Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Echt God en echt Mens: de twee naturen van de Heere Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Echt God en echt Mens: de twee naturen van de Heere Jezus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor Sanders slaapkamerraam staat een grote boom. De takken hebben al veel bladeren. Het is prachtig om naar te kijken. Maar het uitzicht achter die boom is veel mooier. Hier in Zwitserland is de natuur adembenemend. De prachtig besneeuwde bergen geven hem een gelukkig gevoel. Als het hard waait en de takken wat uit elkaar bewegen, kan hij dat vanuit zijn slaapkamer goed zien. Dan geniet hij het meest van het uitzicht.

Niet twee, maar Eén!

De Heere Jezus is van eeuwigheid God. Daar is geen begin aan en daar komt ook geen einde aan. Dit alleen is voor ons al onbegrijpelijk. Als God is Hij oneindig, maar Zijn lichaam kon sterven, dat was dus wel eindig. Na Zijn opstanding is ook Zijn lichaam verheerlijkt en oneindig. Wat een wonder hè?

Weet je, dat móest ook. Anders kon Hij niet voor de zonden betalen door Zijn lijden en sterven. En, ondanks dit, is Hij toch altijd Eén Persoon gebleven.

Verborgen, en toch zichtbaar

Weet je de inleiding nog? Die boom belemmerde het uitzicht van Sander. Maar soms, als de takken wat uiteengingen, kon hij de prachtige bergen zien. Ik moet hieraan denken, als ik denk aan de Heere Jezus. Was het ook niet net zo? Zijn Godheid was verborgen. Maar weet je, toen Hij daar op het schip stond en de zee luisterde naar Zijn bevel, hebben de discipelen het stamelend tegen elkaar gezegd: Wie is toch Deze, dat Hij ook de winden en het water gebiedt en zij zijn Hem gehoorzaam? (Luk. 8:25). Of denk maar eens aan de verheerlijking op de berg. Als de gedaante van de Heere Jezus dan verandert, staat er heel eenvoudig van de discipelen: En zij zwegen stil (Luk. 9:36).

Eén blik op de Zaligmaker doet je hart smelten van liefde en verwondering. Ken jij dat ook?

Noodzakelijk

Weet je waarom Hij nu God en Mens in één Persoon moest zijn? Omdat Gods rechtvaardigheid dat eiste. Hij kan de zonden niet ongestraft laten. Lees Zondag 6 uit de Heidelbergse Catechismus maar. De last van Gods toorn was en is te zwaar om als mens te dragen. Daarom moest er een Godspersoon zijn Die dit dragen kon. En toch moest de zonden gestraft worden aan een mens, omdat wij als mensen zijn gevallen in het paradijs. Nu heeft de Heere Jezus dit onbegrijpelijke wonder gedaan: Hij heeft de hemel verlaten en is Mens geworden, om te lijden en te sterven voor de zonden van al Zijn kinderen. Daar eindigt Guido de Brès ook mee. Doordat Hij God bleef, zelfs in het graf, kon Hij de dood overwinnen. De dood heeft voor Zijn kinderen het laatste woord niet meer.

Ook voor jou?

Nu heb je dit gelezen. Het is eigenlijk te groot om uit te leggen. Is de Heere Jezus jou wel eens onmisbaar geworden? Dat je leerde dat Hij nodig was om jouw zonden te verzoenen? Onthoud dat Hij gewillig is. Daarom heeft Hij de hemel verlaten, en zondaren genodigd. Wie is slecht? Hij kere zich herwaarts tot de verstandeloze zegt Zij: Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn dien Ik gemengd heb. Verlaat de slechtigheden en leeft; en treedt in den weg des verstands (Spr. 9:4-6).


Samenvatting NGB #19

In artikel 19 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis lezen we dat Guido de Brès schrijft over de twee naturen van de Heere Jezus. Hij is God gebleven en Mens geworden. Deze twee naturen, de Goddelijke en menselijke natuur, horen bij elkaar en kunnen niet los van elkaar zijn. Zelfs toen de Heere Jezus in het graf lag, was Zijn Godheid nog altijd in Hem.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2019

Daniel | 32 Pagina's

Echt God en echt Mens: de twee naturen van de Heere Jezus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2019

Daniel | 32 Pagina's