Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

zondag 13 gekocht!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

zondag 13 gekocht!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Het is zaterdagmiddag. Sjoerd en Anna zijn samen met hun vader en moeder op visite bij opa en oma. Ze hebben net allebei een lekkere koek gekregen. Als iedereen wat te eten en te drinken heeft, gaat oma ook zitten. ‘Anna,’ zegt opa ineens, ‘je hoopt binnenkort jarig te zijn, toch?’

Anna knikt, want ze heeft haar mond vol.

‘Wat wil je eens van ons hebben?’ vraagt opa.

Daar moet Anna eens over nadenken. Als ze haar mond leeggegeten heeft, zegt ze ‘geld’. ‘Geld?’ zegt opa.

‘Ja,’ zegt Anna, ‘ik vraag van iedereen geld. Dan kan ik alles kopen wat ik wil hebben.’

Daar moet iedereen een beetje om lachen. Maar Anna is nog niet klaar.

‘Als ik heel, heel veel geld heb, dan kan ik zelfs de hele wereld kopen! Alles!’

‘Bijna alles,’ zegt opa, ‘want álles is niet te koop.’

‘Wat kun je dan niet kopen?’ vraagt Anna.

‘Gezondheid bijvoorbeeld,’ zegt opa.

‘Of een nieuw hart,’ roept Sjoerd ineens.

‘Heel goed, Sjoerd,’ zegt opa.

Sjoerd heeft inderdaad gelijk. Wij kunnen geen nieuw hart kopen. Toch gaat het in zondag 13 over Iemand die een nieuw hart koopt. Weet je Wie dat is? De Heere Jezus. Hij heeft al Zijn kinderen gekocht. Nee, niet met geld. De catechismus zegt: ‘niet met goud of zilver’. Maar met wát heeft Hij Zijn kinderen dan gekocht? Met Zijn bloed!


Als ik nu eens aan je vraag of je iets kunt vertellen over het bloed van de Heere Jezus, zou je dat kunnen? Ik denk het wel, toch? Zal ik eens wat dingen noemen?

Toen de Heere Jezus nog een heel klein jongetje was, werd Hij besneden. Daarbij vloeide bloed.

Toen de Heere Jezus in Gethsémané ging bidden, vlak voordat Judas kwam om Hem te verraden, zweette Hij bloed.

Toen de doornenkroon op Zijn hoofd geslagen werd, vloeide Zijn bloed.

Toen Hij gegeseld werd, vloeide er bloed over Zijn rug. Toen Hij aan het kruis van Golgotha hing, vloeide er bloed.

Waarom moest de Heere Jezus eigenlijk zoveel bloeden? Dat is niet makkelijk uit te leggen. Ik zal het toch proberen.

De Heere heeft gezegd dat er ‘zonder bloedstorting geen vergeving is’ (Hebr. 9:22). Waar hebben wij vergeving voor nodig? Juist, voor onze zonden. Eigenlijk zouden wij al ons bloed moeten geven om te betalen voor onze zonden.

Maar zeg je, dan leef je niet meer. Heel goed! Wij moeten betalen voor onze zonden met ons leven. Dan blijft alleen de dood over.

Maar nu heeft de Heere Jezus Zijn bloed gegeven. Hij is gestorven. En omdat Hij dat gedaan heeft, hoeven Zijn kinderen niet meer te sterven, hun bloed niet meer te geven. Dat heeft Christus voor hen gedaan.

Weet je wat het allerbelangrijkste is? Of Hij Zijn bloed ook voor jou gegeven heeft. Hoe weet je dat? Dat weet je als de Heere je laat weten dat de Heere Jezus ook voor jou Zijn bloed heeft gegeven. Vraag maar aan de Heere of Hij ook jou heeft gekocht met Zijn bloed!

Dominee J. de Kok legt uit waarom hij dit boekje voor jou heeft geschreven: “Je hoort vaak dat de dominee preekt uit de catechismus. Het kan natuurlijk ook dat de ouderling een preek leest. Vaak zijn deze preken best moeilijk voor jou. Achter in je psalmboekje kun je de catechismus vinden. Er worden woorden gebruikt die je niet begrijpt. Daarom heb ik dit boekje voor jou gemaakt. Ik weet niet of je het weet, maar de catechismus is verdeeld in 52 zondagen. Dus voor iedere zondag van het jaar is er een gedeelte. Nu heb ik uit ieder gedeelte steeds een woord gepakt en daar wat meer over verteld. Misschien wordt het dan wat duidelijker voor jou en begrijp je de preek in de kerk ook iets beter”. Dominee de Kok gebruikt herkenbare voorbeelden om de woorden toe te lichten. Elk stukje bevat een mooie foto, een Bijbelgedeelte om te lezen en een psalmvers om te zingen.

Houd je van kleuren? Jack Staller maakte vijftien kleurplaten bij het boek De kerkgeschiedenis in 100 verhalen, deel 1. Er zijn kleurplaten van Augustinus, John Wycliffe, Johannes Hus, Johannes Calvijn, John Knox en andere historische personen. Interessant, zeker als je net het verhaal over deze personen hebt gelezen! Naast de kleurplaat staat kort uitgelegd wat er in te kleuren is. De tekeningen zijn knap gemaakt, al worden er vooral verdrietige gebeurtenissen afgebeeld, waardoor het geen vrolijke kleurplaten zullen worden om op te hangen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2019

Daniel | 32 Pagina's

zondag 13 gekocht!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2019

Daniel | 32 Pagina's