Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zending op school

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending op school

Ervaringen van en tips voor leerkrachten

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Zending is een Bijbelse opdracht. Daarom hoort het bij een christelijke opvoeding en in het christelijk onderwijs om aandacht te hebben voor dit onderwerp.’ Aan het woord is juf Voogd, leerkracht in groep 2. Zij doet elk jaar vrijwilligerswerk in het buitenland voor een zendingsorganisatie.

Waarom is het volgens u belangrijk om op school aandacht te hebben voor het thema zending?

Zending is een Bijbelse opdracht en daarom hoort het bij een christelijke opvoeding en in het christelijk onderwijs om aandacht te hebben voor dit onderwerp. Het is belangrijk dat kinderen leren waarom wij overvloed gekregen hebben: namelijk om uit te delen, in liefde tot God en de naaste. Bij alles wat wij doen, moeten we beseffen dat zending een Goddelijke opdracht is met een Goddelijk doel, waar God Zelf voor instaat. Dat moet boven alle menselijke activiteiten uitstijgen!

Op welke manier(en) wordt er bij u op school aandacht geschonken aan dit thema?

Elke maandagmorgen staat het zendingsbusje klaar. Bij mij staat het busje op een placemat van een zendingsorganisatie, zodat de kinderen direct herinnerd worden aan het doel waarvoor ze geven. Regelmatig bidden we of de Heere onze gaven wil zegenen in landen waar ze het nodig hebben. We bidden voor Bijbels onderwijs, eten enzovoort. Ook bidden we of de Heere Zijn Woord in alle talen wil geven, zodat alle inwoners van de aarde met de Bijbel in aanraking kunnen komen en horen van de ene Naam waardoor we moeten en kunnen zalig worden.

Om het jaar is er met de hele school een financiële actie voor een zendingsdoel of er wordt tijdens een project-avond een verkoping gehouden voor het goede doel. Als er een financiële actie wordt gedaan, wordt vooraf altijd voorlichting gegeven vanuit de organisatie waarvoor de actie is. Om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen, wordt ook de stand van de actie bijgehouden op een thermometer. Verder doen de leerlingen van groep 7 en 8 om het jaar mee met een sponsorfietstocht voor Woord en Daad.

Zelf doe ik elke zomer vrijwilligerswerk in het buitenland bij een zendingsorganisatie. Zowel vooraf als nadien wordt hier op school in woord en beeld aandacht voor gevraagd. Er wordt een financiële actie gehouden en achteraf is er een terugkoppeling. Dit heeft een groot effect op de beeldvorming van jonge kinderen: belevenissen van de juf komen heel dicht bij het kinderhart.

De ouders worden ingelicht via de schoolgids en de nieuwsbrief. In de schoolgids wordt vermeld voor welke goede doelen geld ingezameld wordt. Juist op het moment van schrijven wordt in de nieuwsbrief een actie voor een goed doel aangekondigd, waarbij dan van harte wordt aanbevolen om iets te kopen.

Is er ruimte om ook tijdens de lessen in te gaan op onderwerpen die met zending te maken hebben? Hoe geeft u dit vorm? Hebt u tips voor andere leerkrachten?

Tijdens allerlei lessen is er zeker ruimte om aandacht te vragen voor de zending. Vooral bij Bijbelse geschiedenis, kerkgeschiedenis en vaderlandse geschiedenis, maar ook door middel van voorleesboeken kan dit heel goed gedaan worden. In hun eigen groep mogen leerkrachten ook kleine projecten of projectjes doen voor een goed doel. Daar hoort ook zeker Bijbelverspreiding bij.

Wat zou nog meer gedaan kunnen worden om leerlingen bewust te maken van de noodzaak van zending?

Het onderwerp kind en zending zou volgens mij meer bespreekbaar gemaakt kunnen worden binnen de scholen in samenwerking met de ouders.

Illustraties: ‘Beeld Stichting Ismaël’


Hoop voor het Midden-Oosten

Je bent moslim, maar diep in je hart ben je ervan overtuigd geraakt dat Jezus Christus de Zoon van God is. Je gelooft dat God ook jouw zonden vergeven heeft.

Maar wat gebeurt er als je open bent over je nieuwe geloof? En hoe blijf je overeind als je het met niemand deelt? Het is de moeilijke zoektocht van, laten we zeggen, Ismaël. Stap eens in zijn schoenen en maak zijn worsteling mee.

Het is één van de werkvormen die Stichting Ismaël gebruikt bij voorlichting op scholen. Zo komt het onderwerp erg dichtbij. En dat spreekt aan, is de ervaring! Jongens en meisjes gaan zich inleven in de situatie van een leeftijdsgenoot uit het Midden-Oosten. Als vanzelf komen er allerlei vragen naar boven. Hoe is het om daar christen te zijn? En wat als je familie er niets van moet weten? Moet je dan vluchten? Levensechte thema’s komen in het klaslokaal tot leven. Dat geeft mooie gesprekken.

Een andere aansprekende manier om met kinderen in gesprek te raken, is een workshop Arabisch. Kinderen leren hun eigen naam schrijven. Middelbare scholieren maken een reis aan de hand van een fotoverslag vanuit het Midden-Oosten en gaan zo de diepte in. Indrukwekkende beelden over verwoestingen in Syrië passeren de revue. Maar ook lichtpuntjes. Blije kindergezichtjes omdat ze zojuist een kinderbijbel hebben ontvangen. Een volwassen man die gedoopt wordt. Stichting Ismaël wil middelijkerwijs echte hoop aan het Midden-Oosten bieden.

Hoe mooi om met kinderen en jongvolwassenen binnen de veilige context van de school zo met zending en levensvragen bezig te zijn. De Bij-belse zendingsopdracht door Jezus aan Zijn discipelen gegeven luidt: ‘Gaat dan henen, onderwijst al de volken …’ (Mattheüs 28 vers 19). Jonge levens worden op deze wijze vertrouwd gemaakt en gevormd voor hun eigen toekomstige leven. Hoe rijk als scholen dit in hun programma inbouwen. Toerusting voor de wereldkerk van morgen!

Kijk voor meer info op www.stichting-ismael.nl of mail naar info@stichting-ismael.nl

J.G. Lindhoud, bestuurslid Stichting Ismaël

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

Criterium | 36 Pagina's

Zending op school

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

Criterium | 36 Pagina's