Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niets anders dan het kruis!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niets anders dan het kruis!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat begrijp je van de Bijbel als je het niet over zonde hebt? Wat moet je met het kruis van Christus, als wij lieve mensen zijn? De verzoening door voldoening, de kruisdood van de Heere Jezus, is de kern van het christelijke geloof. “Ik voor u, daar u anders de eeuwige dood had moeten sterven.”

Vanwege onze zonde móest de eeuwige Zoon van God onder de toorn van God wegzinken. Het oordeel, dat ons moest treffen, trof Hem. En eens zal God ieder mens oordelen. Maar voor het zover is, laat God aan zondige, verloren mensen het Evangelie preken. Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Barmhartigheid

Meteen na de zondeval in het paradijs wist God dat het mis was. Het pronkjuweel van de schepping was gevallen. Het zou nooit goed te maken zijn vanuit de mens. Maar God heeft daar al Zijn barmhartigheid bewezen. Hij heeft de mens, die bevende voor Hem vluchtte ‘getroost, belovende hem Zijn Zoon te geven’ (NGB, art. 17). In deze twee artikelen wordt dit uitgewerkt: God gaf Zijn Zoon en Christus gaf Zichzelf.

Kruis

Dat brengt ons bij het kruis. Het brandpunt van de Schrift. De offers uit het Oude Testament wezen naar de enige Hogepriester, Die ook tegelijk Offerlam is. Terugkijkend naar Golgotha roept Paulus het uit: “Ik wil niets anders weten dan Jezus Christus en Die gekruisigd”. Het gaat om het kruis en het draait om het kruis.

Uitgestort

Onbevattelijk diep zijn deze artikelen uit onze belijdenis. God is rechtvaardig. Dat heeft Hij ook bewezen tegen… de mens. Ja, dat zou er moeten staan. Maar er staat: ‘tegen Zijn Zoon, als Hij onze zonden op Hem gelegd heeft’. Zo heeft Hij over ons Zijn goedheid en barmhartigheid ‘uitgestort’. Wij, die de ‘verdoemenis waardig’ zijn.

Tot zonde gemaakt God gaf Zijn Zoon niet voor nette mensen, maar voor

God gaf Zijn Zoon niet voor nette mensen, maar voor zondaren van het ergste soort. Als wij maar zondaren zijn! En dat is wel een punt, want een mens ergert zich aan die status. Maar waar de wet leert dat het waar is, daar mag dit heerlijk Evangelie klinken. God heeft, zegt Paulus, Hem tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid van God in Hem. Door Zijn bitter lijden en verschrikkelijke dood aan het kruis, werd Hij voor de Zijnen tot een Heiland en Zaligmaker.

Rijkdom

O, er is een diepte en een rijkdom in dit Evangelie van het kruis! Kon ik het je laten zien! Kon ik voor jou het kruis hier, op deze bladzijde, opheffen! Wie over zijn zonde de schouders ophaalt, zal dat ook doen over het kruis. Maar, als Gods Geest je aan jezelf heeft ontdekt, en in jou de vrees heeft gewekt, dan wordt het kruis de wijkpaal en Golgotha de ware vluchtheuvel.

Kom

Voor aangevochten zielen, belast met zonde en schuld, is er vertroosting in Zijn wonden. Kom, naar Golgotha. Zie, Jezus heeft Zijn armen uitgestrekt! Aan de voet van het kruis is nog plaats voor zondaren. Als de Bijbel je er niet toe zou uitnodigen, zou ik het ook niet durven. Maar ik mag je met vrijmoedigheid nodigen om met jouw onreinheid en schuld te vluchten tot de Zaligmaker van zondaren.


Samenvatting artikel #20 en 21

God heeft Zijn Zoon gezonden om de straf op de zonde te dragen. Daarmee bewees God rechtvaardig én barmhartig te zijn. Jezus Christus is de enige Hogepriester. Hij heeft Zichzelf aan het kruis geofferd, om de toorn van Zijn Vader over de zonde te stillen. Daarom wordt Hij Jezus, dat is Zaligmaker, genoemd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2019

Daniel | 32 Pagina's

Niets anders dan het kruis!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2019

Daniel | 32 Pagina's