Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

December 1855

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

December 1855

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Zo de HEERE God is, volgt Hem na, en zo het Baäl is, volgt hem na! (1 Koningen 18:21)

Jonge vriend of vriendin,

Wat zal je tegen me zeggen, omdat ik de vrijheid neem je te schrijven? Misschien zal je verontwaardigd zijn en je geërgerd voelen. Ik hoop dat die ergernis snel over zal zijn, want Jezus zegt: Zalig is hij die aan Mij niet zal geërgerd worden (Matth. 11:6). Ik schrijf je in Zijn Naam. Ik schrijf je omdat het om de Heere Jezus gaat en ook om jouw ziel. Ik voel me gedrongen om je te schrijven dat Hij een Vriend van zondaren is (Matth. 11:19). Nog steeds ontvangt Hij de zondaars, en eet met hen (Luk. 15:2). Hij zegt: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke (Joh. 7:37).

Daarbij zegt Hij: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven (Matth. 11:28). Ik weet zeker dat je nog geen rust gevonden hebt. Je bent niet gelukkig. Je weet teveel over geestelijke dingen om op je gemak te zijn. En je bent niet op je gemak omdat je een wereldse levensstijl hebt. Het drinken van het zoete vergif van de zonde laat een angel na. Je voelt je leeg. Je kunt denken dat de leegte opgevuld zou zijn als je de liefde van je leven vindt, maar nee, de leegte zou er nog steeds zijn. Geloof me, zolang je leeft zal er steeds iets ontbreken, dat deze wereld nooit kan geven.

Dat iets is Jezus. Hij alleen kan waar geluk geven. Hij is het ene Ding Dat nodig is om al het andere op de juiste plaats te zetten. O, dat je Zijn dierbaarheid kende. Je zou het zo zeer de moeite waard vinden, dat je alles zou verlaten om Hem te vinden. Hij geeft precies wat je nodig hebt, een hart om Hem lief te hebben. Daarom zegt Hij ook: Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u (Ezech. 36:26). Hij geeft ook echt berouw en vergeving. Dat doet Hij uit genade. In Handelingen 5:31 staat dat Hij heeft verhoogd om Israël te geven bekering en vergeving der zonden. Hij geeft verlossing van de macht van de zonde en ook van de liefde tot de zonde. Hij zegt: Ik zal Mijn vreze in hun hart geven, dat zij niet van Mij afwijken (Jer. 32:40). Hij wast karmozijnrode zonden wit als sneeuw in Zijn eigen dierbaar bloed (Jes. 1:18). Door Zijn Geest reinigt Hij verloren zonen en dochters in Zijn bloed. Ook bekleedt Hij hen met Zijn gerechtigheid.

Misschien zeg je: “Wat heeft dit mij te zeggen?” Dit betekent het voor je, geliefde vriend of vriendin: zonder deze dingen moet je voor eeuwig omkomen. Als je zou vragen: “Wat hebt u daarmee te maken?”, dan antwoord ik: “Ik ben zeer bezorgd om de zaligheid van je ziel”. “Maar”, zeg je misschien, “de dingen waarover u schrijft, zijn voor Gods uitverkoren volk, en ik weet niet of ik daar bij hoor”. Je weet niet dat je er niet bij hoort, en je hoort eerder te zeggen: “Waarom niet, mijn ziel? Waarom zijn ze niet voor jou?”

De dingen waarover ik geschreven heb, zijn een gave. Het is niet te verkrijgen door enige kracht in het schepsel. Vraag dan toch aan God om ze je te geven. Vraag Hem je de Heilige Geest te geven om je de behoefte aan deze dingen te doen voelen.

Het is mijn verlangen dat je deze dingen zou kennen en genieten.

Oprecht de jouwe,

R. Bryan

P.S. Jer. 6:16, maar ik hoop niet de laatste zin.

Bovenstaande tekst is een bewerking van de brief: Waarschuwingen aan een onbekeerde vriend-1, te vinden op blz. 163-165 van De onnaspeurlijke rijkdom van Christus.


Verder praten

met je vrienden, thuis of op JV:

ʾ Wat zou jouw reactie zijn als je deze brief zou ontvangen met jouw naam erboven?

Ϙ Ik vind Ruth Bryan bemoeizuchtig (denk aan de zin: “Ik ben zeer bezorgd om de zaligheid van je ziel”).

Ϙ Ik ben jaloers op Ruth Bryan omdat ze zoveel drang heeft om onbekeerde mensen bij de Heere Jezus te brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 2020

Daniel | 32 Pagina's

December 1855

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 2020

Daniel | 32 Pagina's