Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Muilezel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Muilezel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is niet moeilijk om na te gaan hoe vaak het woord ‘bevrijding’ in de Bijbel staat: één keer. Dit woord staat zo ongeveer midden in een psalm, en meteen daarna lezen we: Sela.

Dankzij het woordje Sela worden we aangespoord tot die ‘bijzondere beweging van ons aandachtige hart’ om te letten op het voorgaande, zoals men in de 17e eeuw hierbij opmerkte.

Het is goed om dit jaar op zekere momenten een aandachtig hart te hebben, met daarin deze bijzondere beweging in de richting van het voorgaande, in dit geval onze bevrijding en de weg die ernaartoe leidde.

Rond het woord bevrijding lezen we van vrolijke gezangen. En wellicht is dat ook nodig, dat we in dit jaar van herdenken ook vrolijke gezangen aanheffen, maar nog beter zou het zijn als we er zelfs ook door worden omringd, zoals de psalm zegt.

Hoewel het tegenovergestelde woord ‘onderdrukking’ in het Nieuwe Testament nul keer voorkomt, treffen we dit woord toch een aantal keer in de psalmen aan. En het is ellendig als we door onze eigen schuld worden onderdrukt.

Degene die bovenstaande bevrijding ervoer, werd ook onderdrukt, getuige zijn niet mis te verstane bewoordingen. Zijn beenderen werden verouderd, zijn sap werd veranderd in zomerdroogten, omdat Gods hand zwaar op hem was, dag en nacht. Dit alles omdat hij zijn schuldigheid onderdrukte, en zweeg.

Verder is er in deze psalm nog een woord dat maar één keer in de Bijbel staat: muilezel. Dit dier is mogelijk moeilijk in de omgang, vandaar dat ons wordt aangeraden niet zo te zijn als een muilezel. Er wordt nog aan toegevoegd dat het beest geen verstand heeft.

Langzamerhand wordt duidelijk dat deze psalm ons allerlei ingrediënten aanreikt, met het oog op de bevrijding uit een tijd van onderdrukking. Belijd je zonden, bedek je ongerechtigheid niet, doe belijdenis van je overtredingen, wees niet als een muilezel.

En als het ook nog zo blijkt te zijn dat een muilezel bijna altijd onvruchtbaar is, dan mogen we er wel voor waken dat we ons in vredestijd niet als een muilezel gedragen, met andere woorden: gebruik de vrede om goede vruchten voort te brengen.

We mogen onszelf niet wreken, zoals de muilezel kan doen als je hem plaagt: hij kan een paar dagen wachten voor hij je alsnog trapt. Wees niet wantrouwend, maar oprecht. De muilezel vindt het heel lastig als je hem aankijkt, maar om niet in een oorlog te raken is het toch van belang dat we elkaar recht in de ogen zien. Nog iets: ze vreten alles. Ook al niet navolgenswaardig voor mensen die worden geknecht door een schermpje.

De zoon van de psalmdichter zegt: ‘Er is een tijd van oorlog, en een tijd van vrede.’ Zal ons land tachtig jaar stil zijn? In het Richterenboek is dat een lange tijd. Wie de huidige onzichtbare vijand meerekent, weet het antwoord al. Moge de rem op onze in- en uitgang bovenal een rem zetten op ons muilezelgedrag.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020

Criterium | 36 Pagina's

Muilezel

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020

Criterium | 36 Pagina's