Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Portaal des Heeren - 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Portaal des Heeren - 10

Ds. Gerhard Meyer

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het vorige artikel zijn de hoofdzaken over de tucht aan de orde gekomen, ter bestrijding van het kwaad in de kinderen. Hoofdstuk 6 gaat over ‘de hoge verplichting die ouders hebben om hun kinderen te onderwijzen in de weg der godzaligheid’.

Herinnert u het eerste huilen van uw kind als het geboren is. Het roept u dan te hulp! Hoe wreed zou het zijn om dit kind, dat uit u voortgekomen is, nu te verlaten en in die droevige zondestaat te laten liggen. De plicht ligt op u om hem de behulpzame hand te bieden om (onder Gods goedheid, Die allen ontvangt die tot Hem komen) te trachten het kind te redden uit de afgrond van helse rampen.

Bedenk de ellendige staat waarin uw kinderen geboren worden, namelijk als het veulen eens woudezels (Job 11:12). Ze zijn geheel onbekend met hun Maker, teugelloos, ijdel en ongehoorzaam, van nature kinderen des toorns (Ef. 2:3). Daarom, indien we het heil en de zaligheid van onze kinderen begeren, dan moeten wij hen tot God en Zijn gemeenschap trachten te brengen.

Als de kinderen baby zijn hebt u de taak om voor uw kind tot God te bidden, het te laten dopen en ook de gemeente daarover God te laten aanroepen.

Bij het ouder worden, is het Gods wil dat Hij ook door hem gekend en gediend wordt. Zonder die kennis en dienst is een redelijke geest niet goed (Spr. 19:2). Het grootste gebod is: Gij zult den Heere uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met alle krachten (Matth. 22:37). Maar hoe zal het kind God kennen en liefhebben als het niet onderwezen wordt? Het onderwijs is er op gericht dat zij, die in de doop aan de Heere overgegeven zijn, Hem leren kennen en weten hoe zij verplicht zijn zo’n grote Heere in geloof, liefde en gehoorzaamheid aan te kleven.

Wat te leren

Wat moeten de kinderen leren? Allereerst moeten ze leren bidden. Velen leren hun kinderen een gebed aan, zonder de woorden uit te leggen, zodat het kind niet weet tot Wie of wat het bidt. Woorden zonder verstand baten niet. Wij moeten wel met het woord, maar ook met het verstand bidden (1 Kor. 14:15 en Rom. 10:14).

Daarnaast moeten ze leren lezen en schrijven. Dit moeten ze niet alleen leren opdat ze goed door de wereld komen, maar vooral opdat ze in Gods Woord en andere geschriften kunnen lezen over de weg des vredes. Ouders moeten hun kinderen tijd geven om te lezen, en ze ernstig aansporen tot lezen. En daarna, het gelezene uitleggen, met hen daarover spreken en het aan hun gemoed toepassen.

Wiens taak het is

Ouders mogen deze taak niet zomaar aan de school overlaten. Het is hun eerste plicht om het kind te onderwijzen, naar het gebod van de Schepper, als Hij zegt: gíj zult ze uw kinderen inscherpen (Deut. 6:6). De vaderen moeten [Gods geboden] aan hun kinderen bekend maken (Ps. 78:5). Onderwijs de kinderen en let erop dat de kinderen voldoende vorderingen maken. Besteed ook de zondag goed.

Dit onderwijzen is niet alleen een taak van de vader, maar ook van de moeder, omdat zij meestal meer tijd met de kinderen kan doorbrengen. Volgens 1 Tim. 2:15 is dit zelfs de belangrijkste manier waarop de vrouw kan helpen aan de opbouw en instandhouding van Gods gemeente.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's

Portaal des Heeren - 10

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's