Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het koperen wasvat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het koperen wasvat

 Exodus 30:17-21; 38:8 en 40:30-32

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

Het koperen wasvat is het laatste voorwerp in de voorhof. Mozes maakte een koperen wasvat, een soort waterbekken, op een koperen voetstuk en plaatste dit tussen het brandofferaltaar en de tent van samenkomst, in de voorhof. Het werd gevuld met water (Ex. 38:8). Zo had de Heere het Mozes geboden (Ex. 30:17).

Waar werd het wasvat voor gebruikt?

Het wasvat was alleen voor de priesters. Met water uit het wasvat moesten zij hun handen en voeten wassen. Hoe het wasvat er precies uitzag en hoe het gebruikt werd, weten we niet. Het ligt voor de hand dat er water uit het wasvat geschept werd en over de handen en voeten gegoten werd. Zo bleef het water in het wasvat schoon. Om de tabernakel binnen te gaan en om te offeren op het brandofferaltaar moesten de handen en voeten gewassen worden, anders zouden de priesters sterven. Reinheid is een absolute voorwaarde in de dienst van de Heere.

Wat betekent dit voor mij?

#1 – Zonden maken scheiding tussen ons en de Heere

Priesters die aan hun werk in de tabernakel begonnen, werden gereinigd met water (Ex. 29:4). Dat was eenmalig. Toch zouden ze, als ze met ongewassen handen en voeten zouden offeren of het heilige binnengaan, moeten sterven. Onze onreinheid past niet bij God. Onze zonden maken een diepe scheiding. Toen Paulus aan de Romeinen schreef dat zonder heiliging niemand de Heere kan zien, zal hij ook gedacht hebben aan het water van het wasvat. Je hebt reiniging nodig, omdat je vuil bent door de zonde.

#2 – De Heere zorgt voor reinheid

De belangrijkste vraag van jouw leven is: hoe ben ik rechtvaardig voor God? Het antwoord is: alleen door een waar geloof in Jezus Christus. Je hebt het bloed van de Zaligmaker nodig tot verzoening van je zonde en schuld. Door een waar geloof krijg je daar deel aan. Dat werkt de Heilige Geest. Hij laat je zien dat het waar is voor jou: “Ik voor u, daar u anders de eeuwige dood zou moeten sterven”. Door het geloof in Hem ben je rein. Toch hebben Gods kinderen dagelijkse reiniging nodig. Ze zijn opnieuw vuil geworden door dagelijkse zonden. Het is niet zo dat Gods kinderen dit zelf voor God moeten opknappen. De les van het koperen wasvat is dat de Heere ervoor zorgt. Zoals er geen zelfrechtvaardiging voor God bestaat, bestaat er ook geen zelfheiliging. Nee, iedere dag is er weer reiniging nodig. Die is in het bloed van Jezus te vinden. Steeds opnieuw. Wat is dat voor Gods kinderen een oorzaak van diepe verootmoediging, maar ook van grote liefde tot de Zaligmaker. De Heere is zo goed voor zondige mensen. De bloedfontein van Jezus raakt nooit op!

#3 – Het woord van Jezus tot Petrus

Bij het koperen wasvat gaat het om de relatie tussen de Heere en Zijn volk. Jezus zei bij de voetwassing tegen Petrus: Indien Ik u niet was, gij hebt geen deel met Mij (Joh. 13:8). Daar schrok Petrus van. Niet bij Jezus horen is het ergste. Het gaat om een leven mét de Heere. Het gaat om de relatie tussen Jezus en een vuile zondaar. We kunnen ons wel te goed voelen om door Jezus gewassen te worden, maar we zijn nooit te slecht!


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken we wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2020

Daniel | 32 Pagina's

Het koperen wasvat

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2020

Daniel | 32 Pagina's