Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Illustratrice Ella van der Bas-Bakker

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Illustratrice Ella van der Bas-Bakker

8 minuten leestijd

Al zo’n 9 jaar illustreert Ella van der Bas-Bakker (prenten)boeken. Door de jaren heen heeft ze al meer dan 60 boeken en ruim 30 luister-cd’s geïllustreerd. Ella van der Bas verzorgde onder meer de illustraties bij de bekende Bijbelleesboekjes van Ditteke Klaasse-den Haan en verschillende prentenboeken van C. van Rijswijk. Voor een buitenlandse uitgever maakt ze full-color prentenboeken van Bijbelse geschiedenissen. We spreken haar over haar werk en passie.

Hoe bent u ertoe gekomen om boeken te gaan illustreren?

De reden dat ik begonnen ben met het illustreren van boeken was het creëren van een vast inkomen én omdat het mijn lust en leven is om te tekenen. Daarbij speelde ook mee dat ik mijn talenten breder wilde gebruiken dan alleen het tekenen van portretten. Portretten tekenen doe ik al sinds ik een potlood vast kan houden. Toen ik na potlood ook pastelkrijt ontdekte voor het tekenen met kleur, was ik altijd bezig om wat moois te maken. Zo kwam ik op het idee dat ik dan ook boeken kon gaan illustreren, ook omdat mensen uit mijn omgeving me dat hebben aangeraden. Het is een droom die uitgekomen is! Voor mij is het het mooiste werk om te doen. Wat ik ook erg mooi vind, is het evangelie voor kinderen te mogen uitbeelden.

Wat was het eerste boek dat u illustreerde en hoe was het voor u toen dat verscheen? Veranderde dat naarmate u meer boeken illustreerde?

Mijn allereerste opdracht was het maken van een tekening bij een kort verhaal in de GezinsGids. Daarna mocht ik de omslag maken van een ouder leesboek dat opnieuw werd uitgegeven. Dat was zo ontzettend leuk! De uitgever vertrouwt erop dat jij dat kan. Voor de verkoop is het namelijk heel belangrijk wat er op de voorkant van een boek staat. Toen dat boek uitkwam, was ik dan ook erg blij dat dit mijn werk zou mogen worden.

Welke materialen gebruikt u het liefst voor de illustraties?

Ik gebruik vaak potlood en pastelkrijt. Met verf kan ik niet zo goed omgaan. Pastelpotloden liggen wat vaster in de hand. Verder werk ik met fineliner, vooral voor de kleurplaten.

Hoe zou u uw stijl willen typeren?

Mijn stijl is vooral realistisch. Vanuit de uitgevers uit de reformatorische hoek is daar ook de grootste vraag naar.

Wie bedenkt de illustraties? Hoeveel vrijheid heeft een illustrator?

Dat is heel verschillend. De ene uitgever laat het aan mij over om waar dan ook in het boek illustraties te maken, terwijl de andere uitgever al aangeeft wáár de illustraties moeten komen en wat ze voor zich zien bij de tekeningen. Vaak komt dit bij de schrijver of schrijfster vandaan. Soms mag ik het helemaal zelf bepalen en heb ik me alleen aan de afmetingen te houden. Ik maak altijd eerst schetsen die ik aan de uitgever en/of de schrijver stuur. Dan krijg ik de schetsen terug met aantekeningen wat ze veranderd zouden willen zien. Hoe dat gaat kan bij het ene contact heel anders zijn dan bij het andere. Soms is iemand gelijk tevreden en soms moet ik de schets twee of drie keer aanpassen. Het is altijd wel spannend of de ander het verhaal ook zó voor zich ziet als ik het doe. Maar we komen er altijd wel uit.

Wat maakt dat illustraties van toegevoegde waarde zijn in een boek?

Een boek zonder illustraties is niet aantrekkelijk voor kinderen. Ik weet van mezelf als kind dat ik altijd eerst naar de tekeningen keek voordat ik een boek koos. Vooral de omslag is erg belangrijk, ook qua kleuren. Dat bepaalt echt de verkoopcijfers.

Wat maakt het illustreren van boeken anders dan een vrije tekening?

Het illustreren van boeken is natuurlijk wel even wat anders dan het maken van een vrije tekening of een portretje. Daarbij werk ik altijd van een foto. Bij een illustratie komt veel meer kijken: je moet het verhaal natuurlijk goed lezen én wat fantasie gebruiken. Je moet bedenken waarvan je een tekening maakt en of dat ook mogelijk is voor het bedrag dat is afgesproken.

En natuurlijk moeten de illustraties aanspreken. Deze verwachting hing als het ware echt als een donkere wolk boven mijn hoofd. Dat was voor mij ook altijd een gebedszaak. Toen het mocht lukken en ik meer werk kreeg, werd de wolk wat lichter en kleiner. Nog steeds mag ik het werk doen in afhankelijkheid van God.

Meer voorbeelden van het werk van Ella van der Bas zijn te vinden op haar website: www.ellabakker.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

Criterium | 32 Pagina's

Illustratrice Ella van der Bas-Bakker

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

Criterium | 32 Pagina's

PDF Bekijken