Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God geeft kracht aan wie bezwijkt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God geeft kracht aan wie bezwijkt

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hanna, een jonge vrouw uit de Bijbel. Je hebt de verhalen over haar leven vast wel eens gehoord. Weet je ook wat het verhaal van Hanna ons te zeggen heeft? Nog belangrijker is de vraag of jij de God van Hanna kent. Lees mee over hoe zij omging met de vreugde en pijn in haar leven.

"HANNA KREEG VERHORING, MAAR IK NIET..."

Wie is Hanna?

- Hanna is getrouwd met Elkana. Elkana is ook getrouwd met Peninna. Het huwelijk met twee vrouwen is tegen de instelling van God.

- Hanna is tot nu toe kinderloos gebleven. Waarschijnlijk is Elkana daarom met Peninna getrouwd. Kinderloosheid werd in deze tijd gezien als een oordeel van God. Daarnaast werd er uitgekeken naar de komst van de Messias.

- Het gezin van Hanna en Elkana gaat elk jaar op naar Silo, naar de tabernakel. De tijd waar in Hanna en Elkana leefden, was een tijd van verval. Het priesterschap van Eli en zijn zonen was een mislukking, ze hielden zich niet aan hun taak. Ondanks alles gaat het gezin van Elkana elk jaar naar Silo voor het dankoffer.

- Het gezin van Hanna en Elkana is verdeeld. Er is ruzie en jaloersheid tussen Hanna en Peninna. Elkana heeft Hanna meer lief dan Peninna en hij laat dit ook merken.

- Hanna is onvruchtbaar, Peninna heeft samen met Elkana kinderen gekregen.

Les 1: Woorden kunnen pijn doen (1 Samuël 1:2,6,7)

Rood haar, een scheve neus, korte benen, noem maar op. Allerlei dingen waar je zelf niets aan kunt doen. Sterker nog: jouw Schepper heeft je zo gemaakt. En juist over zulke dingen kunnen enorm lelijke en pijnlijke dingen gezegd worden. Gepest worden om iets waar je zelf helemaal niets aan kunt doen. Hanna kende het. Haar baarmoeder is toegesloten, zo lees je in de Bijbel. Hanna kan geen kinderen krijgen. Iets waar ze zelf helemaal niets aan kan doen. En juist daarover worden gemene opmerkingen gemaakt door Peninna, die wél kinderen kan krijgen. Dit doet Hanna pijn en verdriet, ze heeft het er moeilijk mee. In plaats van dat Peninna haar troost of bemoedigt, gaat ze Hanna vernederen. Expres kwetsen. Wat kunnen we met onze woorden anderen een verdriet doen! Het gaat zo ver dat Hanna er niet meer door kan eten.

- Laat dit eens op je inwerken. Een ander kwetsen om iets waar diegene zelf niets aan kan doen. Vraag of God je hiervoor bewaart. Niemand van ons is beter dan Peninna, lees maar in Romeinen 3: 13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog, slangenvenijn is onder hun lippen.

Jaar in jaar uit houdt het pestgedrag aan. Misschien bij jou ook wel. Het lijkt alsof er niemand is die je helpt. En Elkana dan, hij hoort het toch ook? Misschien heeft Peninna het wel stiekem gedaan, precies als Elkana het niet zag. Herken je het? Niemand die doorheeft wat er met je gebeurt? Uiteindelijk merkt Elkana dat er iets aan de hand is met Hanna. Hij vraagt aan haar waarom ze verdrietig is. Elkana probeert Hanna wel te troosten door haar vragen te stellen. Hij heeft wel door dat er iets is, maar of hij het helemaal kan peilen?

- Doet dat je ook zo ’n pijn, dat er niemand is die je verdriet lijkt te begrijpen? Het lijkt alsof je met de pijn van het pesten nergens terecht kan… Waar moet je heen met je verdriet?

Opvallend: het pesten en treiteren gebeurde vooral als het gezin van Elkana opging naar Silo, op weg was naar de tabernakel. Dat staat er niet voor niets. De duivel brengt juist dan onrust. Herken je het? Als je opgaat naar het heiligdom, kan je verwachten dat je de duivel tegenkomt. Ben je erop bedacht?

Les 2: Kinderen?!

“Kinderen? Daar moet ik echt nog niet aan denken hoor! En als het zover is, hooguit drie.” In onze tijd wordt er heel erg menselijk geredeneerd over het krijgen en hebben van (het aantal) kinderen. Samuël is een kind van het gebed. Hanna heeft er veel om gebeden. De geboorte van een kind is altijd een wonder. Sta jij er wel eens bij stil dat het een zegen is als mensen een kind krijgen? Het is niet vanzelfsprekend dat dit ook voor jou is weggelegd of voor mensen in je omgeving. Ben je jezelf hiervan bewust als je erover spreekt? Woorden kunnen ontzettend veel pijn doen!

Les 3: Gebed als medicijn (1 Samuël 1:9–18)

Hanna zat vol met verdriet, frustratie en boosheid. Elkana begrijpt haar niet, maar ze weet dat er een God is die haar hoort. Hanna besluit om naar de tabernakel te gaan en alles, echt alles, tegen God te vertellen. Misschien moet jij dat ook doen. Bij Hanna kwam er een stortvloed van verdriet en teleurstelling. “Heere, ik weet het niet meer, ik geef het aan U.” Ze vertelt álles aan de Heere. Echt bidden is komen tot de Heilige God, verloren, in de nood van je leven, buigen voor Gods genadetroon. Echt bidden is roepen: “Heere, help mij, ik kom om!”

- Heb jij zo wel eens je hart voor de Heere uitgestort?

Hanna’s ontmoeting met God in de tabernakel veranderde haar houding, nog voordat haar omstandigheden veranderden. Ze geloofde in God en kon rust vinden in Zijn plan met haar leven.

- Herken je dit in je eigen leven? Als jij gebukt gaat onder verdriet, volg dan Hanna’s voorbeeld. Stort je hart uit voor God, Die de hoorder is van het gebed. Als je dat in het geloof mag doen, dan kan het zijn dat je verdriet plaatsmaakt voor de vrede van God, die alle verstand te boven gaat (Fil. 4:6,7).

Les 4: God verhoort op Zijn tijd en op Zijn manier

Hanna kreeg verhoring op haar gebed, maar ik niet… Dat kan een grote worsteling zijn. Je bidt al zo lang, maar het lijkt of God niet hoort. Vergeet niet hoe lang Hanna op haar zoon heeft moeten wachten. Er gingen jaren aan vooraf. Toch hoort en verhoort God ook jouw gebed. Niet op commando. Hij antwoordt op Zijn tijd en op Zijn manier. Het is vaak zelfs zo dat Hij je meer geeft dan je vraagt. Het kan zijn dat Hij in Zijn wijsheid iets anders, iets beters aan je geeft. Kun je dat beamen?

Les 5: Danken (1 Samuël 1: 20 – 2: 11)

Hanna is in verwachting, een verhoord gebed! Hanna ontvangt een zoon (Samuël, God heeft gehoord). Hanna komt haar belofte aan God na, door haar zoon bij de tabernakel te brengen. Hanna zingt een loflied voor God. Nergens lezen we dat ze naar Peninna gaat om haar te vertellen dat zij nu ook eindelijk een zoon heeft. Haar stem gebruikt ze om God te danken.

- Zing jij lofzangen als je gebeden worden verhoord? Geef jij God werkelijk de dank voor Zijn zegeningen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2019

Daniel | 32 Pagina's

God geeft kracht aan wie bezwijkt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2019

Daniel | 32 Pagina's