Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De God van Jakob tot Hulp

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De God van Jakob tot Hulp

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welgelukzalig is hij die den God Jakobs tot zijn Hulp heeft, wiens verwachting op den HEERE zijn God is (Psalm 146:5).

We hebben de drempel van oud naar nieuw overschreden. Je levensschip gaat verder op de levenszee. We kijken tegen 366 vraagtekens aan. Wat zal het jaar jou brengen?

Velen willen graag een tipje van de sluier waarachter de toekomst verborgen ligt, oplichten. De dichter van Psalm 146 komt met iets anders. Hij spreekt mensen zalig, die de God van Jakob tot hun Hulp hebben. Dat druist rechtstreeks in tegen ons boze bestaan. Het is mensen eigen om hun vertrouwen te stellen op prinsen. We willen iets tastbaars, zichtbaars.

Deze psalm is ontstaan na de ballingschap. Koning Cyrus gaf toestemming tot terugkeer naar het eigen land en tot herbouw van de tempel. Maar wat gebeurt er? Cyrus sterft! Hij is dus niet meer in staat om de plannen ten uitvoer te brengen. De mens die vertrouwen stelt op prinsen komt dus beschaamt uit. Maar als de God van Jakob je Hulp mag zijn, ben je gelukkig. Vind je het geen wonder, dat de Heere Zijn Naam aan die van Jakob verbindt? Betekent zijn naam niet bedrieger? Jakob wilde alles zelf doen. Hij kon niets aan de Heere overgeven. Door list en bedrog heeft hij het eerstgeboorterecht aan zijn broer Ezau ontfutseld. Een blinde vader heeft hij bedrogen! Toch bleef het daar niet bij. Dat Jakob niet ten onder is gegaan in de dwaasheden van ongeloof is een wonder. Op zijn sterfbed getuigde hij: Op Uw zaligheid, wacht ik, o HEERE. Wat een wonder dat God Zich wil inlaten met hielenlichters en bedriegers. Hij wil Zijn Naam, Die heilig is en geducht, verbinden aan zondaren. Daarom is er toekomst voor hen die bedrukt over zonden, het nieuwe jaar zijn ingegaan.

Bij Hem zijn milde Handen en vriendelijke Ogen van eeuwigheid. Dat kan Hij doen, omdat de meerdere Jakob, Jezus Christus, als een bedrieger op Golgotha is gestorven. Hij werd beschuldigd van meineed. Hij werd aangerekend als bedrieger, terwijl Hij Zichzelf predikte als de Weg, de Waarheid en het Leven.

Wat is de praktijk van mensen met een nieuw hart? Ze durven de Heere zo moeilijk te vertrouwen! Wat een ijdel zelfvertrouwen in het afgodische hart. Geen vertrouwen op God betekent afgoderij. De Heere gaat daarom nog wel eens moeilijke wegen met Zijn kinderen. Hij laat hen vastlopen. Opdat ze Hem weer nodig mogen hebben. Ik wens dat we in het nieuwe jaar veel de Heere nodig hebben. Dat is een teer en afhankelijk leven. Dan durf ik bij wijze van spreken zonder de Heere geen stap te verzetten. Al gaat het dan verkeerd, dan gaat het nog goed. Begrijp je dat? Dan moeten alle dingen medewerken ten goede.

Die de Heere tot zijn deel mag hebben, heeft het hoogste en eeuwige goed. Jesaja zegt, dat die de Heere verwachten, de kracht zullen vernieuwen. “Hij zal hen nimmer om doen komen, in dure tijd en hongersnood.”

Arm mens, die het ruim genot der wereld tot zijn heilgoed acht! Dan is er geen verwachting. Misschien noem je de woorden terwijl de zaken van de woorden je vreemd zijn. Je mist dan de beleving! Dan is er geen verwachting. Tot jou komt nog de Evangelieboodschap. Dat het uit genade mag worden: Welgelukzalig is hij die den God Jakobs tot zijn Hulp heeft, wiens verwachting op den HEERE zijn God is.


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2020

Daniel | 32 Pagina's

De God van Jakob tot Hulp

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2020

Daniel | 32 Pagina's