Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De voorhof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De voorhof

 Exodus 27:9-19 en 38:9-20

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

Om de tabernakel was een afgezet gebied: de voorhof. Dit was een gebied van vijfentwintig bij vijftig meter. De voorhof was omheind met linnen gordijnen, bevestigd aan koperen palen, die door zilveren dwarsbalken verbonden waren. De hoogte van deze omheining was ongeveer tweeënhalve meter. De gordijnen waren wit. Er was ook een opening, een soort deur; de ingang tot het heiligdom. De kleuren van de ingang waren geborduurd met hemelsblauw, purper en scharlaken. In de voorhof stonden het brandaltaar en het wasvat.

Waar werd de voorhof voor gebruikt?

De voorhof hoorde bij het heiligdom van de HEERE, de Heilige van Israël. De witte kleur van de linnen omheining symboliseert reinheid en heiligheid. Het is afgezet gebied; heilige grond. Toch was deze plaats toegankelijk. De priesters en de levieten dienden er. Het openbare deel van Israëls eredienst vond hier plaats. Gewone Israëlieten mochten er ook komen, maar niet zonder een offer. Zonder verzoenend bloed konden zondaren niet voor het aangezicht van de heilige God komen.

Wat betekent dit voor mij?

Het Nieuwe Testament vertelt ons dat de dingen van het oude verbond symbolische betekenissen hadden. Ook de voorhof heeft ons veel te zeggen. Drie dingen:

#1 – God is heilig

God is heilig. Het is niet te zeggen wat deze drie woorden betekenen. Gods heiligheid omvat al Zijn eigenschappen. God is zo heilig dat zondaren geen ogenblik voor Hem kunnen staan. Zelfs engelen bedekken het gezicht voor Hem. God is heilig en om de tabernakel is een muur van heiligheid. Maar vergeet niet dat het de HEERE Zelf is Die het initiatief neemt tot de tabernakel. Hij wil bij Zijn volk wonen; de Heilige in het midden van u (Hos. 11:9). Mensen komen nooit tot God, maar God komt tot mensen.

#2 – Jezus Christus is de Deur

De toegang naar God is voor mensen gesloten. Hoe vreselijk is deze zin, want het betekent je ondergang. Maar in de witte muur van Gods heiligheid is een opening. Er is tóch een toegang. Er is een bloedweg van offers die tot in het binnenste heiligdom gaat. En de kleuren van de ingang zijn hemelsblauw, purper en scharlaken. Dat zijn dezelfde kleuren als de ingang tot het heilige en het heilige der heiligen. Die kleuren vertellen je Wie de Heere Jezus is. Hij kwam uit de hemel. Hij legde Zijn koninklijke heerlijkheid af, om als de knecht van God te lijden en te sterven. De scharlakenkleur van bloed vloeide op Golgotha. Dit bloed heb jij nodig, anders is het niet goed tussen jou en de Heere.

#3 – Het gebeurt in de kerk

De voorhof was de plaats waar de Israëlieten kwamen voor de eredienst. Hier brachten ze offers; zongen de koren; werd gebeden en gedankt. Hier hoorden ze van God en hier werd zichtbaar hoe God met zondaren te maken kan hebben. Díe plek is vandaag de kerk. Daar gebeurt het. Daar kom je als een beklaagde naar de rechtbank. Je hoort de strafeis op de zonde. O, hóe vreselijk is de zonde! Verootmoedig je voor de Heere, zoals de tollenaar in de tempel: Wees mij zondaar genadig. Dat gebed wil de Heilige Geest je in waarheid leren. Maar hóór dan het Evangelie in de prediking van het offer van Jezus. Zie hoe het bloed in de sacramenten drupt. Hier gebeurt het. Voor het eerst en opnieuw: “Ik boog m’ en geloofd’ en mijn God sprak mij vrij”.

Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 2020

Daniel | 32 Pagina's

De voorhof

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 2020

Daniel | 32 Pagina's