Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goud in handen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Goud in handen

7 minuten leestijd

Het boek ‘Goud in handen’ bundelt een breed scala aan teksten uit een eeuwenlange, christelijke traditie. Teksten waarin Gods genade doorklinkt voor zondaren, maar ook de worsteling die mensen doormaken met hun God en de kracht die in de moeilijke omstandigheden van het leven in het geloof gevonden wordt. De teksten in dit boek zijn verzameld door mensen uit de breedte van de gereformeerde gezindte. Zij hebben steeds een persoonlijke noot toegevoegd, waarmee velen zich in hun hart laten kijken. Hierdoor worden theologie en geloofspraktijk met elkaar verbonden. Je voelt waarom deze tekst, volgens de auteurs, tot het ‘goud’ behoort.

Het lezen van dit boek is een goede manier om kennis te maken met de rijke en diepe inzichten van onze voorvaders. Niet alleen om kennis te vergaderen, maar vooral om de inhoud te spiegelen aan het eigen hart. Een kanttekening bij dit boek is dat het beeld van een bepaalde schrijver vertekend kan worden, omdat je maar een kort gedeelte van een schrijver onder ogen krijgt. Dit neemt niet weg dat de teksten bijzonder geschikt zijn om de ‘liefde’ tot een bepaald boek te doen ontvonken.

In het vervolg van deze recensie zal een aantal ideeën aangereikt worden hoe íeder in zijn situatie onderwijs kan geven en ontvangen door het lezen van (deze) teksten.

In gezinnen

Introduceer een tekst door als ouder te vertellen waarom de auteur dit zo’n belangrijke tekst vindt. Laat vervolgens de kinderen de tekst of een deel van deze tekst lezen, afhankelijk van de leeftijd en het begripsvermogen van de kinderen. Doordat iedereen dezelfde tekst leest, is het makkelijker om er een gesprek over te voeren.

Vragen als ‘vertel eens waarom deze tekst voor de auteur zo belangrijk is’ en ‘wat vond jij opvallend/aansprekend in deze tekst’ kunnen helpen om over de teksten te praten. Middels dit boek is het mogelijk om kinderen in korte tijd met een brede groep schrijvers te laten kennismaken.

Dit kan ook een aanleiding zijn om zelf een verzameling teksten aan te leggen. Als je dit boek leest, begrijp je hoe waardevol de persoonlijke noot van de schrijver is. Als je iemand een bepaalde tekst wilt laten lezen, helpt het blijkbaar om te lezen wat de waarde ervan voor iemand is. Zeg dit dan ook of schrijf het erbij. Een briefje met een korte toelichting in een boek stoppen, is ook een manier om die persoonlijke noot toe te voegen.

Op scholen

Onderwijspersoneel wordt ook gevormd door het lezen van boeken, artikelen en andere bezinnende stukken. Hierdoor leren leerkrachten om hun handelen steeds te funderen op de identiteit en om de Bijbelse principes te vertalen naar de dagelijkse lespraktijk. Binnen school kunnen zo ook allerlei teksten verzameld worden. Bijvoorbeeld dat er tijdens een aantal vergaderingen in het jaar een leerkracht is die een tekst deelt die hij gelezen heeft en toelicht wat deze tekst hem gebracht heeft. Door de persoonlijke toelichting leer je elkaar kennen en kan het hart van christelijk onderwijs onderzocht worden.

In de klas

Leesmotivatie is een groot probleem in het onderwijs. Veel kinderen lezen bijna geen boeken meer. Wat zij echter nodig hebben, is een leerkracht die hun boeken aanreikt en vertelt waarom dit boek mooi, spannend of waardevol is. Dit betekent dat de leerkracht de kinderen zelf moet kennen (en hun interesses) en dat zij de boeken goed moeten kennen. Ook hier is de persoonlijke motivatie van de leerkracht ondersteunend om het lezen van kinderen te stimuleren.

Tijdens het gesprek achteraf kunnen leeservaringen gedeeld en besproken worden. Zo leer je elkaar lezen en denken en scherp je elkaars mening op. ‘IJzer scherpt men met ijzer; alzo scherpt een man het aangezicht zijns naasten.’

J. van den Broek MSc

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's

Goud in handen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's

PDF Bekijken