Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God bestaat!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God bestaat!

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Voor mij staat het vast dat God bestaat.” Cornelis Bos twijfelt niet aan het bestaan van God. Naast hem zit Teunette Koolmees. Beiden zitten op catechisatie in de Gereformeerde Gemeente van Ede bij ds. M. Joosse. Cornelis volgt belijdeniscatechisatie. Ze vertellen over waarom zij zeker weten dat God bestaat en waarom ze daar niet over twijfelen. Hoe zit het met de dominee? Zou hij weleens twijfelen aan het bestaan van God?

Cornelis Bos (21 jaar)

- Getrouwd en

- Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen eveld

- Werkt bij Jansen Poulty Equipment in Barneveld

Teunette Koolmees (19 jaar) 

- Heeft mbo-opleiding gedaan - Werkt

- Werkt bij haar ouders in de poelierszaak

Dominee M. Joosse (54 jaar)

- Getrouwd en heeft 6 kinderen en 6 kleinkinderen

- Is begonnen op het VMBO en is 6 jaar lasser geweest

-Uiteindelijk heeft hij als zij-instromer nog 8 jaar lesgegeven op het voortgezet onderwijs.

- Inmiddels twaalf jaar dominee

Welke vragen komt u tegen als dominee?

Dominee Joosse: “De jongeren mogen bij mij op catechisatie vragen stellen over dingen die in hun hart leven. Dan kom je vertwijfeling tegen. Laatst kreeg ik een vraag of de zonde in de hemel is begonnen. Dan moeten we vaststellen dat dat zo is. Maar begrijpen doen we dat niet. En als we geen acceptabel antwoord op een vraag krijgen, kan dat een angel zijn voor vertwijfeling waardoor je gemakkelijk aan nog meer dingen kan gaan twijfelen. Dan leidt dat soms ook tot twijfels over het bestaan van God.”

Teunette: “Ik herken dat wel. Als ik ga twijfelen aan iets, dan merk ik dat ik aan nog meer dingen ga twijfelen. Dan zeg ik wel tegen mezelf: die twijfel brengt je nergens. Stop daar maar mee.”

Waarom twijfelen jullie niet aan God?

Cornelis: “Ik twijfel niet. Waarom kan ik niet goed uitleggen. Ik heb dat deels meegekregen vanuit mijn opvoeding. Ik heb zelf niet veel heftige of bijzondere dingen in mijn leven meegemaakt. Ik ben er wel van overtuigd dat je ziet dat God bestaat. Als ik rationeel ga denken, dan kom ik er niet uit wat het antwoord is op moeilijke vragen over God, maar voor mij staat het vast dat God bestaat. Dat mijn leven geleid wordt door Hem. Ik was eerder veel te veel op mezelf gericht, in een eigen wereldje; ik besteedde veel tijd aan films, series en games. Maar toen kreeg ik een vriendin, zij is nu mijn vrouw. Ineens draait je leven om iets buiten jezelf, ik kreeg zo een veel breder perspectief. Achteraf gezien heeft me dat ontzettend veel positiefs gebracht. Ik ervaar het als bijzonder hoe dat gelopen is.”

Teunette: “Voor mij geldt dat ook. Van dichtbij heb ik meegemaakt dat God bestaat. Ik ben geboren met een been met weinig kracht waardoor ik altijd pijn heb en ben daarom een tijdje opgenomen geweest in Revalidatiecentrum Klimmendaal. Dat is een seculiere instelling waarin ik samenleefde met zeven anderen die allemaal net als de therapeuten niks aan geloof deden. In die periode heb ik dus veel te maken gehad met atheïsten en ongelovigen. Ik was daar de enige die gelovig was. Juist in deze periode mocht ik duidelijk voelen dat God bestond. En ook nu nog.”

Hoe merk je dat God in je leven bestaat?

Cornelis: “Aan het eind van m’n studie liep het niet zo lekker. Ik genoot niet van het studeren, dus wilde ik verder kijken. Wat voor baan past er bij mij? Ik wist het niet. Ik dacht zelfs dat ik misschien wel de verkeerde studie had gevolgd. Ik heb toen verschillende sollicitaties gestuurd, maar dat liep op niks uit. Op een vrijgezellenfeest kreeg ik onverwacht een gesprek met iemand en daar is uiteindelijk een baan voor me uitgerold. Het komt van een kant die je niet verwacht. En juist daarin zag ik dat God in mijn leven bestaat.”

Maar hoe zit dat dan met ongelovigen? Die krijgen toch ook een baan en verkering?

Dominee Joosse: “Dat klopt. Het is ook niet het uiteindelijke bewijs dat er een God is, maar je mag het wel opmerken. Als je je naam als zondaar in het Woord vindt en als je leest wie je bent in jezelf, met jouw zelfzucht, egoïsme, dan word je verwonderd hoe goed de Heere je kent. Het is ook noodzakelijk dat je jezelf zo leert kennen. Want alleen dan wordt het een wonder dat Hij Zijn Zoon gaf voor zulken. Het meest bijzondere van de Bijbel vind ik dat Gods Woorden eeuwen lang gesproken zijn en samengevoegd tot een volkomen geheel en dat de rode draad van Gods Heilsplan daar doorheen loopt, en beschrijft wie wij zijn (weglopers) én hoe de Heere achter die mensen aangaat.”

Hoe kan er een God bestaan als er zoveel lijden in de wereld is?

Teunette: “Die vraag heb ik ook vaak naar mijn hoofd gekregen. Maar toch hebben we het lijden zelf op onze hals gehaald. We verdienen het niet eens dat we het nu zo goed hebben. We hebben een huis, voldoende eten en we kunnen naar de kerk toe. Dat is al zo’n groot voorrecht dat we hebben. Lijden is gekomen door de zondeval. Lijden is niet fijn voor ons. Maar lijden kan je juist ook tot God brengen. In dat opzicht ben ik juist in die periode van opname meer naar God toegetrokken.”

Dominee, heeft u weleens getwijfeld aan het bestaan van God?

“Ik ben ergens rond mijn veertiende jaar afgehaakt van de kerk. Op mijn negentiende ging ik op mezelf wonen en ben ik vier jaar nauwelijks meer in de kerk geweest. Ik maakte van het geloof een stuk psychologie door te denken: iedereen creëert zijn eigen godsbeeld en beleeft daar zo zijn eigen ideeën. Ik kreeg aversie tegen alles en iedereen die zich door God en het geloof liet leiden. Ik las toen ook een stukje over antropologie dat alle godsdienstbelevingen op hetzelfde neerkomen. Ik dacht: zo zit het in elkaar. Ik kon niets meer met wat er in de kerk gebeurde. Maar het werd anders bij mij. De Heere bracht me in moeilijke omstandigheden. En die hebben mij uiteindelijk op de knieën gebracht. En toch kan mij die vraag van het lijden in de wereld mij aanvliegen. Er is veel lijden van wat wij zelf ervan gemaakt hebben en dat is terecht. Maar als er een dorpje getroffen wordt door een aardbeving, hebben die dorpsbewoners dan meer gezondigd dan wij? Dan komt bij mij de vraag op: zijn wij dan beter dan die mensen? Gelukkig heeft de Heere daar ook antwoorden op gegeven in Zijn Woord. Want God is een rechtvaardig God. God komt aan Zijn eer door een rechtvaardige straf op de zonde.”

Hoe moet je omgaan met mensen die twijfelen aan God?

Dominee Joosse: “Laat ik deze vraag beantwoorden, door een voorbeeld te geven. Ik had een vriend die verschillende keren huilend bij mij op de bank zat. Hij had veel filosofen gelezen en die brachten hem in hevige vertwijfeling. Hij geloofde niet meer in God. Deze vriend is uiteindelijk naar de plaatselijke predikant gegaan en die predikant zei tegen hem dat hij zich ervoor

moest afsluiten. Alhoewel ik dat antwoord begrijp was dat toch te kort door de bocht. Je moet (als predikant) meevoelen in deze strijd. Ik probeer dat in mijn gemeente ook te doen. Meevoelen, meeleven en beseffen dat alleen de Heere het maar kan oplossen.”

Teunette: “Als er iemand met twijfels bij je komt, dan kun je beter meeluisteren in plaats van met een wijzend vingertje iemand de les te lezen. Het overtuigen van een ander doe ik liever met daden dan met woorden. Ik wil zijn wie ik ben. Ik wil laten zien dat het geloof meer is dan wetjes en regeltjes. Geloven is iets heel moois.”

Hoe kun je je voorbereiden op een atheïstische omgeving op je studie of werk?

Dominee Joosse: “Juist als je zelf mag ervaren of horen dat de Heere kan helpen in bepaalde omstandigheden, moet je dat proberen uit te dragen. Dan hoop je dat je met je leven en getuigenis een voorbeeld bent. Ik zeg tegen jongeren die een ‘seculiere’ studie volgen: als er raadsels of twijfels komen, kom gerust eens bij me langs.”

Cornelis: “Zorg dat je weet waar je voor staat. Hierbij kan het helpen om naar een studentenvereniging te gaan, bijvoorbeeld GerGemKring of Depositum Custodi. Daar kun je onder meer met andere mensen praten over situaties die je meemaakt en hoe je daar mee om kunt gaan.”

Dominee Joosse: “Het gaat er uiteindelijk niet om of wij iemand ervan kunnen overtuigen dat God bestaat. De kern is dat Gods Woord kracht moet doen in het hart. Dan kun je niet anders meer dan geloven dat God écht bestaat.”

“Dan zeg ik tegen mezelf: die twijfel brengt je nergens. Stop daar maar mee”

"Op mijn negentiende ging ik op mezelf wonen en ben ik vier jaar nauwelijks meer in de kerk geweest."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2019

Daniel | 32 Pagina's

God bestaat!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2019

Daniel | 32 Pagina's