Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De begeerlijkheid van Sions grote Koning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De begeerlijkheid van Sions grote Koning

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En al wat aan Hem is, is gans begeerlijk, Zulk een is mijn Liefste, ja Zulk een is mijn Vriend, gij dochteren van Jeruzalem (Hooglied 5:16).

Deze woorden vinden we in het boek Hooglied. De bruid spreekt tot de dochteren van Jeruzalem. Ze spreekt tot hen over haar Liefste. Wie is haar Liefste? Dat is niemand minder dan de hemelse Bruidegom, de Heere Jezus Christus. Ze had Hem nodig gekregen, omdat ze zichzelf had leren kennen in haar eigen zwartachtig bestaan. Het is nodig dat Hij haar trekt, dat Hij haar hart neigt. Hebben jullie de Bruidegom al nodig gekregen?

De dochteren van Jeruzalem, wie worden hiermee bedoeld? Udemans zegt in zijn verklaring: “dat zijn zij, die zoekende gemaakt zijn, door Gods Geest gewerkt”. Het is een volk dat verlegen gemaakt is om een hemels bezoek. Ze gaan over de wereld in zichzelf nameloos arm, blind en naakt. Ze hebben zichzelf als zondaar leren kennen. Hun ogen zijn geopend voor God. Hoe is dat bij jou? We kunnen voor God niet verschijnen zoals we geboren zijn.

Nu is er, o wonder van genade, een bruidskerk, zoals het door God uitverkoren volk wordt genoemd. Zij gaan de hemelse Bruidegom nodig krijgen. Hij moet aan hen geopenbaard en verklaard worden.

In hoofdstuk 5 heeft ze Hem bevindelijk leren kennen. Nu was de Bruidegom van haar geweken. Ze kon Hem nergens vinden. Ze riep, maar Hij hoorde niet. Ook de dochteren van Jeruzalem werden te hulp geroepen om met en voor haar te zoeken. Het is zelfs zo met haar gesteld dat ze krank is van liefde.

De bruid spreekt uit: al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Nu ze Hem kwijt is, wordt het gemis te meer ingeleefd. Zien we hierin niet de praktijk der godzaligheid? Wat is het nodig dat de Bruidegom Zichzelf steeds opnieuw openbaart en verklaart. De bruid was in slaap gevallen. De kanttekenaars zeggen van haar dat ze traag en slap is geweest in het doen van goede werken. Ze is in vleselijke gerustheid en zorgeloosheid vervallen. De wereld had haar weer in beslag genomen. Wat een les!

Ondanks haar ontrouw is de liefde van de Bruidegom naar de bruid gebleven. Toen deze haar geopenbaard werd door het geschonken geloof, sprak ze de woorden uit van deze tekst. Zijn liefde die aan haar geopenbaard werd, gaf wederliefde. Wie is jouw grote liefde? Is dat de wereld of door genade de God aller genade?

In deze Daniel is het thema ‘liefde’. Wat is de liefde van God ten opzichte van ons onmetelijk groot. God heeft Zijn Zoon gezonden naar deze aarde tot een rantsoen voor velen. De Bruidegom Zelf is vrijwillig de weg gegaan van kribbe tot kruis. Wat een liefde van God.

Bij de bruid zelf was deze liefde tot de Bruidegom in het hart gewerkt door Gods Geest. Wat een liefde van een drieënig God jegens mensenkinderen, die in en van zichzelf niet naar God vragen.

Gods liefde ten opzichte van een mensenkind is een eenzijdige liefde. Wat is het nodig dat de Bruidskerk door het geschonken geloof een oog op de Bruidegom verkrijgt. Ken jij dit in je leven?


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2020

Daniel | 32 Pagina's

De begeerlijkheid van Sions grote Koning

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2020

Daniel | 32 Pagina's