Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrijheid van een christen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrijheid van een christen

Dit een bewerking door Gerben van der Wulp van een gedeelte uit De vrijheid van een christen en komt uit het boek: Luther verzameld (red. Herman J. Selderhuis, 2016).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want daar ik van allen vrij was, heb ik mijzelven allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er meer zou winnen (1 Korinthe 19:9).De reformator uit Wittenberg, dr. Maarten Luther, schreef in 1520 een dun maar belangrijk boekje met als titel: Over de vrijheid van een christen. In dit boekje bespreekt hij twee stellingen.

Twee stellingen

Een christen is vrij en niemands knecht. Een christen is knecht en ieders onderdaan. Deze twee stellingen zijn duidelijk, want Paulus zegt: Want daar ik van allen vrij was, heb ik mijzelven allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er meer zou winnen (1 Kor. 9:19). En: Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben (Rom. 13:8).

Wie liefheeft, is dienstbaar en ondergeschikt aan degene die hij liefheeft. Dit wordt ook van Christus gezegd: God heeft Zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geworden onder de wet (Gal. 4:4).

De twee beweringen lijken elkaar tegen te spreken. Daarom moet je weten dat elke christen een lichaam en een geest heeft.

Wat moet er gebeuren om een vrij christen te worden?

Er is geen andere mogelijkheid om als vrij christen te leven dan te luisteren naar het Heilig Evangelie, het Woord van God, door Christus gepreekt. Christus zegt daar Zelf van: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven (Joh. 11:25). Verder: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven (Joh. 14:6). En tenslotte: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door den mond Gods uitgaat (Matth. 4:4).

Wij moeten er dus van overtuigd zijn dat een christen alles kan missen, behalve het Woord van God. In het Woord is meer dan genoeg voedsel, vreugde, vrede, licht, kennis, gerechtigheid, waarheid, wijsheid, vrijheid en alle goed in overvloed.

Wat is het Woord dat zo grote genade geeft, en hoe moet ik het gebruiken?

Het antwoord is niets anders dan de prediking van Christus onderhouden, zoals Hij in het Evangelie geopenbaard is. Het heeft maar één doel en inhoud: dat heel je leven en al je werken niets voor Hem betekenen, ja, dat je met dit alles, en met al wat in je is, voor eeuwig verloren moet gaan. Als je dat gelooft moet je wel aan jezelf wanhopen, en belijden: Het heeft u bedorven (in u is niets dan verderf, vertaling Luther), o Israël! want in Mij is uw hulp (Hos. 13:9).

En opdat je uit jezelf en van jezelf (dat wil zeggen je verderf) verlost mag worden, stelt Hij je Zijn lieve Zoon Jezus Christus voor ogen. Hij laat je door Zijn levend, vertroostend Woord zeggen: je moet jezelf aan Hem overgeven, met vast geloof en blijmoedig vertrouwen. Dan zullen (door dat geloof) al je zonden vergeven zijn. Heel je bedorven bestaan zal overwonnen zijn, en je zult van alle dingen vrij zijn.

Hoe moet ik mijn vrijheid niet gebruiken?

Dit is de christelijke vrijheid: het geloof alleen. Dat betekent niet dat we nu niets meer hoeven te doen of dat het niet meer uitmaakt of we zondigen. Maar het maakt ons, wat de rechtvaardiging en zaligheid betreft, onafhankelijk van elk werk.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

�� Luther schreef dat een christen die het Woord heeft, alles heeft. Hij verbindt daaraan dat een christen schreeuwt om het Woord van God. Denk aan Psalm 42. Heb jij ook zo’n verlangen naar het Woord?

�� Luther stelde: “Een christen is vrij als hij een nieuw mens is.” Ben jij een nieuw mens (voor eigenschappen van een nieuw mens zie DL. Hst. 1 artikel 12)?

�� Is het jouw vraag hoe je een echt kind van God wordt? Lees dan de tekst uit de Bijbel die Luther bij deze vraag adviseerde: Johannes 1:12.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2020

Daniel | 32 Pagina's

De vrijheid van een christen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2020

Daniel | 32 Pagina's