Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tafel van de toonbroden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tafel van de toonbroden

Exodus 25:23-30, 40:22-23

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

Wat weet jij over de tafel van de toonbroden in de tabernakel? Natuurlijk, je hebt ooit op de basisschool geleerd dat deze in het Heilige stond. Je weet ook dat David de toonbroden opgegeten heeft, terwijl ze niet voor hem bedoeld waren. En misschien weet je ook dat de Heere Jezus daar iets over gezegd heeft. Maar verder?

Waar werden de toonbroden voor gebruikt?

Wat is een toonbrood? Letterlijk staat er in het Hebreeuws: ‘brood van aangezicht’. Elke sabbat werd het verse brood op de tafel gelegd en moesten de priesters het oude brood opeten (Lev. 24:8-9). Alleen de priesters mochten dat (Matth. 12:4). Het ligt in het Heilige voor Gods aangezicht (Ex. 25:30), als offergave. Niet, zoals heidenen deden, om de godheid van voedsel te voorzien. Het ziet juist op Gods volheid.

Wat betekent dit voor mij?

#1 – God zorgt voor je dagelijkse brood

De toonbroden herinnerden Israël aan Gods zorg voor hun dagelijkse brood. In de woestijn voedde de Heere Israël met hemels brood (Deut. 8:3). Hij onderhield hen. Dat is vandaag niet anders, ook al ligt de supermarkt vol met heel veel meer dan brood. Je bent niet afhankelijk van brood, maar van God. Daarom bidden we: “Geef ons heden ons dagelijks brood”.

#2 – De Heere Jezus is het Brood van het leven

Het ‘brood van het aangezicht’ wijst je op het hemelse brood. Er ligt een directe verbinding tussen ons brood en Christus, als de Bijbel zegt dat wij bij brood alleen niet leven, maar bij alles wat uit de mond van de Heere uitgaat (Deut. 8:3, Matth. 4:4). Zo kwam het manna van God. Zo daalde Christus neer in de kribbe van Bethlehem, dat letterlijk ‘huis van brood’ betekent. Zo werd dit Brood gebroken op Golgotha. Hij is het Woord dat uit de mond van de Heere komt. Zo wordt dit Brood uitgedeeld en in de handen gelegd van arme zondaren. Denk maar aan het Heilig Avondmaal. Wat een beeld is dat van de Heere Jezus. Leef je er nog aan voorbij? Zie je armoede. Je hebt honger, maar vult je maag met lucht en leegte. Dat wordt je dood. Zoek het Brood dat je verzadigt tot het eeuwige leven. Heb je geproefd van dit Brood? Weet dat er meer is!

#3 – Gods volk is één

Het toonbrood was één brood dat bestond uit twaalf broden, zoals het volk van Israël, dat uit twaalf stammen bestond. Gods volk is één, net als brood. Het bestaat uit korrels, maar wordt tot één brood. Er is maar één kerk, dat is de kerk van Christus. Zij heeft één vaste grond: Jezus Christus en Dien gekruisigd! Hoor jij erbij?

“Uit ieder volk verkoren, toch in haar Heiland één, is zij door Hem herboren, blijft dit haar kracht alleen: één Geest, één vast vertrouwen, één doop, één heil'ge dis, één Heer', op Wie te bouwen haar troost en rijkdom is.”


Tafel van de toonbroden:

In het heilige; rechts van de ingang aan de noordzijde; gemaakt van acaciahout, overtrokken met goud; een meter lang, 50 cm breed en 75 cm hoog; het toonbrood op de tafel was één, maar bestond uit twaalf broden; bij de tafel horen gouden schalen en kommen.


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2020

Daniel | 32 Pagina's

De tafel van de toonbroden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2020

Daniel | 32 Pagina's