Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het reukofferaltaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het reukofferaltaar

Exodus 30:1-10, 34-38

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

In het Heilige stond het reukofferaltaar. Het stond recht tegenover de ingang, vlak voor het voorhangsel. Het was gemaakt van acaciahout en met goud overtrokken. Het altaar was een vierkant. Het was vijftig centimeter lang en breed en een meter hoog.

Waar werd het reukofferaltaar voor gebruikt?

In de eerste beschrijving van de tabernakel wordt het reukofferaltaar, net als het wasvat, niet genoemd. In de tweede beschrijving wel. Dat is geen vergissing. Dat is door de Heilige Geest zo geleid. Aan de tweede beschrijving gaat de wijding van de priesters vooraf. Net zoals het wasvat voor de reiniging van de priester was, is de betekenis van dit wierookvat ook voor de priesters. Iedere morgen en iedere avond moest hier een reukoffer worden gebracht door Aäron. Geurig reukwerk, wierook, waarvan de rook omhoog steeg. Het ontsteken van het reukoffer was de meest heilige handeling van de priester. Het stond vlak voor de ingang naar het Heilige der Heiligen. Met het reukwerk bracht de priester de gebeden van het volk voor de Heere, denk maar aan de geschiedenis van Zacharias in de tempel.

Wat betekent dit voor mij?

#1 – Een biddende Jezus

De opbouw van het Johannesevangelie wordt weleens vergeleken met die van de Tabernakel. Er is een ingang (Joh. 1). Er is een voorhof; Jezus omgang onder Israël (Joh. 2-12). Er is het Heilige; Jezus’ gesprek met Zijn discipelen (Joh. 13-17). Dan volgt het allerheiligste; Jezus’ lijden, sterven én opstanding. Op de grens van het Heilige naar het Heilige der Heiligen, vinden we een biddende Heere Jezus (Joh. 17). Op de plek van het reukofferaltaar. Daar,

op dat ontroerende moment, vlak voor Zijn lijden en sterven, legt Hij de Zijnen in de handen van Zijn Vader. Dat is Jezus, de echte Hogepriester. En ook nu bidt Hij.

#2 – Een biddende kerk

Op het eiland Patmos krijgt Johannes een visioen. Hij ziet een engel met een gouden wierookvat bij het altaar staan. Hij ontvangt veel reukwerk dat hij samen met de gebeden van alle heiligen op het gouden altaar voor de troon legt. En de rook van dit reukwerk stijgt op tot God (Openb. 8:1-5). Wat een beeld! De Heere luistert naar de gebeden van álle gelovigen.

#3 – Een biddende jongere

Jezus bidt. Zijn kerk bidt. En jij? Misschien weet je niet eens hoe je moet bidden. Misschien word je er wel moedeloos van. Laat het beeld van het reukofferaltaar je moed geven. De priester nam de gebeden van de mensen mee. De aangename geur van de wierook maakte de gebeden goed. Als je bidt, ben je niet alleen. Overal klinken gebeden voor God. Geen mooie gebeden. Geen ronde zinnen. Prutswerk. Haperende woorden. Gebroken klanken uit een verbroken hart. Hoe kan God nu naar het bidden van een jongere luisteren? Het kan alleen als het samenvloeit met het bidden van Jezus. Hij brengt het gebed van Gods kinderen voor Gods troon. Kun jij nog bidden, zonder dat je het reukwerk van Jezus nodig hebt? Of heb je het geleerd wat het betekent dat je altijd bidt: Om Jezus’ wil? Hij moet Zijn handen leggen om mijn gevouwen zondaarshanden.

“Mijn bee met opgeheven handen, Klim’ voor Uw heilig aangezicht. Als reukwerk voor U toegericht, Als offers die des avonds branden.”


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2020

Daniel | 32 Pagina's

Het reukofferaltaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2020

Daniel | 32 Pagina's