Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekenhoek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekenhoek

Zo zegt de HEERE…

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Woord van God wordt van alle kanten aangevallen. Door ‘verklaarde vijanden’ en ‘gezworen vrienden’. Die laatste groep is het gevaarlijkste. Het ongeloof doet er alles aan om het geloof in Gods Woord aan het wankelen te brengen. Woorden uit een recent verschenen boek? Ja én nee. Octavius Winslow schreef zijn boekje in 1871. Vorig jaar werd het opnieuw uitgegeven.

Wat heeft een boek van bijna honderdvijftig jaar oud ons te zeggen?

Ook in onze tijd wordt er door ‘vrienden’, andere christenen, getwijfeld aan Gods Woord. Dat kan verwarring geven. De oorspronkelijke titel van het boekje is: Thus saith the Lord. Zo zegt de Heere… Winslow was ervan overtuigd dat we niets moeten geloven, erkennen, aanvaarden of beslissen wat niet overeenkomt met Gods Woord. In dit boek legt hij uit wat de heilige uitwerking is als we alles toetsen aan Gods Woord. Dat is in 2020 net zo actueel als in 1871.

Hoe heeft hij het boek vormgegeven?

Het boek is een gesprek tussen de schrijver, zijn ziel, de lezer en de Heere. Alle korte hoofdstukken gaan over een Bijbeltekst. De schrijver legt uit wat deze tekst ons te zeggen heeft. Hij kijkt bij zichzelf naar binnen en brengt onder woorden wat er in zijn hart leeft aan tegenstand of vragen. Daarna kijkt hij omhoog en legt dit voor de Heere neer, om te eindigen met goed te spreken over Wie de Heere is.

Waarom zou ik, als jongere, dit boek lezen?

Het boek is vertaald in hedendaags Nederlands. Het is een boek dat je rustig door moet lezen. De zinnen zijn vrij lang, het taalgebruik soms anders dan gewend. Het boek is gericht aan mensen die de Heere vrezen. Als je dit boek leest, geeft het een verlangen om dichtbij de Heere te leven. Misschien herken je wel vragen of gedachten, die je niet snel met iemand zal delen. Winslow werpt je niet terug op jezelf, maar wijst je door naar Christus. Bij Hem zijn antwoorden op vragen, Hij leidt in de waarheid, Hij geeft je alles wat nodig is. Altijd tot Zijn eer!

Citaat uit het boek:

2 Koningen 3:16,17

“O, zoek de ruime toevoer van dit levende water! Maak de geul diep en breed, want naar de mate van uw veelomvattende vragen zal uw zegening zijn. Vraag veel, geloof veel, verwacht veel en u zal geschieden naar uw geloof. Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen.”


De Heere is nabij

Oorspronkelijke titel: Thus saith the Lord. Octavius Winslow Uitgeverij Den Hertog

€ 13,50

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2020

Daniel | 32 Pagina's

Boekenhoek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2020

Daniel | 32 Pagina's