Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ark

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ark

Exodus 25:10-22

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

Op het eerste gezicht was de ark een langwerpige kist van sittimhout, van binnen en buiten bekleed met goud. De kist was vijfenzeventig centimeter breed en vijfenzeventig centimeter hoog, terwijl de lengte 1,25 meter betrof. Bij de ark hoorden ook twee draagbomen, van sittimhout en met goud overtrokken.

De handbomen, waarmee de ark gedragen werd, mochten nooit uit de ringen genomen worden. Op die manier kon de ark elk moment mee op reis.

Op de ark was een deksel bevestigd. Dit deksel was bedoeld om de kist af te sluiten. Ook was dit deksel bedoeld om het bloed op te sprengen. Maar boven alles was de ark de troon waar God in een doorschijnende wolk, de schechina, dat betekent: ‘de heerlijkheid des Heeren’, woonde. Het dikke deksel werd ‘verzoendeksel’ genoemd. Luther vertaalde dit woord met ‘genadestoel’. Het was gemaakt uit één klomp massief goud en had ook twee engelenfiguren op het uiteinde staan. De twee cherubs hielden hun vleugels omhoog en uitgespreid over het verzoendeksel en hun gezichten waren naar beneden gericht zodat zij er op neerkeken.

Waar werd de ark voor gebruikt?

De ark was van zeer grote waarde. Hier ontmoette de Heere het volk. Dit was Zijn genadetroon. God sprak vanaf Zijn troon tot het volk. Zo heeft Hij het eenmaal gesproken: En aldaar zal Ik bij u komen, en Ik zal met u spreken, van boven het verzoendeksel af, van tussen de twee cherubs (Ex. 25:22).

De ark was het allerheiligste voorwerp dat ooit op de aarde heeft gestaan. Op Grote Verzoendag sprengde de hogepriester het bloed op het deksel van de ark. Zo kon de toorn van God over de zonden worden gestild.

Wat betekent dit voor mij?

De ark wijst jou en mij op twee belangrijke dingen:

#1 – De ark als drager van de wet

Hoe kon God nu wonen in het midden van een zondig en onheilig volk? Dat is echt een wonder. God had een plaats in het midden van het Heilige der Heiligen. Een Israëliet kon wijzen naar de tabernakel en zeggen: ‘Dáár woont de Heere’.

In de ark lag de wet van God. De wet vertelt hoe God wil dat zij leven zouden. God eist gehoorzaamheid aan Zijn wet. De wet van God is heilig, daarom verbergen de engelenfiguren op het verzoendeksel hun ogen. God moet vanwege de zonden van het volk op hen toornen. Op de heilige wet van God stond Zijn troon. Hier regeerde Hij. God eist volkomen gehoorzaamheid en onderwerping. Omdat het volk dat niet kon, moest er bloed worden gesprengd rondom de Ark. Ook jij kunt Gods heilige wet niet meer houden. God moet op jou en mij toornen. Is er dan geen Middel meer?

#2 – De ark als openbaring van Gods genade

Gelukkig wel. De Ark wijst ook heen naar Christus. Hij heeft Gods wet volledig gehoorzaamd. Hij heeft gezegd Uw wet is in het midden Mijns ingewands (Ps. 40:10). Dat wat wij nooit meer kunnen, heeft Hij gedaan. Vrijwillig, Zichzelf opofferend. Hij heeft de toorn van God tegen de zonde geblust met Zijn Lamsbloed. Nu kan de Vader, omdat de wet is volbracht, niet meer toornen. Het bloed van Jezus is voor Zijn troon. Alleen achter dít bloed ben je veilig. Het heeft geklonken op Golgotha’s kruisheuvel: “Het is volbracht!” Ook voor jou?


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2020

Daniel | 32 Pagina's

De ark

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2020

Daniel | 32 Pagina's