Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren in de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren in de Bijbel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alles hebben ze me afgepakt: mijn land, mijn familie, mijn studie, zelfs mijn naam. Waarom? Omdat ik jong, slim en uiterlijk knap ben. Ook ben ik een prins uit de familie van David. Laat dat nu precies het eisenlijstje van de Babelse koning Nebukadnezar zijn!

Sadrach heet ik nu, genoemd naar een Babylonische God. Uitgekozen om te studeren bij de wijze mannen in Babel. Ik moet een echte Babyloniër worden. Onze eigen cultuur en vooral onze eigen God moeten we vergeten.

Ik ben mijn eigen naam niet vergeten. Hananja, God is genadig. Van jongs af aan heb ik de woorden van God bestudeerd. Niemand kan ze uit mijn hart en gedachten halen! Hij is de enige God, de Schepper van hemel

en aarde. De heilige God, die de zonde verafschuwt en moet straffen. De genadige God, die vergeving belooft, aan iedereen die zijn zonde belijdt. Hij is het alleen waard om alle eer te krijgen!

Hoe zal ik Hem dienen in dit heidense land? De verleidingen komen elke dag zo dichtbij! De meeste jongens van mijn leeftijd genieten van het luxe eten, de feestjes met een overvloed aan wijn. Ze lijken de zonde niet te herkennen, Gods wetten te zijn vergeten.

Gelukkig heb ik mijn vrienden, Daniel en de anderen. Alleen door Gods genade zullen we staande blijven. Iedere dag moeten we weer zoveel keuzes maken.

Wat zou jij doen?

Stelling

Zo veel mogelijk aanpassen…

Wat we precies te eten krijgen en waar het vandaan komt, weten we niet zeker. Het meeste is vast wel volgens Gods wetten goedgekeurd. We kunnen beter maar gewoon genieten van het luxe eten!

… of ver bij de grens vandaan blijven?

Het meeste eten is eerst aan de Babylonische afgoden geofferd. Het is niet volgens de spijswetten uit Leviticus klaargemaakt. De Heere is een heilig God. Hij vraagt gehoorzaamheid van ons. Laten we alleen brood, groente, vruchten en graan eten.

Eén keertje meedoen…

Als we nu niet buigen voor dit beeld wordt het onze dood. We mogen ons leven niet zomaar in gevaar brengen. God zal het wel begrijpen, één keer is vast niet zo erg.

…of koste wat het koste staande blijven?

Buigen voor dit beeld is God verloochenen. Dat nooit! Hij is het waard dat we voor Hem uitkomen. Ook al wordt het onze dood.

De Heere onopvallend dienen…

Niet iedereen hoeft te weten dat we Gods wetten houden. We kunnen op onze kamer bidden en het eten ongemerkt selecteren en opscheppen. Zo kunnen we God dienen, zonder dat mensen ons vreemd gaan vinden.

…of er openlijk voor uit komen?

Als we uitleggen waarom we niet alles willen eten en dat we de God van Israël blijven dienen, kan dat grote gevolgen hebben. Toch zullen we eerlijk zijn tegen de bedienden. Iedereen weet dan ook gelijk waar we voor staan.

En jij?

Wat zou jij kiezen? Welke keuze maakte Hananja? Welke gevolgen had dat? Welke keuzes heb jij wel eens moeten maken?

De Heere houdt Hananja en zijn vrienden vast. Hij ziet hun trouw. Wat doet Hij? Lees het in Daniel 1:9,17 en Daniel 3:30. Wat betekent dit voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2019

Daniel | 32 Pagina's

Jongeren in de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2019

Daniel | 32 Pagina's