Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heiligmaking en goede werken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heiligmaking en goede werken

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als Dianne het kleine huisje binnenstapt, waar haar opa woont, wordt ze altijd blij. Ze houdt veel van haar opa. Daarom doet ze graag dingen voor hem. “Dianne, wil jij voor mij nog wat boodschappen doen?”, vraagt opa. Zeker wil Dianne dat. Als ze terugkomt stopt opa haar twee euro in handen. “Hier, omdat je zo goed voor me zorgt.” Dianne schudt haar hoofd. “Nee, opa, ik hoef er niets voor te krijgen, ik doe het graag.”

Horen en doen

De Heere Jezus spreekt in de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer over het thema ‘horen en doen’. Hij zegt: Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort, én dezelve doet (Matth. 7: 24).

Geloof en gehoor volgen elkaar op. Dat schrijft Guido de Brès ook. Hij zegt in het artikel: “Wij geloven dat dit waarachtig geloof, in den mens gewrocht zijnde door het gehoor van het Woord Gods en de werking van de Heilige Geest, hem wederbaart en maakt tot een nieuw mens, en doet leven in een nieuw leven”. Dat betekent dat een mens die echt van de Heere een nieuw hart gekregen heeft, liefde in het hart heeft tot de Heere, en steeds meer op Hem wil lijken. Herken je dat?

Oude en nieuwe mens Een kind van God is een twee-mens. Dat betekent dat

zijn hart nog zo kan verlangen naar de wereld. Soms trekt het een kind van God in zonden. En aan de andere kant verlangt het ‘andere,’ het ‘nieuwe’ leven in dat hart naar de Heere. “O, ik zou zo graag zonder zonden willen leven,” denkt een kind van God dan. Als de Heere je weer eens laat zien Wie Hij is, dan gebeurt het heel vaak dat je stilletjes belooft: “Heere, nu wil ik nooit meer zondigen”. Zo heeft iemand die de Heere liefheeft, steeds een strijd in zijn hart.

Om te verdienen?

Doet iemand nu ‘goede werken’ om iets van de Heere te verdienen? Ik moet denken aan de berijmde Tien Geboden, waar we zingen: “Om die te doen uit dankbaarheid”. Gods kinderen krijgen de wet van de Heere lief. Ze gaan van Zijn geboden houden. Waarom? Omdat ze willen doen wat de Heere wil. Daarom ‘versieren’ ze hun leven met goede werken.

Jezus alleen

Gods kinderen kunnen niet zondeloos leven. Iemand schreef eens: “Heere Jezus, heilig mij, ik wil heilig zijn als Gij”. De wetenschap dat één zonde Gods kinderen zou moeten straffen is niet te dragen. Daarom mogen ze, zoals Guido de Brès schrijft, leunen en steunen op dat wat Jezus verdiend heeft. Hij heeft zondeloos en heilig geleefd, voor jongeren, ouderen die nooit meer heilig kunnen leven. Hij heeft het gezegd: Wie overtuigd Mij van zonden? Voor mensen die moeten zeggen: Als ik het goede wil doen, ligt het kwade mij bij, ik ellendig mens. Wat een troost, als straks de zonden voor altijd mogen worden achtergelaten. Dan zal de Heere hen aan Zijn Vader voorstellen. Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt.


Samenvatting NGB #24

In artikel 24 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis lezen we dat Guido de Brès schrijft over de heiligmaking en de goede werken. Door het geloof gaat een mens willen wat God wil. Vanuit de liefde van het hart wil een kind van God door het geloof leven tot Gods eer. Om iets te verdienen? Nee, omdat hij of zij wil lijken op de Zaligmaker.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2019

Daniel | 32 Pagina's

De heiligmaking en goede werken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2019

Daniel | 32 Pagina's