoogtepunten opleverde. De Engelse koning Karel I, een groot kunstminnaar, hoorde van zijn faam en vroeg hem in 1632 opnieuw naar Engeland te komen. Daar werd Van Dijck eveneens hofschilder. Tijdens een bezoek aan Parijs werd hij ernstig ziek. Na zijn dood in 1641 werd Antonie van Dijck begraven in St. Paul’s Cathedral.

Het schilderij ‘Mozes en de koperen slang’ verbeeldt de geschiedenis uit Numeri 21. Het is een olieverf op doek (205 × 235 cm), gemaakt in 1620. Het origineel hangt in het Museo del Prado in Madrid.

Het portret komt uit Zelfportret met een zonnebloem.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's

Nehustan

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's