Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

#Update

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

#Update

2 minuten leestijd Arcering uitzetten


“Deze vruchten kan niemand opmerken of erkennen dan de Geest; daarom zal het oordeel over geestelijke dingen niet in het uitwendige gegrond zijn, maar inwendig, in de harten. Wel kent men iemand aan de vruchten, maar alleen in de Geest.”

Maarten Luther


Van Dale geeft onder andere de volgende betekenis aan het woord ‘vrucht’: resultaat, winst: vruchten afwerpen, resultaat hebben; de vruchten plukken van iets, profiteren van iets dat winst oplevert.


“Het geloof in Christus vormt in al Luthers nagelaten geschriften hét centrale thema. God had eerst Luther lief en daarna had Luther God lief. Daarom wilde hij niet alleen dat de door de wet van zonde overtuigde en veroordeelde mensen in Christus zouden geloven, maar ook dat zij zouden groeien in deze geloofskennis van Christus en dat dit geloof door de liefde vrucht zou dragen in dienst van de naaste (zie o.a. Galaten 5:16-26)”, aldus H.C. van Woerden als voorwoord in het dagboek Vrees niet, geloof alleen. Dit dagboek over het geloof bestaat uit geselecteerde citaten van Maarten Luther die veelal nog nooit eerder in het Nederlands gepubliceerd zijn. De samen steller heeft citaten van Luther vertaald en hij heeft bij elke dag een Bijbeltekst en een te lezen Schriftgedeelte uitgezocht. Een prachtig en leerzaam dagboek, zeker ook geschikt voor jongeren, omdat de lezer wordt aangesproken met ‘je’. Het enige nadeel is dat sommige zinnen wat lang zijn.

Vrees niet, geloof alleen

Uitgeverij Den Hertog

€19,90.


Vrucht van de Geest

In Galaten 5 vers 22 worden negen (deel)vruchten van de Heilige Geest genoemd:

Dit zijn geen karaktereigenschappen, maar zoals de kanttekeningen aangeven: “De werken, die de Geest Gods in de weder geborenen werkt; en uit welke de weder geboorte bekend wordt”.


“Het ware geloof is een geestelijke daad, onder de leiding van de Geest des geloofs; en daarom wordt het geloof een ‘vrucht van de Geest’ genoemd, een vrucht van de kracht van de Geest.”

Ralph Erskine


Fotowedstrijd!

De redactie van Daniël organiseert een fotowedstrijd voor het themanummer over 'reizen'. Stuur je mooiste, origineelste of grappigste vakantiefoto en win een cadeaubon of kaartensetje. De drie winnende foto's plaatsen we in onze rubriek Jij Uniek! Je mag de foto mailen naar tiener@jbgg.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2020

Daniel | 32 Pagina's

#Update

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2020

Daniel | 32 Pagina's