Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toekomst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toekomst

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe ziet jouw toekomst eruit? Een vraag waar je maar moeilijk antwoord op kunt geven. De Heere Jezus kwam naar de aarde om zondaren te kunnen redden en dat herdenken we in deze tijd. Hij kwam als Redder. Maar Hij zal nog een keer terugkomen. Dan komt Hij als Rechter om te oordelen. Wanneer dat is, weten wij niet. Maar dat Hij komt is zeker. Hoe zal jouw toekomst zijn? Zie jij uit naar de Zaligmaker of is er bij jou geen plaats voor Hem? Zie jij uit naar zijn komst, of ben je er bang voor?

1 De komst van de Zaligmaker

De Heere Jezus komt als Redder

De Heere Jezus werd mens, om de last van de toorn van God tegen de zonden te dragen. Hij kwam om te dienen, om zondaren te kunnen redden.

Uitzien naar de Zaligmaker

In het Oude Testament is er veel geprofeteerd over de komst van de Zaligmaker, denk aan Jesaja 9 vers 1: Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen. De vervulling van de belofte duurde lang. Weinig mensen keken nog uit naar de komst van de Heere Jezus. In de volheid van de tijd, op Gods tijd, is de Heere Jezus geboren in een beestenstal. Hij verliet de heerlijkheid van Zijn Vader. Hij werd arm, zodat Hij door Zijn komst arme zondaren rijk kan maken. Dát is Kerst: de komst van de Zaligmaker in de beestenstal van je eigen hart. Simeon keek uit naar deze Zaligmaker. Zijn leven werd getekend door een adventsverlangen: uitzien naar het Heil. De tijd verstreek. Zou het er ooit van komen? God maakt Zijn beloften waar, op Zijn tijd en op Zijn manier. Simeon was een biddende wachter, hij was in de tempel, gedreven door de Geest. En toen was daar het moment dat Simeon de Heere Jezus mocht ontmoeten en Hem mocht zien door het geloof. En op dat moment was hij bereid om te sterven.

Het meest bijzondere wat je ooit in je leven kan meemaken, is het persoonlijk leren kennen van de Zaligmaker. Dat zorgt ervoor dat je toekomst krijgt. God werkt door Zijn Geest het verlangen naar de Zaligmaker. Ken jij dit verlangen, het uitzien naar de komst van de Heere Jezus in de beestenstal van jóuw hart? Een adventsverlangen, gewerkt door de Heilige Geest, zal vervuld worden.

Geen plaats voor de Zaligmaker

Geen plaats voor de geboren Koning. In Bethlehem is er geen plaats voor Hem, in Nazareth is Hij verworpen, in Judea zochten ze Zijn dood, in Jeruzalem is Hij de stad uitgeworpen. Koning Herodes reageerde op de geboorte van de Zaligmaker. De schrik sloeg hem om het hart. Een geboren Koning? Dat betekent dat er Iemand is die zijn macht kan gaan inperken. En Diegene moet zo snel mogelijk uit de weg geruimd worden.

Jezus is naar de aarde gekomen, maar bij de mensen is er geen plaats voor Hem, zoals je ook leest in Johannes 1 vers 11: Hij is gekomenen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Weet je waarom er geen plaats is voor Hem? Door de komst van de Zaligmaker moet er een streep door onze eigen kracht, moeten we erkennen dat we schuldig zijn. Er is zoveel verzet tegen het grootste en kostbaarste geschenk van God.

Hoe is het in jouw leven? Druk met van alles en nog wat, maar geen plaats voor de Zaligmaker? Zoveel plannen voor de toekomst, maar geen plaats voor de Heere Jezus?

Ga niet zelf aan de slag, maar vraag God om Zijn overtuigende kracht in jouw hart, waardoor je leert zien dat je hart vol is van alles, behalve God.

2 De terugkomst van de Zaligmaker

De Heere Jezus komt als Rechter

Ooit komt er een dag waarop de Heere Jezus voor de tweede keer naar de aarde komt. Dan zal Hij komen als Rechter, om te oordelen de levenden en de doden.

Geen voorbereiding voor de terugkomst

Hoe lang hoor jij al dat de Heere terug zal komen? Geloof jij het echt? Als we werkelijk zouden beseffen wat het betekent dat de Rechter komt, zouden we dan niet veel meer haast maken? De Heere Jezus komt om te oordelen en wat als je Hem niet kent?

De dwaze maagden wisten dat de Bruidegom eraan kwam. Jij weet het ook. De dwaze maagden bereidden zich niet goed voor, ze hadden geen olie in hun lamp. Er was in hun leven geen plaats voor Levensbelangrijke zaken. Toen ze, terwijl de deur gesloten was, bij de Heere aanklopten, was het te laat en was er bij God geen plaats meer. Vandaag is er nog plaats. Zoek Hem, wees voorbereid op de toekomst.

Uitzien naar de terugkomst

Een bruid en een bruidegom verlangen naar hun bruiloft. Zo spreekt Guido de Brès in de Nederlandse Geloofsbelijdenis over zijn grote verlangen naar de terugkomst van de Heere Jezus: “Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften van God in Jezus Christus onze Heere.” Ook Isaac da Costa kende dat grote verlangen. Als hij ’s morgens wakker werd, keek hij naar buiten. Als hij geen wolken zag, zei hij: “Ach, geen wolken. Zou de Heere dan vandaag nog niet komen?”

Gods kinderen hebben op deze aarde een strijd te strijden en mogen uitzien naar de volkomenheid. Op aarde is er strijd, moeite en zorg. Toch heeft God aan Zijn Kerk beloofd dat Hij met hen is, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld (Matth. 28:20).

De wederkomst is voor Gods kinderen de dag van de volkomen verlossing. Hoe leven Gods kinderen met deze verwachting? Door te waken en te bidden. Hun leven kun je vergelijken met een wachtkamer. Een plaats waar ze maar even zijn, wachtend op het leven dat nog komen gaat. Helaas maken Gods kinderen van de wachtkamer zo vaak een huiskamer, een plaats waar het aangenaam is. Denk aan de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden. Zelfs de wijze maagden zijn in slaap gevallen en sluimeren.

Kind van God, ken je het grote verlangen? Het gebedsleven, waarbij je mag uitroepen, zoals in Openbaring 22 vers 21: Ja, kom, Heere Jezus.

Of heb je van de wachtkamer een huiskamer gemaakt en sluimer je? Dan klinkt in 1 Thessalonicenzen 5 vers 6 de oproep tot Gods kinderen: Zo laat ons dan niet slapen, gelijk de anderen, maar laat ons waken, en nuchter zijn.

3 Eeuwige

toekomst

De tijd die zal aanbreken als de Heere Jezus terug is gekomen. Die tijd zal nooit meer ophouden te bestaan. Het zal een eeuwig leven met of zonder de Heere Jezus zijn.

Zaligheid

Gods kinderen zullen de Heere Jezus zonder verschrikking zien verschijnen. Allen die bij Hem horen, mogen vanaf dat moment delen in Christus’ heerlijkheid. Geen rouw, pijn, verdriet en zonden meer. Wat een toekomst zal dat zijn. Gods kinderen zullen mogen zingen: “door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen”. Het was God Zelf die hen opzocht en bracht in deze heerlijkheid.

Rampzaligheid

Bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons (Lukas 23 vers 30), de uitroep van degenen die de Heere Jezus niet kennen. De roep van degenen die niet hebben gewild dat Hij Koning over hen zou zijn. Gehoord over Zijn eerste komst, een Redder voor verloren zondaren. Gehoord over Zijn tweede komst, maar daar geen acht op geslagen. Moet Christus jou verwijzen naar de eindeloze eeuwigheid zonder God, nu het te laat is om Hem te zoeken en aan te roepen? Verloren, om eigen schuld.

Als de Heere vandaag terugkomt, waar zal jouw eeuwige toekomst dan zijn? Augustinus zei er dit over: “Wat gaat het u aan wanneer Hij zal komen? Leef maar alsof Hij vandaag zou komen: dan zult u niet bang zijn wanneer Hij komt.”

“Dát is Kerst: de komst van de Zaligmaker in de beestenstal van je eigen hart”

“Wat gaat het u aan wanneer Hij zal komen? Leef maar alsof Hij vandaag zou komen: dan zult u niet bang zijn wanneer Hij komt”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2019

Daniel | 32 Pagina's

Toekomst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2019

Daniel | 32 Pagina's