Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Abrahams Heilsverwachting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Abrahams Heilsverwachting

Want hij verwachtte de stad, die fundamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is (Hebr. 11:10).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zijn er veel zorgen over de toekomst. Het recente boerenprotest is daar een goed voorbeeld van. Ook zijn er grote zorgen over het klimaat. Wordt het niet te warm op aarde? Hoe moet het toch? Is er nog wel hoop voor de toekomst, voor mij?

Hoe was dat nu bij Abraham? De tekst zegt het. Hij verwachtte de stad, die fundamenten heeft. Wat is dat voor een stad? Het is de stad waar Gód de Ontwerper en Maker van is. En wat de Heere uitdenkt en bouwt zal eeuwig bestaan. Deze stad heeft fundamenten. Het zijn zulke solide fundamenten waarop de stad Gods gebouwd is, dat het van geen wankelen weet. Al zou de aarde veranderen van zijn plaats, de stad Gods blijft. De bewoners van deze stad hebben dan ook niets te vrezen. Zij wonen veilig!

Fundamenten staat in het meervoud. Er zijn dus meerdere fundamenten.

Het eerste fundament is Gods eeuwig welbehagen. De Heere heeft naar Zijn kinderen omgezien uit vrije genade. De oorzaak van de zaligheid ligt in God. In Zijn verkiezende liefde. In die liefde staat deze stad dan ook eeuwig vast. Het tweede fundament is het bloed van de Heere Jezus Christus. De stad rust op Zijn volbracht Middelaarswerk. Ja, Hij is Zelf het Fundament van deze stad. Gods Woord zegt het: want niemand kan een fundament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Christus Jezus. Onder deze stad ligt ook het fundament van Gods eeuwig verbond. Ook daarvan spreekt de Heere in Zijn Woord: Bergen zullen wijken en heuvelen wankelen, maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en het verbond Mijns Vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, Uw Ontfermer. Verder ontdekken we nog het fundament van Gods trouw. Hij laat niet varen het werk dat Zijn hand begon. Als je hier een burger geworden bent van die stad dan kom je ook eenmaal in die stad. Hoe vaak dat ook wordt bestreden.

Wat een stad heeft de Heere. Wat zou de satan er graag dynamiet onder leggen om deze stad op te blazen. Het zal hem niet gelukken omdat God Zelf deze stad beschermt.

Hoe is het nu in de stad? Het is vervuld met de heerlijkheid des Heeren. De zonde kan de stad niet binnendringen. Er heerst vrede. Op de straten hoort men zingen omdat de Heere er wordt gediend en geprezen.

Zo’n stad verwachtte Abraham. Verwachten is een sterk woord en drukt spanning, activiteit uit. Het komt omdat er een hoopvol uitzien is. Abraham had een gegronde hoop. De oorzaak van die hoop was niet in hemzelf, maar lag in datgene wat de Heere beloofd had. Dat geloofde Abraham. Door het werk van de Heilige Geest. Hij was wedergeboren tot een levende hoop. Die stad Gods had waarde voor hem gekregen. Ja, was alles voor hem geworden. Weet je waarom? Omdat daar de gemeenschap met een drie-enig God wordt ervaren. Je hoeft in die stad nooit meer te zondigen. Je bedroeft nooit meer de Heere. Je leeft daar altijd tot Gods eer. Die stad was zijn thuis. Hoe is dat nu met jou? Begrijp je Abraham in zijn verwachting van deze stad? Dan heb je werkelijk toekomst! Van nature is onze verwachting echter gericht op deze aarde!

Je vraagt je misschien af of er nog plaats is in deze stad. Jawel hoor. Er is plaats voor een schare die niemand tellen kan. De Heere wil er om gevraagd zijn. Val Hem er maar mee lastig. De Heere zegt: Zoek Mij terwijl Ik te vinden ben en roep Mij aan terwijl Ik nabij ben.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2019

Daniel | 32 Pagina's

Abrahams Heilsverwachting

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2019

Daniel | 32 Pagina's