Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ruimte voor jezelf en de ander

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ruimte voor jezelf en de ander

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ernst van Grol schreef een praktijkboek en een theorieboek over groepsvorming. Wie de boeken ter hand neemt, zou eens moeten beginnen met het lezen van ‘Reacties op de trainingen’ op bladzijde 125 van het theorieboek. Bij mij geeft dat gelijk het verlangen om Ernst bezig te zien in de gymzaal met mijn eigen groep. Wie vervolgens het praktijkboek neemt, ziet direct de hand van een ervaren trainer. Wat een prachtige afwisselende activiteiten! Wat een heldere instructies en prachtig fotomateriaal! Ik ken geen boek dat groepsvormende activiteiten in de gymzaal beter beschrijft. Van Grol zet in op grenzen aangeven en heeft daarvoor een poster ontworpen. Sterk om aan de hand daarvan het thema telkens te kunnen bespreken in de gymzaal en nog sterker dat de door Van Grol beschreven activiteiten de leerlingen daadwerkelijk in staat stellen om met hun grenzen te oefenen. Naast grenzen stellen is ook gezamenlijkheid een belangrijk thema. Ik ben ervan overtuigd dat de beschreven activiteiten in veel gevallen bijdragen aan meer gezamenlijkheid in de klas.

Uit Van Grols theorieboek vind ik sommige hoofdstukken sterk. Hoofdstuk 4 beschrijft kort en krachtig het aangeven van grenzen en hoofdstuk 5 laat aan de hand van een model zien hoe ervaringsleren werkt. Hoofdstuk 3 beschrijft de bekende fasen van Tuckman en hoofdstuk 7 geeft een scala aan activiteiten die daarbij passen. Bij de andere hoofdstukken raak ik de draad kwijt in een scala aan onderwerpen die allemaal voor de groepsvorming van belang zijn. Het begrip gezamenlijkheid (hoofdstuk 1) is prachtig, maar ik krijg niet goed te horen hoe ik die gezamenlijkheid dan kan realiseren in de klas. En van alle groepsvormende activiteiten die ik kan doen bij de verschillende fasen waarin mijn groep kan verkeren, raak ik wat verontrust. Wat zijn de speerpunten waarop ik me moet richten? Training in de gymzaal is waardevol, maar in de klas moet de ingezette lijn vastgehouden worden. Dan speelt ook mijn voorbeeldgedrag als leerkracht een rol. Waarop moet ik letten? En hoe werkt het precies met ruimte voor jezelf en voor de ander, een centraal begrip vanuit ZIEN? Wat is de relatie met ZIEN? Stel dat Van Grol ook een instructieposter ‘Groepsvorming’ kan maken voor de leerkracht en die vervolgens helemaal uitwerkt een de hand van (wetenschappelijke) inzichten, dan krijgt zijn theorieboek net zoveel kracht als zijn prachtige praktijkboek.

Ernst van Grol, Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander. Handboek voor positieve groepsvorming in het onderwijs en daarbuiten. Theorieboek. Uitgave in eigen beheer, 2018. 131 pag. € 42,50

Ernst van Grol, Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander. Handboek voor positieve groepsvorming in het onderwijs en daarbuiten. Praktijkboek. Uitgave in eigen beheer, 2018. 163 pag. € 77,50

J. de Olde MSc

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's

Ruimte voor jezelf en de ander

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

Criterium | 36 Pagina's