Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opnieuw OPNIEUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opnieuw OPNIEUW

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het kerkgebouw staat er triest bij. Een hevige brand heeft het gebouw verwoest. Sommige muren staan nog wel overeind. Een gedeelte van het dak zit er nog op. Maar helaas. Het vuur heeft de staalconstructie te veel aangetast. De geur van het vuur zit tot in de bakstenen. Het gebouw valt niet meer te redden. Eén mogelijkheid blijft over. Alles moet tegen de vlakte. Een nieuw begin is nodig. In deze Daniël denken we na over ‘wedergeboorte’.

Wedergeboorte is nodig

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk van God niet zien (Joh. 3:5). Hoe komt dat? De zonde heeft ons mens-zijn helemaal veranderd. De vloek en de dood is ons leven binnengekomen. Dat merken we aan ons lichaam. We worden ziek, lijden pijn en op een dag sterven we. Maar het verderf is ook mijn ziel, mijn denken en mijn verlangen binnengedrongen. Waarom? Omdat God alleen de Bron van het leven is. Hem verlaten betekent de slagader van je leven doorsnijden. Dat heeft vreselijke, blijvende gevolgen. Onze harten zijn koud en leeg geworden. Ons verstand is verblind. We zijn alles gaan denken en doen wat God haat. De Bijbel noemt dat ‘dood in zonden en misdaden’. We hebben zelfs de macht niet meer om iets goeds te doen. God heeft gezocht op aarde, maar Hij vond geen teken van leven. Niemand die rechtvaardig is. Niemand die God zoekt (Rom. 3). Van ons mensen uit is geen enkele beweging meer naar God toe. Omdat we het niet willen, maar ook omdat we het niet meer kunnen.

Het is onbegrijpelijk dat God een nieuw begin wilde maken met mensen. Maar Hij wilde het. Hij verkoos al in de eeuwigheid. Hij zal al de Zijnen vernieuwen. Maar dit nieuwe begin moet dan wel echt nieuw zijn. Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees (Joh. 3:6). En dat blíjft ook vlees. Verbeteren en opknappen heeft geen zin. Denk aan het door vuur verwoeste gebouw. De oude mens moet sterven. Een nieuwe mens moet opstaan. Wedergeboorte. Er is geen andere manier om in Gods Koninkrijk te komen. Hoe denk jij in Gods Koninkrijk te komen?

De dode en het touw

Een totaal nieuw begin is dus nodig. Maar wat zou het ons helpen, als wij dat zelf voor elkaar moeten krijgen? Stel je voor. Er ligt een dode in een diepe kuil. Wat heeft hij aan een touw dat hem toegeworpen wordt? Of als iemand bovenaan de put staat te roepen dat hij eruit moet klimmen? Daarom is dit het Evangelie van God: Hij liet Zijn Zoon in die kuil neerdalen. Hij wekt de dode tot het leven door Zijn Evangeliewoord.

Dit is het unieke van het christelijk geloof. In alle religies die door mensen zijn bedacht, moeten de mensen zichzelf uit de put helpen. Maar wij belijden een God Die verlost. Niet half, door een touw naar een dode te gooien. Maar van God komt volkomen verlossing. Wedergeboorte is een werk van God alleen. Hij zal het zeker doen in al Zijn uitverkorenen. Zonder twijfel. Wij kunnen God daar niet bij helpen. Het hoeft ook niet. Dat maakt zalig worden niet onmogelijk, maar juist mogelijk. Daarom klinkt in de Bijbel vaak een loflied als het over wedergeboorte gaat. Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden (1 Petr. 1:3). Wedergeboorte is geen mensenwerk, maar het werk van de ontfermende God.

Wedergeboorte: niet los verkrijgbaar

Wedergeboren worden. Dat is een groot wonder. Maar dat gebeurt niet zomaar. Niet willekeurig. Met eerbied gesproken, wedergeboorte krijg je niet zoals bij een loterij. Daar heeft een enkeling geluk en de rest heeft pech. Zo is het met de wedergeboorte absoluut niet. In de Bijbel horen Evangelieverkondiging, bekering, geloof, wedergeboorte en verkiezing bij elkaar. Mensen worden wedergeboren door de verkondiging van Gods Woord. Daarom zegt Petrus: Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwigblijvende Woord van God (1 Petr. 1:23). Gods Woord is het zaad waaruit het nieuwe leven ontkiemt in zondige harten. Petrus zegt: En dit is het Woord dat onder u verkondigd is (1 Petr. 1:25). Van dit Woord mag je grote dingen verwachten. Zet je koude en harde gedachten over God aan de kant. En luister naar het vriendelijke Woord van Jakobus: Ontvangt met zachtmoedigheid het Woord dat in U geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zalig maken (Jak. 1:21). Zó geeft God wedergeboorte. Door Zijn Geest laat Hij een zaadje van Gods Woord in je ziel ontkiemen en groeien tot een plant. Zo vernieuwt God de harten. Vaak in stilte. Verborgen, maar toch zo duidelijk. De Geest gaat liefdevol en heerlijk te werk. Maar ook zo onbegrijpelijk. Net als de wind, die je niet ziet, maar wel voelt (Joh. 3:8).

Wacht jij nog op wedergeboorte, zoals een wereldling wacht op een ‘gelukkige’ uitslag van de loterij? Wachten, terwijl je ondertussen je leven in zonden koestert? Dan kun je lang wachten. God eist bekering. Indringend zei Jezus: Bekeert u en gelooft het Evangelie! God werkt het nieuwe leven in je ziel door Zijn Woord en Geest. Ga daarom die Weg. Een andere Weg is er niet. Wees biddend bezig met Gods Woord. Daardoor doet Hij grote dingen. Nee, niet omdát jij bidt, leest en je bekeert. Maar uit genade. Omdat God het zó wil geven, en niet anders.

Wedergeboorte maakt alles nieuw

Wedergeboren of niet. Dat is een verschil tussen dag en nacht. Alle dingen zijn dan nieuw geworden. Dat merk je, daar weet je van. Paulus noemt de tijd vóór de wedergeboorte ‘eertijds’ en de tijd ná de wedergeboorte ‘maar nu’. Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de Heere (Ef. 5:8). Hoe is het bij jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2020

Daniel | 32 Pagina's

Opnieuw OPNIEUW

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2020

Daniel | 32 Pagina's