Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van het LAATSTE OORDEEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het LAATSTE OORDEEL

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere Jezus schetst een gelijkenis. Een rijke man gaat op reis. Zijn bezit laat hij achter aan drie werknemers. Dan, na een poos komt hij onverwacht terug. Twee knechten hebben hard gewerkt met hun deel van het bezit van hun heer. De andere knecht heeft er niets mee gedaan. Hij heeft het in de grond bewaard. De schrik slaat hem om het hart als hij zijn baas terug ziet komen.

Tweeërlei oordeel

Paulus schrijft in zijn brief aan de Hebreeën: Het is de mens gezet, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel (Hebr.9:27). Denk jij daar ook wel eens over na? Dat oordeel is een persoonlijk oordeel tussen jou en God. Daar is niemand anders bij. Meteen als je sterft zal je door Hem geoordeeld worden. Toch heeft Guido de Brès het niet over dit oordeel in artikel 37. Hij schrijft namelijk over de komst van de Heere Jezus naar de aarde en het oordeel dat dan volgen zal. Misschien zeg je: Zijn er dan twee oordelen? Ja. Een persoonlijk oordeel tussen God en jou, en een publiekelijk oordeel, straks op de jongste dag. De Heere Jezus zal dan als Rechter de schapen van de bokken scheiden.

Christus' komst

Wat zal dat ontzettend zijn. Er komt een dag, dat de bazuin gehoord zal worden. De hemel wordt dan geopend en de Meester zal met al Zijn engelen naar de aarde komen. Alle ogen zullen Hem zien. Ook jouw ogen. Het zal een dag zijn als alle andere dagen. Misschien zit jij op school of in de trein, ineens zal Hij komen. Guido de Brès schrijft het ook, de tijd is Hem bekend. Zijn tijd! O, daar kijkt Hij nu zo naar uit. Dan mogen al Zijn kinderen waarvoor Hij stierf, altijd bij Hem zijn. Dan niet meer alleen met de ziel, maar ook met het lichaam. De graven zullen open gaan. Moet je eens voorstellen. Al de stenen breken open, vanuit de zee komen mensen lopen, ontzaglijk! De zielen die eens door de dood van hen gescheiden zijn, zullen terugkeren in het bestemde lichaam en samen de Heere tegemoet lopen. Het oordeel tegemoet. Zeg eens eerlijk: Verlang jij naar die dag? Of, moet je er niet aan denken?

Twee wegen

Daar zullen kinderen met hun ouders staan. Je vrienden zullen bij je zijn met wie je misschien wel heel veel zondige dingen gedaan hebt. De boeken worden geopend, alles wat je gedaan hebt, zal openbaar gemaakt worden. Je ogen zullen Jezus als Rechter zien. Schrik zal je overvallen. Hulpeloos zal je naar je vrienden kijken, maar zij kunnen je niet redden…

Misschien en ik hoop het, mag het bij jou wel anders zijn. Misschien heb je een hart dat verlangt naar die dag dat Hij terugkomt. Omdat je zo naar Hem hebt leren verlangen. Dat kan ook als je jong bent. Straks mag je dan eeuwig Hem groot maken. Verwacht jij die dag -net als Guido de Brès- ook met een groot verlangen?


Samenvatting artikel #37

In artikel 37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis lezen we dat Guido de Brès schrijft over het laatste oordeel. Op Gods tijd zal er een einde komen aan de tijd. Christus zal als Rechter terugkomen op de aarde en alle mensen zullen door Hem geoordeeld worden. Aan de ene zijde zal er angst en verschrikking zijn bij hen die niet in God geloofd hebben. Christus zal hen voor eeuwig verdoemen. Aan de andere kant zal het een heerlijke dag zijn voor Gods kinderen. Zij mogen eeuwig bij Hem zijn. En daarom verwachten zij deze dag met een groot verlangen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2019

Daniel | 32 Pagina's

Van het LAATSTE OORDEEL

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2019

Daniel | 32 Pagina's