Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakel

Exodus 25:1-9

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De HEERE spreekt tot Mozes: En zij zullen Mij een heiligdom maken, dat Ik in het midden van hen wone (Ex. 25:8). Nadat de Heere hem geroepen heeft, gaat Mozes aan de slag om de tabernakel voor de Heere te maken. In deze serie bekijken we de tabernakeldienst en denken we na over wat de Heere ons hiermee wil leren.

Wat is het beeld?

Het beeld is een tent. De Heere geeft Mozes de instructies om een tent te maken, precies in het midden van het volk. Het is heel bijzonder dat de Heere dit aan Mozes vraagt. In het paradijs woonde Adam in gemeenschap met God. Daar wandelde hij met God, in vrede en rust. Na de zondeval werd Adam uit het paradijs gezet. Vreselijk, toch! Jaren later… Het volk werd uitgeleid uit Egypte naar hun toekomstig vaderland, Kanaän. En juist tijdens die reis, toen het volk geen huis had, liet de Heere zien bij dit volk een woning te willen hebben. Het is Zijn volk, Zijn eigendom. En, zou een Koning niet in het midden van het volk wonen?

Waar wordt de tabernakel voor gebruikt?

De tent of tabernakel is het centrum van de Heere. Dáár wil Hij wonen. Dat is Zijn huis, daar werd de tent voor gebruikt. Alles ademt heiligheid uit. Je kunt het zien aan alle onderdelen van de tabernakel. Daar, in dat huis wilde God aanwezig zijn, bij Zijn volk. In het midden van Zijn huis werden de offers gebracht. In het huis had God Zijn troon in het beeld van de ark. Hier werden de dieren geslacht, en Gods toorn om de zonden door de dienst van de verzoening tot zwijgen gebracht.

Wat betekent dit voor mij nu?

De tabernakel heeft jou veel te zeggen. Twee dingen:

#1 – De tabernakel is een bewijs van Gods genade

In de eerste plaats is de tabernakel een bewijs van Gods genade. Hij wilde weer wonen bij Zijn volk. Het leert jou en mij dat er ondanks ons afdwalen, denk maar aan het volk Israël in de woestijn, genade mogelijk is bij God vandaan. Niet eenmalig, maar steeds opnieuw.

#2 – De offerdienst

In de tweede plaats wijst alles op de offerdienst. De tabernakel wijst jou heen naar het volmaakte Offer, Christus. Een Israëliet ging met al zijn zonden heen tot het brandoffer. Om verzoening te vinden. En dat kon ook. Daar wijzen alle elementen uit de tabernakel op. De Heere is nog dichterbij gekomen. Johannes schrijft het: Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (Joh. 1:14). De Meester heeft Zich vermengd met ons mensen. Hij heeft onder ons gewoond. Door Zijn offer en Zijn gehoorzaamheid aan de wet, is Gods toorn gestild. Elke zondag zit jij in de kerk. Op die plek wil de Heere wonen en werken. Je mag zien op de prediking en de sacramenten. En juist door Zijn komen door het Woord, is er weer een middel om bij Hem te wonen. Straks, als Hij terugkomt zal het volkomen zijn. Zie, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn (Openb. 21:3).


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2020

Daniel | 32 Pagina's

De tabernakel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2020

Daniel | 32 Pagina's