Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stille tijd: worsteling en zegen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stille tijd: worsteling en zegen

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vind je het moeilijk om iedere dag stille tijd te houden? Blijft er soms zo weinig tijd over om de Heere te zoeken? Weet je niet goed hoe je een invulling moet geven aan je stille tijd? Dominee M.H. Schot uit Hendrik-Ido-Ambacht herkent deze worsteling. In dit interview wijst hij je op de noodzaak van stille tijd, geeft hij tips hoe je je stille tijd het beste in kunt vullen en vertelt hij ook over de zegen die de Heere eraan wil verbinden.

Waarom is stilte belangrijk?

“Stille tijd is een middel om jezelf discipline op te leggen in het zoeken van de Heere. In deze jachtige tijd hebben we vaste momenten nodig waarop we tijd nemen om de Heere te zoeken. Stílle tijd. Stil zijn om ons te kunnen concentreren. Stil zijn om in gebed tot de Heere te spreken. Stil zijn als een luisterhouding: Spreek Heere, want Uw knecht hoort. Stil zijn in verwachting, als een Jakob bij Pniël: Heere, ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent.

Welke plaats heeft stille tijd in het geloofsleven?

“Geloofsleven is het leven vanuit de Heere. Hoe kun je leven vanuit de Heere zonder Hem nodig te hebben? Als je een geliefde hebt, begroet je elkaar ’s morgens ook en neem je regelmatig tijd voor elkaar. En natuurlijk spreek je elkaar in de wandelgangen. Zo is het leven met de Heere ook. Dan kunnen er de hele dag verzuchtingen zijn, maar die zijn vaak gericht op jezelf. In stille tijd gaat het om Hem.”

Welke praktische tips kunt u geven voor het invullen van stille tijd?

“Wat ik het liefst zou hebben, is dat je met Gods Woord bezig bent. Onderzoek maar wat er staat. En als je het heel concreet wilt hebben: splits je stille tijd in tweeën. Lees ’s morgens iets meditatiefs, bijvoorbeeld de Psalmen. Doe dit vroeg, zodat je nog zo weinig mogelijk prikkels hebt. ’s Avonds kun je wat meer de tijd nemen om de Bijbel te bestuderen, bijvoorbeeld met de kanttekeningen of de Bijbel met uitleg erbij.

Buig altijd eerst je knieën. Wanneer je daarna de Bijbel opendoet, ga dan met vragen lezen. Dat kunnen ook praktische vragen zijn. Bijvoorbeeld als er iemand vervelend doet op school, onderzoek dan: wat zegt de Heere daar nu over in Zijn Woord? Stel jezelf bij het lezen de vraag: wat heeft de Heere mij hiermee te zeggen? Je hoeft dan niet alles te begrijpen.

Als je ’s avonds de tijd neemt voor het bestuderen van Gods Woord, wil ik sterk pleiten voor structuur in het lezen. Maak bijvoorbeeld gebruik van het leesrooster uit Daniël. Zorg voordat je begint voor een moment van ontspanning. Als je last hebt van afleidende gedachten, pak dan een blocnootje erbij en schrijf deze gedachten op. Zet je telefoon en laptop uit. Dat laatste zou ik je ook dringend willen adviseren voor de zondag. Deze dag is bij uitstek geschikt voor stille tijd.”

Hoe spreekt de Heere in je stille tijd?

“Er is het geweldige spreken van de Heere, dan word je geraakt tot in het diepste van je bestaan. Dan spreekt God in al Zijn heiligheid tot jou in je zondigheid. Dan is het geen vraag meer of de Heere spreekt. Dan kun je er niet meer omheen.

Dit ervaar je niet altijd zo, maar het Woord zal nóóit ledig wederkeren. Als je de Bijbel leest, dan komt de Heere met een boodschap tot jou. Verwacht je daadwerkelijk antwoord als je je knieën buigt en je jouw vragen in het gebed voor de Heere voorlegt? Vaak is ons gebed een verdachtmaking, dan verwachten we zo weinig van de Heere. Maar als je zo al biddend leest, dan kun je de kracht van het Woord ervaren. Dan weet je het: dit gaat mij aan, dit staat er ook voor mij.”

Hoe vult u uw stille tijd in?

“Het is mijn hoofdtaak met Gods Woord om te gaan. Maar dat is iets anders dan stille tijd. Daar moet ik ’s morgens niet te lang mee wachten, want dan is het gevaar groot dat mijn hoofd al vol zit met andere dingen. Het is ook voor mij ontzettend belangrijk om een rustige omgeving op te zoeken, zoals de Heere Jezus zegt: Ga in de binnenkamer en sluit de deur achter u toe. Mijn gebed is vooral een persoonlijke worsteling met de Heere. Dan neem ik de tijd om Gods Woord te onderzoeken. Meestal lees ik er nog een stukje uit een boek bij. Ook voor elk ambtelijk bezoek probeer ik te bidden, al is dat soms maar een verzuchting.”

Is er bij u een verschil in het houden van stille tijd vroeger en nu?

“Als het gaat over persoonlijke stille tijd, dan zie ik geen verschil met nu ik predikant ben of daarvoor. Vaak is het voor mij een worsteling. Er is wel een tijd in mijn leven geweest, dat het anders was. Zakelijk was het juist een heel drukke tijd. Maar ik had dringend verzoening nodig voor mijn zonde en schuld. Toen heb ik ervaren: Zoek eerst het Koninkrijk van God en al het andere zal u toegeworpen worden. Het zoeken van de Heere ging als vanzelf. En nu ik zoveel met Gods Woord bezig mag zijn, is persoonlijke stille tijd vaak een worsteling. Dan sta ik als predikant dubbel schuldig in wie ik voor Hem ben. Er is verzoening nodig, ook over onze stille tijd.”

Mag u ook wel eens ervaren dat de Heere uw stille tijd wil zegenen?

“Soms ben je een hele week in beslag genomen door allerlei zaken. En dan moet je de kansel op. Dan kun je toch geen zegen verwachten? Maar als je te midden van die schuld mag zien op Hem, Die zelfs in de nacht het aangezicht van Zijn Vader zocht, dan mag je zinken op Hem. Dan kan ik de preekstoel op. Dan zal het goed gaan, omdat het gaat om Zijn Naam, Zijn eer en Zijn werk.”


Wie: Dominee M.H. Schot

Leeftijd: 51 jaar

Waar: is sinds 2016 predikant in Hendrik-Ido-Ambacht

Gezinssituatie: getrouwd en heeft drie kinderen, waarvan de jongste nog thuis woont

Heeft als hobby: bestuderen van wilde orchideeën

Houdt zich veel bezig met: het Deputaatschap voor Israël


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

ʾ Hoe vul jij je stille tijd in?

ʾ Heb je wel eens de zegen van de Heere ervaren toen je de tijd nam om Hem te zoeken?

ʾ Dominee Schot vraagt in dit interview: “Verwacht je daadwerkelijk antwoord, als je je knieën buigt en je jouw vragen in het gebed voor de Heere voorlegt?” Kun je hierop eens antwoord geven?

Wat is uw advies aan jongeren die wel met goede moed beginnen om stille tijd te houden, maar waarbij het snel weer versloft?

“Bedenk steeds: hoe komt het dat ik het niet volhoud? Wat belemmert me? Het kan zijn dat je op een verkeerd moment van de dag stille tijd houdt. Voor de één is de ochtend het beste moment, voor de ander de avond. Zie je stille tijd alleen maar als een verplicht nummer? Het kan zijn dat je dat zo ervaart, maar Wie vraagt van jou dat je Hem als eerste zoekt (Matt. 6: 33)? Het is een liefdevol verzoek. De Heere heeft geen lust in je ondergang, maar wil dat je voor Hem leeft. Vraag jezelf ook af: wat betekent de Heere voor me? Misschien zeg je: niets. Dat is juist een reden om je tot de Heere te keren. Het is zo goed om de Heere te dienen, al zie je daar op dit moment niets in. Wie met de Heere leeft, heeft alles, voor het leven van elke dag, maar ook voor de eeuwige toekomst. Lees in de Bijbel wat het dienen van de Heere inhoudt en vraag het aan mensen om je heen. Tegen Bunyan zei de Heere: “Wilt u uw zonden nalaten en naar de hemel gaan of uw zonden vasthouden en naar de hel gaan?”

Heeft u tips voor het houden van stille tijd?

- “Plan voor jezelf een tijd in;

- Zorg voor rust om je heen;

- Vraag de Heere of Hij jou liefde wil geven om Hem te zoeken. Heb je toch geen zin, spreek jezelf aan en doe het toch;

- Schaf bijvoorbeeld een schrift aan. Lees een kort Bijbelgedeelte en schrijf in je schrift een paar waardevolle punten naar aanleiding van het Bijbelgedeelte dat je gelezen hebt;

- Vul aan met het concreet benoemen van dingen waar je de Heere voor wilt danken (voor jezelf en anderen), dingen waar je voor wilt bidden (voor jezelf en anderen) en de zonden waarvoor je vergeving vraagt.”

Hoe kun je weten dat stilte iets goeds is? Ik word soms zo onrustig van stilte.

“In deze tijd met veel prikkels is het lastig om in een stille omgeving van binnen rustig te worden en je te concentreren op God en Zijn Woord. Waar vullen je gedachten zich mee als ze niet op God gericht zijn? Vul je gedachten met de Heere Jezus, Die jou roept om Hem te volgen. Als je de Heere zoeken geen groot goed vindt, wat vind je dan wel goed? Stilte op zich is geen doel, maar een middel om te luisteren naar wat Hij tot jou te zeggen heeft, zodat jij tegen de Heere kunt spreken.”

‘Schietgebedjes’, zijn dat echte gebeden? Kun je dat ook onder stille tijd rekenen?

“Als je onverwachts in een situatie bent waarin je niet je ogen kunt sluiten en je handen kan vouwen en je de Heere toch wilt danken of iets wilt vragen, dan is dat bidden. Dat kunnen echte gebeden zijn. Vroeger werd dit ‘bidden met de pet op’ genoemd. Breng deze gebeden niet in mindering op je stille tijd, want dat is meer dan een schietgebedje. Hoe zou jij het vinden als jouw vriend of vriendin je alleen maar nodig heeft, omdat jij hem of haar op moeilijke momenten kan helpen?”


Naam: mevrouw Vijfhuizen

Leeftijd: 67 jaar

Beroep: gepensioneerd, voorheen werkzaam als godsdienstdocent bij Driestar Hogeschool

Stille tijd: het moment waarop ik in rustige omstandigheden de Bijbel lees, overdenk en bid

Waardevol citaat van dominee R.M. McCheyne: “Een kalm uur met God is meer waard dan een leven met de mensen doorgebracht.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2020

Daniel | 32 Pagina's

Stille tijd: worsteling en zegen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2020

Daniel | 32 Pagina's