Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het geloof in Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geloof in Christus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op een mooie zomermiddag zijn Joost en Andries het water opgegaan met hun rubberbootje. Het gaat goed en de twee jongens genieten van het spel. Plotseling verliest Andries zijn evenwicht en tuimelt achterover het water in. Hoestend en proestend komt hij boven water. Joost legt zijn peddel in het bootje buigt zich over de rand. “Hier Andries,” roept hij, “Pak mijn hand! Vlug!” Andries steekt zijn hand uit en grijpt naar de hand van Joost. Gelukkig, niet lang daarna zit hij weer in het bootje.

Een grote verborgenheid

Guido de Brès begint in dit artikel met de woorden ‘een grote verborgenheid’. Waar doelt Guido de Brès dan op? Hij doelt dan op de vorige artikelen die wij hiervoor ook hebben besproken. Dus, weet je wat een grote verborgenheid is? De naturen van Christus, de menswording van Christus, de voldoening, de rechtvaardigheid en barmhartigheid die God in Christus bewezen heeft. Het is niet met ons verstand te bevatten. Wij kunnen dat met onze gebrekkige hersenen niet begrijpen. Daar is iets anders voor nodig. Iets ‘bovennatuurlijks’. Wat dat is? Guide de Brès schrijft: “Wij geloven dat, om ware kennis van deze grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof…”

Een instrument van God

Er is een gedicht dat gaat zo: “Als ik dit wonder vatten wil, dan staat mijn verstand vol eerbied stil”. Ken je dat? Zo is het ook hierin. Ik kan alles wat de Meester verdiend heeft met mijn verstand niet begrijpen. Nu schenkt de Heere in een wedergeboren zondaar iets bijzonders. Hij of zij krijgt geloof. En wat mijn verstand nu niet kan, dat kan het geloof wel. Lees maar eens wat Guido de Brès schrijft: “…hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt.”

Dus het geloof heeft de gave om iets te grijpen, te omhelzen. Zoals Joost Andries bij de hand greep, zo kan het geloof, alles wat de Heere Jezus heeft verdiend, tot zich nemen. Ja, zo, dat een mens, die echt geloven mag, het op dat moment toe-eigent. Wie schenkt het geloof? Dat doet de Heilige Geest, de grote Werkmeester van het geloof (Éf. 2:8).

Wat is dan precies het geloof? Guido de Brès noemt het ‘ware kennis’. De Heere geeft door het werk van de Heilige Geest kennis in je hart. Lees Zondag 7 van de Catechismus maar eens door. Dan ga je jezelf echt leren kennen, je gaat God leren kennen in Wie Hij is. Maar er komt ook een kennis van Christus. Wat wordt Hij onmisbaar voor je. Alles in en aan Hem schittert en straalt, en je hele zijn grijpt zich aan Hem vast. Ken je dat? Nou, dat is nu geloof.

Al Zijn goederen

Het geloof dat dan in je hart is gelegd, zoekt altijd verbinding met de Oorzaak van het geluk. Anders gezegd: Het geloof verbindt zich steeds met Jezus. En omdat Hij rechtvaardig is, en heilig, volkomen wijs en vrede, mag je, omdat Hij dat verdiend heeft, geloven daar aan deel te hebben. Dan zingt je hart wel eens van vreugde: “Die God is onze zaligheid; Wie zou die hoogste Majesteit, dan niet met eerbied prijzen?”

Gelooft gij dat? (Joh. 11:26)


Samenvatting artikel #22

In artikel 22 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis lezen we dat Guido de Brès schrijft over de rechtvaardigmaking door het geloof in de Heere Jezus Christus. Een mens kan nooit meer door eigen werken rechtvaardig voor God worden. Maar als de Heilige Geest het geloof in het hart werkt, krijgt het geloof de gave om de Heere Jezus te omhelzen. Hierdoor wordt de zondaar één met Hem en worden zijn zonden vergeven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 oktober 2019

Daniel | 32 Pagina's

Het geloof in Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 oktober 2019

Daniel | 32 Pagina's