Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Terugblik Op Het Thuisonderwijs

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Terugblik Op Het Thuisonderwijs

Drie gezinnen over een intensieve periode

17 minuten leestijd

Op 15 maart 2020 maakte de overheid bekend dat de scholen gesloten werden. Dat betekende de start van het thuisonderwijs. Een grote uitdaging voor veel gezinnen. Enkele ouders geven een terugblik.

De familie Mondria heeft 5 kinderen in de leeftijd van 4 tot 15 jaar

Hoe heeft u het thuisonderwijs ervaren?

De eerste periode kwam totaal onverwacht. We waren daar echt van onder de indruk en stil onder. Als het ware voel je de ernst van de tijd je gezin binnenkomen. Ook de extra verantwoordelijkheid die op je schouders rust weegt mee. Het was heel intensief om de kinderen allemaal te kunnen helpen waar ze dat nodig hadden. In de eerste plaats waren er nu de kinderen om voor te zorgen de rest van het huishouden lieten we maar wat liggen. Alleen het noodzakelijke werd gedaan.

Hoe heeft u het thuisonderwijs georganiseerd?

‘s Morgens na het ontbijt en het Bijbelverhaal begonnen de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig te werken. Waar ze hulp nodig hadden hielpen we. In de tweede periode hebben leraren veel met uitlegfilmpjes geholpen, dat scheelde een hoop werk. ‘s Middags was het meeste schoolwerk wel gedaan en probeerden we naar het bos te gaan of lekker buiten te spelen.

Hoe was de rolverdeling tussen vader en moeder?

Vader werkt alleen en kon gelukkig doorwerken. Hij hoefde niet thuis te blijven. In de periode dat we als gezin in quarantaine zaten was het wel fijn om extra handen thuis te hebben. Als moeder alleen met de kinderen thuis was het wel goed te doen.

Wat vond u positieve punten van het thuisonderwijs?

Dat je als ouder weet waar de kinderen op school mee bezig zijn, wat ze echt lastig vinden en waar ze wel goed in zijn. Je kunt veel meer tijd met hen doorbrengen en samen dingen doen, ook omdat er buiten school geen andere dingen waren zoals vriendjes en vriendinnen. We waren echt op elkaar aangewezen.

Wat ging minder goed?

Het ene kind was meer gemotiveerd om aan het werk te gaan dan het andere. En om ze met tegenzin aan het werk te krijgen valt niet mee. ‘De juf kon toch veel beter uitleggen dan mama’ en ‘buiten is het zulk mooi weer, we gaan vanmiddag wel werken’. Zulke uitspraken kreeg je dan. In de tweede periode mocht een van de kinderen ’s morgens op school het werk doen. Dat scheelde thuis enorm veel. Helaas zaten we al snel zelf in quarantaine en mocht hij drie weken weer niet naar school.

Hoe hebben de kinderen het thuisonderwijs ervaren?

Ook bij de kinderen was de schok groot dat ze zo opeens thuis kwamen te zitten. Dat hadden ze niet verwacht. Soms waren ze ook weleens opstandig, maar als we ze dan probeerden uit te leggen dat we het nog zo goed hadden als je ziet op zoveel zorgen en verdriet. Dat ondanks alles de Heere nog voor ons wil zorgen, dan waren ze er toch weer stil onder. De oudste zit op het voorgezet onderwijs en heeft in de eerste periode veel met een nichtje die in dezelfde klas zit samengewerkt. Ze vond dat wel prima en gezellig. De tweede periode kon ze om de dag naar school. De andere dag kreeg ze dan online les. Dit viel tegen. Op school een halve klas, waar je vriendinnen net de andere dag naar school moeten. Thuis duurde de dag achter de laptop ook best lang. De basisschoolkinderen vonden het prima thuis, maar ze waren uiteindelijk ook blij dat ze weer naar school mochten. Gewoon weer in het ritme: de juf/ meester op school en mama thuis!

De familie Van Setten heeft 4 kinderen in de leeftijd van 2 tot 14 jaar

Hoe heeft u het thuisonderwijs ervaren?

Wij vonden het echt gezellig allemaal thuis. Er was geen stress om op tijd op school te zijn, of dat het huiswerk wel goed was geleerd. Ook vonden we het fijn om samen elke dag koffie te drinken en te eten. Vooral onze peuter genoot daarvan. Soms waren er drukke momenten dat alles tegelijk kwam, zoals vragen van de kinderen en een peuter die ook de aandacht wil, maar als ze hard doorwerkten wisten de kinderen ook dat ze de hele middag nog vrij hadden. Dit was ook belangrijk voor hen want er werd hard gewerkt aan een hut die wel drie verdiepingen hoog werd.

Als ouder vond ik het ook leuk dat ik nu beter meekreeg wat er uiteindelijk op school gedaan wordt. Ik heb er door het thuisonderwijs een beter beeld bij gekregen.

Hoe heeft u het thuisonderwijs georganiseerd?

Ongeveer half 9 begonnen we met een vertelling uit de Bijbel. Hiervoor had ik een boek gekocht. Daarna ging de oudste naar boven op zijn slaapkamer met de laptop voor online les.

De tweede werkte ook aardig zelfstandig, soms beneden maar ook wel boven op haar slaapkamer. Met ons derde kind ging ik aan tafel zitten tot alles zo’n beetje af was, anders gebeurde er niet veel. Het valt ook niet mee om geconcentreerd te werken met een peuter van twee jaar erbij.

Tussendoor hielden we even pauze en dronken we met elkaar koffie, en dan tot het klaar was weer verder. Dit was meestal rond de middag. We hadden afgesproken dat, als het huiswerk dan niet af was, het kind dit ’s avonds zou afmaken. Het hoefde dan niet te helpen met tafel afruimen.

Hoe was de rolverdeling tussen vader en moeder?

In de ochtend hielp moeder met het meeste schoolwerk. Als er iets was waar zij niet uitkwam, zoals rekenen of wiskunde, dan bleef dat liggen tot ’s avonds en keek vader er met de kinderen naar. Dat ging in ons gezin heel goed zo.

Wat vond u positieve punten van het thuisonderwijs?

We genoten van de gezelligheid en het samen dingen doen. Er kwamen geen vriendjes en vriendinnetjes dus de kinderen waren echt op elkaar aangewezen. En ze vermaakten zich prima. We gingen ook elke middag even fietsen , dat was het uitje van de dag.

De kinderen vonden het erg leuk als de juf of meester een filmpje maakte of iets ging voorlezen. Elke week kregen we een tas in de brievenbus en het was steeds weer leuk om te zien wat daar allemaal inzat: boeken, leuke knutseldingen, kleurplaten, chips, stickertjes. De meesters en juffen misten de kinderen ook!

Wat ging minder goed?

Soms hadden we discussies met één van de kinderen. ‘Dit hoeft nooit zo van de juf’ of ‘ze zegt altijd dat we alleen dit hoeven te doen’ werd dan gezegd. Dan kozen we er toch voor om het schoolwerk te doen zoals op het papier stond. Daarnaast was het ook wel lastig als onze peuter om aandacht vroeg en niet snapte dat mama even minder tijd voor hem had. De online les van onze oudste ging ook niet zo. Hij was niet gemotiveerd en wij moesten steeds in de gaten houden of hij wel meedeed en geen andere dingen aan het doen was. De mentor belde ook dikwijls om te vragen of hij er wel was, omdat docenten slecht contact met hem kregen.

Hoe hebben de kinderen het thuisonderwijs ervaren?

Ze vonden het prima. Ze wisten dat het bij iedereen zo ging, dus het is niet anders. Daar konden ze zich wel bij neerleggen. Maar toen ze hoorden dat ze weer naar school mochten waren ze wel echt heel blij. Ze hebben school echt gemist, vooral de vriendjes en vriendinnetjes!

De familie Huisman heeft 6 kinderen in de leeftijd van 0 tot 9 jaar

Hoe heeft u het thuisonderwijs ervaren?

Een bijzondere tijd die zowel hoogte- als dieptepunten kent. Met vier schoolgaande kinderen, met allemaal hun eigen huiswerk en niveau vergde dat veel individuele begeleiding waardoor onder ‘schooltijd’ minder tijd was voor de twee jongste kinderen.

Hoe heeft u het thuisonderwijs georganiseerd?

Elke ochtend starten we met het luisteren naar een Bijbelvertelling, aansluitend werkten we tot ongeveer 11:00 uur aan het schoolwerk. Als het schoolwerk nog niet af was werd het na het middageten afgemaakt.

Hoe was de rolverdeling tussen vader en moeder?

Vader kon zijn werkuren in de eerste lockdown overdag inkorten waardoor hij op de meest drukke momenten in het gezin was. De tweede lockdown werkte hij volledig vanuit huis en zat er vaak een kind bij vader aan het schoolwerk te werken. Moeder nam met name de begeleiding van het schoolwerk op zich en had de zorg over de niet schoolgaande kinderen.

Wat vond u positieve punten van het thuisonderwijs?

Iedere ochtend luisterden we mee met de Bijbelvertellingen vanuit de school in Gouda, zo mochten we elke dag starten met het eenvoudige onderwijs. Dat gaf regelmatig aanleiding tot gesprek met de kinderen. Daarnaast lag er in zekere zin veel minder groepsdruk op de kinderen en er was geen intensieve schoolgang. Daardoor vonden wij de kinderen ontvankelijker voor wat je als ouders op hen wil overdragen. Ook ben je veel nauwer betrokken bij de ontwikkeling van je kind. Mooi om te zien hoe de kinderen onderling elkaar hielpen. Daarnaast hebben we de betrokkenheid vanuit school erg positief ervaren, door de periodieke telefonische gesprekken, een bezoekje om de nieuwe lesstof te brengen, een bloemetje etc. Dat alles hebben we erg gewaardeerd.

Wat ging minder goed?

In de thuiswerkperiodes had je als ouders een zekere dubbelrol. Dat was niet altijd eenvoudig. De liefde voor je kind won nog weleens van de discipline die een leerkracht dan zou hebben.

Hoe hebben de kinderen het thuisonderwijs ervaren?

De omschakeling dat er thuis nu ook intensief voor school gewerkt moest worden vonden ze best pittig. Daarnaast moesten ze veel zelfstandig hun werk doen, die zelfdiscipline viel niet altijd mee. De uitleg via de instructiefilmpjes was fijn maar is een hele andere ervaring dan gewoon fysiek uitleg van de juf/meester, dat kost de nodige energie. De extra vrije tijd vonden ze uiteraard niet vervelend. Het mooie weer zorgde ervoor dat ze veel buiten konden spelen!

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 2021

Criterium | 32 Pagina's

Terugblik Op Het Thuisonderwijs

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 2021

Criterium | 32 Pagina's

PDF Bekijken