Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dominee A.A. Brugge (53) werd hoofdredacteur van Daniel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dominee A.A. Brugge (53) werd hoofdredacteur van Daniel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sinds kort staat er een nieuwe dominee aan het roer van Daniel. Hij luistert naar de naam Brugge. Wars van opgeblazen taal, napraten en onechte vroomheid. “Het liefste wat ik doe in de ontmoeting met anderen is vertellen dat het goed is om God te dienen en om te wijzen op het werk van de Zaligmaker, het wonder van wedergeboorte en bekering, maar ook hoe de zondaar bij Christus komt. Het blijft een wonder dat God mij daarvoor wil gebruiken.” Hoog tijd om eens wat nader kennis met hem te maken.

De nieuwe hoofdredacteur van Daniel groeit op in Vlissingen. Op negenjarige leeftijd verliest hij zijn vader. “Voor een kind is dat een onvoorstelbaar groot verdriet.” Maar het brengt hem niet dichter bij God. “Ik ben licht hervormd opgevoed. Het draaide vooral om goed zijn voor elkaar en vertrouwen dat het wel goed komt.” Psalmen uit de berijming van 1773 zijn hem volkomen vreemd. Al vroeg in zijn leven blijkt dat het overdragen van kennis in zijn bloed zit. Hij doet een studie godsdienst en gaat later aan de slag als godsdienstleraar aan de Smytegelt Mavo (het latere Calvijncollege). “Dat heb ik met veel genoegen gedaan.”

Nog even terug naar uw studietijd. Wanneer is God in uw leven gekomen?

“Toen ik vierentwintig jaar oud was, is de Heere in mijn leven begonnen. Ik werd stilgezet en wist heel zeker: als ik sterf, kan ik niet voor God verschijnen. Ik kon mijn leven niet meer op dezelfde manier voortzetten. Daardoor moest ik wereldse vriendschappen verbreken. Ik kreeg een aanhankelijk, teer leven, diepe droefheid over de zonde. Wat ik vanaf de kansel hoorde, was allemaal waar: van a tot z. Maar niet de taal van de ziel. Niet die worstelingen: hoe kom ik daar nu? Een zondaar en Jezus: hoe komen die twee bij elkaar? Ik ben toen behoudend hervormd geworden, daarna nog weer behoudender. Onder de prediking van ds. D.J. Budding werd ik door de Heere stilgezet. Maar op een gegeven moment moest ik zover rijden om een goede predikant te horen. Ik heb mij toen aangesloten bij de plaatselijke Gereformeerde Gemeente in Middelburg-Centrum. Dominee Th. van Stuijvenberg stond daar en zijn prediking is voor mij persoonlijk gezegend geworden. De Heere leidde de weg van de Hervormde kerk naar de Gereformeerde Gemeenten.”

Hoe is dat gegaan?

“Toen de dominee preekte over Zondag 13 uit de Heidelbergse Catechismus. Deze zondagsafdeling gaat over God de Zoon en onze verlossing. Er werd een weg buiten mijzelf aangewezen en Christus is toen aan mijn ziel geopenbaard. Ik heb God gebeden om te mogen sterven en nooit meer te hoeven zondigen. Daarna worstelde ik met de vraag of ik aan het Heilig Avondmaal mocht en kon gaan. Ik zocht het in mezelf, terwijl ik wel wist van een geopenbaarde Middelaar. Toen de dominee Psalm 89 vers 3 liet zingen: Want wie is U gelijk bij al de hemelingen? (…) Wie hunner is, o HEER, met U gelijk te schatten, opende de Heere de weg daartoe en werden de onmogelijkheden weggenomen. Ik kon niet ontkennen dat Hij Zich dierbaar had gemaakt. Ik mocht aangaan en zag ik niemand anders dan Jezus alleen. Dat is onvergetelijk geweest.”

De predikant uit de Achterhoek vervolgt: “In m’n leven ervaar ik ook vertwijfeling. Dan bid ik wel, maar weet ik soms geeneens meer wat ik gebeden heb. Of ben ik zo technisch met de preekvoorbereiding bezig, dat ik mij schuldig voel. Dan wordt er gefluisterd: wat heb je dan in Christus gezien?”

Om een bruggetje te maken naar Daniel. Wat heeft u met ons blad?

“Ik houd van mensen in het algemeen en van jongeren in het bijzonder. Omdat ik vader ben en omdat ik – voordat ik predikant werd – docent was. Van kennisoverdracht, van les geven, daar houd ik van. Ik ben een echt mensenmens. Ik hoop dat de Heere de redactie en mij als middel wil gebruiken tot onderwijs, aanscherping en bekering.”


DOMINEE A.A. BRUGGE

• Geboren in 1966 te Vlissingen

• Was leraar godsdienst

• Gehuwd, 4 kinderen

• Sinds 2001 predikant

• Eerdere gemeenten: Scherpenisse, Dordrecht, Ede, Lethbridge (Canada)

• Huidige gemeente: Doetinchem

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 2019

Daniel | 32 Pagina's

Dominee A.A. Brugge (53) werd hoofdredacteur van Daniel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 2019

Daniel | 32 Pagina's