Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

het geheim van Daniel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

het geheim van Daniel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daniel werd uit zijn vertrouwde omgeving meegenomen naar Babel. Daar veranderde heel veel voor hem. Ook ver bij Jeruzalem vandaan werd zijn leven getekend door genade en geloof. We kunnen veel leren van Daniel en zijn vrienden. Kijk mee in de spiegel en leg je leven naast het leven van Daniel. Mag jij daar door genade ook iets weten van het geheim van Daniel?

Spiegelvraag 1:

Durf jij op te vallen?

Daniel: Stel je voor… Je krijgt een nieuwe naam, nieuwe kleding, nieuw onderwijs in een land ver bij het land van je familie vandaan. Het gebeurt Daniel en zijn vrienden. Ze worden zo veranderd, dat ze niet meteen opvallen in dit land. Dat gebeurt echter wel als er eten op tafel komt. Dan gaat het om een principiële zaak en kan Daniel niet meegaan. Het eten is geofferd aan de afgoden en daarom kan Daniel er niet van eten. Hij gaat in overleg met Melzar. Samen zoeken ze niet naar een compromis, maar Daniel doet een voorstel. De Heere zorgt ervoor dat Melzar daarmee akkoord gaat en God zegent Daniel en zijn vrienden.

Jij: Wij hoeven als christen niet weerloos te zijn in de maatschappij. We mogen uitkomen voor onze mening, dat moeten we zelfs, maar we moeten ook voorzichtig zijn. We hoeven geen vechtersbazen met een grote mond te zijn. Het is belangrijk dat je omgeving al meteen na een eerste ontmoeting merkt dat je christen bent. Denk bijvoorbeeld aan bidden voor je eten. Je kunt niet zeggen dat je christen bent en vervolgens niet om stilte vragen om te beginnen voor je eten. Je leven moet een getuigenis zijn. Als je daar mee wacht, dan is er eigenlijk geen weg meer terug.

SPIEGELVRAAG 3:

Voor wie buig jij? 

Daniel: Sadrach, Mesach en Abed-Nego moesten ook kiezen: knielen of niet. Het gouden beeld dienen of de Heere dienen. Door genade maken de drie vrienden de keuze om staande te blijven. Ze zijn de enige. Het volk om hen heen buigt, omdat iedereen buigt.

Jij: Wat zie je dat veel om je heen. Massale bijeenkomsten waarin iedereen meegaat met wat er gebeurt. Als je weleens bij een popconcert of voetbalwedstrijd bent geweest, dan weet je hoe het voelt. Dan weet je hoe je in de groepsdruk voor een keuze komt te staan: doe ik mee of niet? Doe ik mee, omdat iedereen dat doet? Doe ik niet mee, omdat ik dat niet kan?

SPIEGELVRAAG 2: 

Wie is jouw afgod? 

Bij elke doopdienst wordt het doopformulier voorgelezen. In dit formulier staat de volgende zin: “Zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen”. Iedere echte christen moet de wereld verlaten. Niet letterlijk, maar figuurlijk. Wat betekent dat? Het betekent dat je anders leeft dan de wereld. Dat is niet iets voor later, maar voor nu. Hoe sta jij in de wereld? Als iemand die meegaat met de mensen om je heen? Als iemand die weleens geraakt is door een preek, of door een gebeurtenis? Op dat moment zag je daar écht de hand van de Heere in. Maar toen je de kerk uitging en je maandag weer naar school of aan het werk ging, was je het weer vergeten…

Daniel: Nebukadnezar was ook zo. Toen de drie vrienden van Daniel levend uit de oven kwamen, loofde Nebukadnezar de Heere met grote woorden: Geloofd zij de God van Sadrach, Mesach en Abed-nego, Die Zijn engel gezonden, en Zijn knechten verlost heeft, die op Hem vertrouwd hebben, en des konings woord veranderd, en hun lichamen overgegeven hebben, opdat zij geen god eerden noch aanbaden, dan hun God. Hij erkent God, hij roemt God, maar verder gebeurt er niks. Hij belijdt zijn zonde niet. Hij blijft valse goden dienen. Nergens lezen we van een oprechte verandering in zijn leven. Hij dient zichzelf, zijn eigen gouden beeld.

Jij: Misschien herken je het wel en heb je ook zo’n gouden beeld: je eigen ik. Heb je al zo leren kijken naar jezelf? Dat jij zelf je grootste afgod bent? Dat je weet dat je jezelf altijd voorop stelt en dat je het beeld van God altijd moet missen in je leven?

SPIEGELVRAAG 4:

Wat doe jij als je onrust voelt in je hart?

Daniel: Daniel ging een weg die hij wellicht niet begreep. Hij was een van de weinige gelovigen in een vreemd land. Toch gaf hij alles over in Gods handen en wilde hij Hem volgen en dienen.

Jij: Veel dingen in het leven zijn moeilijk te begrijpen. Veel dingen zijn moeilijk uit te leggen. Op niet alle vragen is een antwoord. Tegenwoordig lijkt het wel andersom. Alles wordt bediscussieerd, alles wordt onderzocht, alles moet te bewijzen zijn. Dat is logisch, de duivel wil niet dat wij vertrouwen op de Heere. Hij wil niet dat wij erop vertrouwen dat de Heere weet wat goed voor ons is. Het is bijzonder als je in je leven met een oprecht hart mag zeggen ‘Uw wil geschiede’.

Toch kan het zijn dat er onrust is in je hart. Je vraagt je af hoe je leven zal lopen, hoe het zal gaan in je werk, wat er van je studie terecht komt. Je kan ook vragen hebben over de Heere, waarom dingen wel gebeuren of juist niet, waarom er bepaalde regels zijn. Dat mag. Belangrijk is wel: wat doe je ermee? Op zoek gaan naar antwoorden is goed. Zoek in de Bijbel, raadpleeg andere boeken. Bij dit laatste moet je wel kritisch zijn. Neem niet zomaar alles aan wat je leest, als het niet gegrond is op Gods Woord.

Ga ook op zoek naar oudere mensen die een leven met de Heere kennen. Praat met ze en stel hen je vragen. Ze zullen niet overal een antwoord op hebben, maar kunnen wel getuigen over hoe de Heere in hun leven heeft gewerkt.

Het kan ook zijn dat je geen antwoorden vindt. Er is, zeker bij een onbegrepen weg in je leven, niet altijd een antwoord. Stop dan met zoeken en geef het over aan de Heere. Dat is geen zwakte.

SPIEGELVRAAG 5:

Ken jij hetzelfde geheim als Daniel? 

Daniel: In het Bijbelboek Daniel volgen we Daniel van tienerleeftijd tot oude man. Steeds weer lezen we over hem dat hij altijd Godvrezend mag zijn. Bij de geschiedenis van de leeuwenkuil lezen we over het geheim dat zijn leven bepaalt: zijn bidvertrek. Hij heeft een vaste plek, waar hij op vaste tijden bidt. Dit vraagt discipline. Voor Daniel was het na zestig jaar ballingschap misschien wel een gewoonte geworden.

Jij: Een vaste plaats en vaste tijden zijn een goed hulpmiddel om je stille tijd vorm te geven. Hierdoor ontwikkel je een gewoonte en is de kans kleiner dat je je stille tijd vergeet of overslaat.

Kies een plaats waar je rustig kunt zitten, waar niet je afgeleid wordt. Lees in de Bijbel. Ga op zoek naar antwoorden, ga op zoek naar de wil van de Heere, laat je troosten door Zijn Woorden, laat de Heere jou vertellen wie jij bent, maar vooral Wie Hij is.

Bidden kan zo moeilijk zijn, als je merkt dat je druk bent met dat gouden beeld, je eigen ik. Dat is niks nieuws. Adam en Eva hadden dat ook. Toen ze gegeten hadden van de boom, dachten ze dat ze een gouden beeld zouden krijgen, dat ze zouden worden als God, maar ze moesten zich verstoppen voor de Heere, omdat ze bang voor Hem geworden waren. Dat is juist een reden om te bidden. Belijd je zonden voor de Heere, vertel Hem wat er steeds weer mis is gegaan en vraag Hem om vergeving. Hij zal een oprechte bidder altijd horen.

Je kunt niet zeggen dat je christen bent en vervolgens niet om stilte vragen om te beginnen voor je eten. Je leven moet een getuigenis zijn.

Bij de geschiedenis van de leeuwenkuil lezen we over het geheim dat zijn leven bepaalt: zijn bidvertrek.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2019

Daniel | 32 Pagina's

het geheim van Daniel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2019

Daniel | 32 Pagina's